وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با جام‌جم:

آمریکا در تحریم ایران به آخر خط رسیده است

وزیر امور خارجه کشورمان:

92، سالی نوید بخش برای رفع تحریم ها خواهد بود

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه چشم انداز پیش رو برای سال آینده رفع تدریجی تحریم ها است، تاکید کرد: بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارم، سال آینده، سالی نوید بخش در زمینه رفع تحریم ها خواهد بود.
کد خبر: ۵۴۸۵۳۷
92، سالی نوید بخش برای رفع تحریم ها خواهد بود

علی اکبر صالحی بعد از ظهر امروز یکشنبه در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه بنین با بیان مطلب فوق، افزود:«در بعد سیاسی در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت حرکتی رو به جلو داریم و در خط مقدم اقتصادی که جبهه آن تحریم ها است، آرام آرام در حال بیرون آمدن سربلند از این چالش ها هستیم».

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر بخواهیم زمانی را برای حل و فصل موضوع هسته ای در نظر بگیریم، اکنون بهترین زمان آن است.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: اگر غرب در مواضع خود از حیث تعامل با ایران جدی باشد و ما آن مواضع را صادقانه در نظر بگیریم، ما نیز آمادگی خود را برای حل مسایل اعلام می کنیم.

صالحی با یادآوری مذاکرات صورت گرفته در هشتم اسفند ماه در آلماتی قزاقستان، اظهارداشت: در مذاکرات آلماتی، نشانه هایی از صحت مواضع از سوی غربی ها نشان داده شد که امیدواریم در این راه ثابت بمانند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما اهل تعامل و گفت‌وگو هستیم، تصریح کرد: ایران هیچ گاه به دنبال تقابل نبوده ولی با اقتدار از حاکمیت ملی و استقلال خود دفاع می کند.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: با گذشت زمان، غرب به این نتیجه رسیده است که ایران در برابر خواسته های تحمیلی آنها تسلیم نخواهد شد و ما که ملتی افتخار آفرین هستیم، با قدرت و حکمت از منافع خود دفاع کرده و انشاء الله شاهد برون رفت از این بحران ها در آینده خواهیم بود.

در زمان مقرر اطلاع رسانی خواهیم کرد

صالحی در پاسخ به سوال دیگری درباره جزئیات بسته پیشنهادی 1+5 به ایران در مذاکرات آلماتی و برخی ابراز بدبینی ها به این بسته پیشنهادی و ادعای مدت زمان شش ماهه برای بررسی و رسیدن به توافق با ایران، اظهارداشت: مواردی وجود دارد که برای رسانه های داخلی و خارجی باید روشن شود.

وزیر امور خارجه با یادآوری اظهارات خود پیش از آزادی گروگان های ایرانی در لیبی و سوریه، افزود: زمانی که می گفتیم این عزیزان بزودی آزاد خواهند شد، عده ای می گفتند این «بزودی» چه زمانی فراخواهد رسید ولی به هر حال شاهد آزادی این عزیزان بودیم.

صالحی آزادسازی 48 زائر ایرانی در سوریه را کاری بسیار عظیم توصیف کرد و افزود:«این افراد در دهان گرگ بودند ولی توانستیم آنها را آزاد کنیم».

وی در عین حال درباره خوشی بینی خود از روند مذاکرات ایران و 1+5 و برداشته شدن تحریم ها اظهار داشت:«بنده نمی توانم اطلاعات خودم را در این ارتباط بازگو کنم ولی مسایلی را که در مورد بسته پیشنهادی 1+5 اشاره کردید، دقیق نیست».

وزیر امور خارجه افزود:«مجموعه معلومات دقیق، ما را نسبت به روند درستی که در پیش گرفته شده است امیدوار می کند و در زمان مقرر خود درباره آنها اطلاع رسانی خواهیم کرد».

به مذاکرات آلماتی 2 خوش بین هستم

صالحی در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چه توصیه ای به گروه 1+5 برای مذاکرات «آلماتی 2» دارید؟ اظهار داشت: خوشبختانه در نشست «آلماتی 1» گام خوبی برداشته شد و به نظر من، دو طرف تصمیم گرفتند به صورت همزمان در جهت درستی حرکت کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان مسیر گفت و گوهای ایران و 1+5 را بر روی «ریلی صحیح» توصیف کرد و افزود: به مذاکرات «آلماتی 2» خوشبین هستم و این موضوع را نه از باب «مجامله سیاسی» بلکه از باب برخی داده هایی که داریم، عرض می کنم.

آماده همکاری برای روشن شدن سرنوشت مامور سابق اف.بی.آی هستیم

صالحی درباره اظهارات «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در مورد سرنوشت «رابرت لوینسون» مامور سابق «اف. بی. آی» اظهارداشت: وزیر خارجه سابق آمریکا به صراحت اعلام کرد که مطلع و یقین دارد که این فرد در ایران نیست و در جای دیگری قرار دارد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکایی ها این اظهارات را بر اساس اطلاعات خود اعلام کردند، افزود: با این حال، آماده همکاری برای روشن شدن سرنوشت این فرد و چگونگی ناپدید شدنش هستیم.

وی با بیان اینکه آماده همکاری از طریق نهادهای اطلاعاتی برای روشن شدن سرنوشت این فرد هستیم، تصریح کرد: عکس و فیلمی که از این فرد گرفته شده بود، بر اساس ارزیابی آمریکایی ها در ایران نبود.

وزیر امور خارجه افزود: از باب مسائل انسان دوستانه آمادگی داریم برای روشن شدن شرایط و سرنوشت این فرد در بعد اطلاعاتی کمک کنیم.

صالحی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه از کشورهای دیگری نیز برای حضور در مراسم افتتاح خط لوله گازی ایران و پاکستان حضور خواهند داشت، به ذکر این نکته بسنده کرد که به دلیل مسافرت خارجی در جریان جزئیات امور قرار ندارد و این مسائل را باید از طریق وزارت نفت پیگیری کرد.

ملت و دولت عراق در برابر فتنه تحمیلی هوشیار باشند

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحولات اخیر عراق، اظهارداشت: این تحولات نوید خوشی را نمی دهد و ما مطمئن هستیم با توجه به اینکه دولت عراق برآمده از خواست مردمی است اجازه نخواهد داد با وجود مراجع عالیقدر و گرامی وارد وادی غیر قابل پیش بینی شود.

وزیر امور خارجه همچنین عراق را کشوری متمدن که دارای ریشه در عمق تاریخ است، توصیف کرد و افزود: مذاهب گوناگون در عراق برای قرن ها با یکدیگر در شرایط برادرانه و صلح آمیز زندگی کردند.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: به تدبیر مقامات عراقی اطمینان داریم که نگذارند فتنه ای که در سوریه آغاز شد به سایر کشورها سرایت کند زیرا کسانی که خیرخواه منطقه نیستند، علاقه مند به این مساله هستند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه دولت و ملت عراق در برابر این فتنه تحمیلی باید هوشیار باشند، افزود: بی تردید این فتنه جدای از بحران سوریه نیست.

صالحی با یادآوری سفر هفته گذشته خود به عراق، اظهارداشت: در این سفر اطمینان یافتم که دولت و ملت عراق نسبت به این فتنه آگاه هستند و اجازه نمی دهند آنها را در شرایط غیر قابل پیش بینی قرار دهند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها