بعد از یک سال ، هنوز بم آشفته است. شاید برای ما که از دور دستی بر آتش داریم ، این آشفتگی چندان پیدا نباشد اما برای بمی ها ، این طور نیست حتی اگر فرماندار بم بگوید: «اقدامات انجام شده ، بزرگ ، سنگین و هزینه بر است».
کد خبر: ۵۵۰۹۱

حالا که یک سال گذشته ، کارنامه های ارائه شده از سوی تمام نهادها ، پر از ارقام و اعداد مثبت است: «374 کلاس درس بازسازی شده است ، 700 کودک بی سرپرست بمی صاحب حساب شده اند وزارت علوم ، 4 میلیارد تومان برای بازسازی دانشگاه بم اختصاص داده است. وزارت بهداشت برای تمامی دانشجویان بمی کمکهای نقدی بلاعوض می دهند ، بیمارستان 96 تختخوابی در بم راه اندازی می شود.» کافی است ، با همین تیترها سری به محلات حاشیه بم یا بروات بزنید. اصلا نمی خواهد خودتان بروید و ببینید. خودشان می آیند ، می برندتان ، داخل حیاط ، حیاطی که هنوز دیوارهای ریخته شده اش ، باقیمانده ، حیاطی که خانه ندارد، یک کانکس است و یک چادر حتی بدون سرویس بهداشتی . برایتان می شمارند که چند نفرشان رفته اند: «پسرم ، دخترم ، آن دخترم ، عروسم ، نوه ام ، دامادم ، آنقدر می شمارند که انگشتان دستهایشان کم می آورد: «بنویس 25نفر». 72 نفر هم گفته اند ، تکیه کلامشان شده : «بم دیگر تمام شد ، دیگر بمی نخواهد بود» و یا «هزار سال طول می کشد تا بم دوباره بم شود.» گسل بم لرزید ، با زلزله 6.7 درجه در مقیاس ریشتر و خواب ساکنانش را برای هزار سال برآشفت تا شاید ما برای چند سال از خواب غفلت برخیزیم ، از خواب غفلت گسلهای شمال (که همین چند ماه پیش لرزید) ، گسلهای جنوب ، غرب ، شرق و این تهران اما ،«با وجود افزایش آگاهی مردم و توجه مسوولان نسبت به مساله ایمنی ساخت وساز پس از زلزله بم ، تغییر چندانی در وضعیت ساخت وساز در کشور ایجاد نشده است».
قاسم حیدری نژاد ، رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ادامه می دهد: در حال حاضر استاندارد مصالح اصلی مثل میلگرد، بتن آماده ، سیمان ، ماسه و بلوک اجباری اعلام شده ولی در عمل تحول چشمگیری صورت نگرفته و به نظر می رسد که اعمال این استانداردهای اجباری به چند سال زمان نیاز دارد. براساس قانون نظام مهندسی مصوبه 1374 قرار بود تا سال 1384 تمامی نیروهای اجرایی بخش ساخت وساز اعم از مهندسان ، تکنیسین ها و کارگران پروانه کار دریافت کنند و درجه بندی شوند که با وجود تحقق نسبی این طرح در زمینه مهندسان و تکنسین ها ، هنوز در بخش کارگران اقدامی جدی صورت نگرفته است . مجری طرح بافتهای فرسوده نیز در همین خصوص معتقد است : درست است که طی یک سال گذشته اقداماتی در زمینه های مختلف انجام شده ، اما این اقدامات حاکی از تاثیرات لازم و موثر بر روی مسوولان با توجه به وسعت حادثه در کلانشهری همچون تهران نبوده است . جواد شعرباف ادامه می دهد: متاسفانه هنوز چالشها بین شورای شهر و شورای عالی شهرسازی حل نشده است و برای بازسازی و مقاوم سازی بافتهای فرسوده که تقریبا بیش از نیمی از کلانشهر تهران را تشکیل می دهند ، اقدامات قابل توجهی طی یک سال گذشته صورت نگرفته است در صورتی که بازسازی این بافتها برای حفظ امنیت جانی و مالی مردم باید در اولویت اول برنامه ها قرار می گرفت .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها