کنگره جهانی موبایل (MWC) برگزار شد. شاید در این نمایشگاه همانند سال‌های گذشته با موجی از دستگاه‌های خاص و خیره‌کننده روبه‌رو نبودیم، اما دستگاه‌هایی بودند که بتوانند توجه جمعیت را به خود جلب کنند. ال‌جی در این نمایشگاه چند گوشی معرفی کرد. گوشی One از HTC برای اولین بار رونمایی شد و سیستم‌عامل Firefox که توانسته بود موافقت چند تولید‌کننده را بگیرد، در این نمایشگاه آمده بود. در بخش بی‌سیم نیز می‌توان به بزرگ‌ترین جشن NFC اشاره کرد که کاربردهای وسیع و جالبی پیدا کرده بود.
کد خبر: ۵۴۸۳۲۴

LG Optimus G PRO

ال‌جی میان چند شرکت دیگر از چند مدل پرچم‌دار (Flagship) رونمایی کرد. ال‌جی آپتیموس G Pro تقریبا در تمام بخش‌ها حرف‌های جدید برای گفتن دارد، نمایشگر 440پیکسل براینچی 5/5 اینچی، 7/1 گیگاهرتز پردازنده چهارهسته‌ای Snapdragon، 13 مگاپیکسل دوربین، 1/2 مگاپیکسل دوربین جلویی و باتری عظیم 3140میلی‌آمپر بر ساعتی باعث شده است در فهرست سوپرفون‌ها، همه گزینه‌ها را علامت بزند. یکی از قابلیت‌های جالبی که در این گوشی قرار داده شده است، فیلمبرداری همزمان از هر دو دوربین است که به‌صورت تصویردرتصویر در فیلم قرار می‌دهد.

سونی اکسپریا تبلت Z

این تبلت که شباهت زیادی به گوشی اکسپریاZ دارد، قابلیت‌های گوشی را گسترش داده و شکل و ظاهری تمیز به خود گرفته است. در تبلت Z که تنها 9/6 میلی‌متر ضخامت دارد، رزولوشن بالای 1920 در 1200 برای 10 اینچ، پردازنده چهارهسته‌ای Snapdragon 5/1 گیگاهرتزی، دوربین 1/8 مگاپیکسلی عقب و 2 مگاپیکسلی جلو با باتری قدرتمند 6000 میلی‌آمپر ساعت همه چیز را کنار هم قرار داده است تا شاهد تبلت قدرتمندی باشیم.

HTC One

اچ‌تی‌سی بتازگی One‌را معرفی کرده است؛ گوشی‌ای که هر چند به استانداردهای چیزی که امروزه به‌عنوان تلفن هوشمند می‌شناسیم پایبند است، اما روش‌هایی را یافته که با تغییر المان‌های طراحی، گزینه بهتری را تولید کند. پوسته آلومینیومی آن که با مولفه‌های پلی‌کربناتی ساخته شده است، بدون ایجاد درز تزریق شده و خوب کنار هم قرار گرفته است. نمایشگر 7/4 اینچی، نمایشگر Gorilla Glass 2 با دقت 468پیکسل بر اینچ این طراحی را کامل می‌کند و هر کس که این گوشی را دست بگیرد، متوجه می‌شود در ساخت آن چقدر دقت شده است.

Sony XPeria T

گوشی XPeria T‌ سونی و چند نرم‌افزار مفید NFC در این نمایشگاه تنها نبودند. سونی و GSMA با همکاری یکدیگر، چند قابلیت NFC را به نمایش گذاشته بودند. در این گوشی از اکوسیستمی رونمایی شد که نرم‌افزارها می‌توانستند خرید انجام کنند برای دریافت اطلاعات بیشتر از یک پوستر تبلیغاتی کافی بود گوشی را به آن نزدیک کرد و... .

اوبونتو تاچ، رقیبی جدید

اوبونتو به کمک تلفن‌ها و تبلت‌ها می‌آید. این سیستم‌عامل که در MWC‌ معرفی شد، بسادگی توانست پشت رقبای تازه وارد خود را از جمله Firefox و Tizen‌سامسونگ به خاک بمالد.

اوبونتو تاچ را کانونیکال ساخته و قرار است در ماه اکتبر 2013 (حدود 8 ماه دیگر) آماده استفاده شود. البته هنوز تولیدکننده خاصی برای این سیستم‌عامل معرفی نشده است، اما خود کانونیکال این سیستم‌عامل را برای برخی گوشی‌های فعلی آماده کرده است که می‌توان آنها را نصب و استفاده کرد.

ظاهر و عملکرد نسخه تبلت و تلفن یکی است، البته نسخه تبلت صفحه پهن‌تری دارد.

در بالای صفحه، نوار باریک سیاهی قرار دارد که اطلاعات معمول سیستم از جمله باتری، ساعت، سیگنال تلفن و... را نشان می‌دهد. البته در این بالا یک دکمه جستجو هم قرار دارد که می‌توان همیشه و در هر برنامه‌ای به جستجو پرداخت.

به‌جای این‌که در صفحه اصلی، میانبرهایی به برنامه‌ها داشته باشیم، این صفحه اطلاعات خاص را نشان می‌دهد، پیامک‌ها، موزیک، ویدئو و... صفحه اصلی همچنین بخشی به‌نام بهترین‌ها دارد که کارکردی مشابه Widget‌ها دارد. همچنین در ویجت آخرین پیام‌ها، به‌جای لیست بلندبالایی از شکل متنی، از تکنیک Carousel و تصویر فرد استفاده شده است که کاربردوست‌تر از حالت فعلی در سیستم‌های عامل به‌شمار می‌رود.

ورق‌زدن صفحه اصلی

ورق‌زدن صفحه اصلی باعث می‌شود به صفحه مخصوص اطلاعات از جمله ویدئو، موزیک و... برویم. به این ترتیب محتوای گوشی یا تبلت در صفحه اصلی می‌ماند و به نرم‌افزار برای هر کار نیازی نیست. دسترسی به آن نیز سریع‌تر می‌شود.

رابط کاربری این سیستم‌عامل کاری به دکمه‌ها ندارد. به‌جای آن باید از کناره‌های صفحه برای انجام کارها استفاده کرد. کشیدن انگشت از چپ به راست در کنار صفحه، منوی اصلی را که ستونی از نرم‌افزارهاست، نشان می‌دهد. ترتیب این نرم‌افزارها را می‌توان در همین‌جا عوض کرد.

کشیدن انگشت از راست به چپ کنار صفحه باعث می‌شود نرم‌افزارهایی که باز هستند، به‌‌ترتیب تاریخی (یعنی از آخر به اول) یکی یکی جابه‌جا شوند. هر چند مثل Task Switcher در اندروید نمی‌توان بسرعت میان تعداد زیادی نرم‌افزار سوئیچ کرد. اگر انگشت را از لبه بالایی گوشی به پایین بکشیم، فهرستی از اطلاعات و تنظیمات نشان داده می‌شود. نکته جالب این بخش این است که می‌توان بدون بازکردن نرم‌افزار به پیامک‌ها پاسخ داد، تنها کافی است روی پیام مورد نظر کلیک کنیم و در نهایت کشیدن از پایین به بالای انگشت در نمایشگر منوی مخصوص هر برنامه را نشان می‌دهد. مثلا در برنامه گالری می‌‌توان تصاویر را برید یا رتوش کرد و... .

وضع نرم‌افزاری سیستم‌عامل

همانند اندروید و iOS و دیگر سیستم‌های عامل گوشی‌های هوشمند، در اوبونتو تاچ نیز می‌توان نرم‌افزار و بازی نصب کرد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ورود به بازار یک سیستم‌عامل جدید اسمارت‌فون، تعداد و کیفیت نرم‌افزارهای موجود برای آن است. همانند تمام بسترهای جدید، اوبونتو از این جهات عقب‌تر از گوگل پلی و اپ استور اپل قرار دارد.

اما در کنار نرم‌افزارهای استاندارد این سیستم‌عامل، اوبونتو تاچ از استاندارد HTML5 پشتیبانی می‌کند. نرم‌افزارهای تحت وب مخصوص موبایل می‌توانند بسادگی در اوبونتو کار کنند. پس با این‌که هنوز اوبونتو فروشگاه نرم‌افزاری خود را معرفی نکرده است، نرم‌افزارهای زیادی قابلیت کارکرد روی این سیستم‌عامل را دارا خواهند بود.

برخلاف آیپد که نرم‌افزارهای تحت تلفن نمی‌توانند در نسخه تبلت بدرستی کار کنند، در اوبونتو تاچ نرم‌افزارها در هر دو بستر فعال خواهند بود. نرم‌افزارهای تلفن اوبونتو در سمت راست صفحه تبلت قرار می‌گیرند و دوسوم صفحه را خالی می‌گذارند تا نرم‌افزار تبلت دیگری اجرا شود. وقتی کار با نرم‌افزار نسخه تلفن تمام شد می‌توان آن را از صفحه بیرون انداخت. نرم‌افزار اوبونتو تاچ بسیار سریع‌ و با بازدهی بالا کار می‌کند، هرچند هنوز عرضه آن نیامده است. اما رقبای تازه‌وارد اوبونتو تاچ از جمله Firefox OS و Tizen هنوز صیقل نخورده بودند. هر چند بهتر است اشاره کنیم اوبونتو تاچ را روی سری نکسوس (نکسوس 7 و نکسوس 4) معرفی کردند، در حالی که تیزن و فایرفاکس از دستگاه‌های ارزان استفاده کرده بودند. در مقایسه با کپی‌های ضعیف اندرویدی که تیزن و فایرفاکس عرضه کرده بودند، اوبونتو اورجینال، محکم و تمیز اجرا می‌شد و می‌توان آن را یکی از رقیبان بالقوه سیستم‌های عامل ویندوز فون، اندروید و iOS نامید. شاید بتوان آن را سرتر از iOS نامید، چرا که این سیستم‌عامل مدت‌هاست درخشش خود را از دست داده است.

اردشیر جفره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها