بقایای 14 اسکلت کشف شده از غار کتله خور متعلق به دوره هولوسن

مدیر عامل شرکت سیاحتی سازمان همیاری شهرداری زنجان، گفت: بقایای 14 اسکلت کشف شده از غار کتله خور متعلق به دوره هولوسن است.
کد خبر: ۵۴۹۱۲۱
بقایای 14 اسکلت کشف شده از غار کتله خور متعلق به دوره هولوسن

مهدی حاجی خانی افزود: پس از کشف بقایای 14 اسکلت توسط گروه غارنوردی ایران، اساتید دانشگاه زنجان به سرپرستی دکتر عباسی متخصص فسیل شناسی، بررسی خود را بر روی این اسکلت ها آغاز کردند.

وی گفت: با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که همه نمونه ها، متعلق به پستانداران بوده و از این چهارده نمونه به غیر از یک نمونه که مربوط به خفاش ها است، مابقی از گروه گوشت خواران محسوب می شوند.

حاجی خانی اظهار کرد: گوشت خواران گربه سان ˈپلنگ و سیه گوشˈ و سگ سان ˈروباه و شغالˈ به ترتیب هفت و پنج نمونه و یک مورد نیز مربوط به راسو است.

مدیر عامل شرکت سیاحتی سازمان همیاری شهرداری زنجان گفت: این گوشتخواران به منظور یافتن محل اسکان، تغذیه یا مرگ از غار استفاده می کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حس های قوی بویایی و شنوایی این جانوران با استفاده از حس تعیین جهت مغناطیسی توانسته اند تا عمق زیادی به غار نفوذ کنند.

حاجی خانی افزود: بر اساس نتیجه مطالعات صورت گرفته سن این بقایا متعلق به عصر حاضر یا دوره هولوسن است و با توجه به شرایط باقی ماندن، سن زیادی را نمی توان برای آنها تصور کرد.

مدیرعامل شرکت سیاحتی سازمان همیاری شهرداری زنجان گفت: دور جدید غار نوردی متخصصان و کارشناسان کشور از فردا در غار کتله خور آغاز می شود.

به گفته وی تصاویری از این اسکلت ها در عید نوروز امسال به صورت نمایشگاه در معرض دید گردشگران قرار خواهد گرفت.

حاجی خانی زمان کشف این اسکلت ها را بهمن سال 89 خواند و قدمت غار کتله خور بزرگترین غار آهکی جهان را متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی و دارای نزدیک به 30 میلیون سال می‌تواند قدمت عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، غار شگفت انگیز و زیبای کتله‌خور در 165 کیلومتری جنوب باختری استان زنجان و 7 کیلومتری شهر گرماب شهرستان خدابنده قرار گرفته که از طریق جاده آسفالته زنجان ـ سلطانیه خدابنده ـ گرماب و از طریق جاده زنجان ـ بیجار ـ گرماب و همچنین از طریق جاده همدان ـ کبودر‌آهنگ نیز قابل دسترسی است.  (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها