منچستریونایتد و رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان اروپا

45 سال بعد از آن صعود رویایی

همان روزی که قرعه مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا برداشته شد، خیلی‌ها از مصاف منچستریونایتد و رئال‌مادرید به عنوان مهیج‌ترین بازی این مرحله یاد کردند. شاید به‌دلیل بزرگی دو تیم؛ شاید هم به دلیل تقابل کریس رونالدو با هم‌تیمی‌های سابقش در منچستر.
کد خبر: ۵۴۶۹۵۵
45 سال بعد از آن صعود رویایی

این پنجمین باری است که دو تیم منچستریونایتد و رئال‌مادرید در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند.

در چهار مورد قبلی سه بار رئالی‌ها به مرحله بالاتر صعود کرده‌اند و در مقابل فقط یک بار این توفیق نصیب منچستری‌ها شده که با عبور از رئال‌مادرید گام به مرحله بعدی بگذارند؛ البته همان یک بار هم آنقدر خاطره‌انگیز بود که از ذهن هواداران پا به سن گذاشته این تیم پاک نشده باشد.

به 45 سال پیش برمی‌گردیم، جایی که منچستریونایتد و رئال‌مادرید، در مرحله نیمه نهایی فصل 1968ـ 1967 لیگ قهرمانان اروپا به یکدیگر خوردند. بازی رفت در اولدترافورد با تک گل دقیقه 36 جورج بست با یک گل به سود منچستر به پایان رسید، اما همه اتفاق‌های خاطره‌انگیز و دراماتیک در بازی برگشت رقم خورد.

رئال در حضور 125 هزار تماشاگر حاضر در سانتیاگو برنابئو نیمه اول را با پیروزی 3 بر یک به پایان برد، آن هم در شرایطی که تک گل منچستری‌ها، یک گل به خودی از سوی ایگناسیو زوکو هافبک رئال بود. با این حال در نیمه دوم همه چیز برای تیم مادریدی رنگ باخت؛ چراکه منچستریونایتد در کمتر از پنج دقیقه توسط دیوید سادلر(73) و بیل فولکس(78) دو بار گلزنی کرد و ورزشگاه را به سکوت فرو برد.

آن بازی 3 بر 3 مساوی شد و منچستر به لطف قانون گل‌زده در خانه حریف برای نخستین‌بار پای به فینال لیگ قهرمانان اروپا گذاشت. آنها فینال را هم در حضور 92 هزار تماشاگر ورزشگاه ویمبلی لندن، 4 بر یک از بنفیکای پرتغال بردند تا نخستین تیم انگلیسی باشند که لیگ قهرمانان را فتح می‌کند.

مشابه این اتفاق 9 سال قبل از آن برای تیم اسپانیایی روی داده بود؛ زمانی که رئال‌مادرید و منچستریونایتد نخستین بار در نیمه نهایی فصل 1957ـ 1956 لیگ قهرمانان اروپا به مصاف هم رفتند. رئال در بازی رفت 3 بر یک پیروز شد و بازی برگشت هم با تساوی 2 ـ‌2 به پایان رسید تا تیم اسپانیایی همچون اولین دوره لیگ قهرمانان اروپا در دومین دوره این بازی‌ها هم به فینال برسد.

رئال در فینال هم با دو گل دی استفانو و فرانچسکو جنتو فیورنتینا را از پیش‌رو برداشت تا در حضور 124 هزار تماشاگر خودی در سانتیاگو برنابئو، جشن قهرمانی بگیرد.

به غیر از این دو مورد رئال و منچستر دو بار هم در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف هم رفتند که هر دو بار تیم صعودکننده تیم اسپانیایی بود. در فصل 2000‌ ـ ‌1999 بازی رفت دو تیم در برنابئو بدون گل شد، اما در اولدترافورد این تیم رئال‌مادرید بود که 3 بر 2 منچستر را شکست داد و باعث حذف این تیم در حضور 61 هزار تماشاگر انگلیسی شد.

سه سال بعد در فصل 2003 ـ ‌2002 یک بار دیگر این دو تیم در یک چهارم نهایی به هم برخورد کردند که این بار رئال در خانه خود 3 بر یک پیروز شد تا پیروزی 4 بر 3 منچستر در اولدترافورد، کمکی به صعود آنها نکند.

اما شرایط امروز دو تیم بیش از پیش به شرایط سال 2000 آنها شباهت دارد. بازی رفت در سانتیاگوبرنابئو مساوی شده و تیم برنده بازی برگشت به جمع هشت تیم پایانی صعود می‌کند با این توضیح که تساوی بدون گل به نفع منچستر است، تساوی یک بر یک کار را به وقت‌های اضافی می‌کشاند و تساوی پرگل‌تر هم حکم به برتری رئال‌مادرید می‌دهد.

بازگشت رونالدو به اولدترافورد

آیا رونالدو به خانه برمی‌گردد؟ این مهم‌ترین پرسشی است که طی ماه‌های گذشته در ذهن هواداران منچستریونایتد نقش بسته است؛ درست از همان روزی که مهاجم پرتغالی رئال‌مادرید از شرایطش در این تیم ابراز نارضایتی کرد.

رونالدو همچنان منتظر است تا فلورنتینو پرس به قولی که در ژانویه گذشته به او داد، عمل کند. او به رونالدو قول داده بود که قراردادش را برای سه سال دیگر تمدید خواهد کرد و دستمزد او نیز به 25 میلیون پوند در هر فصل افزایش پیدا می‌کند، اما به نظر می‌رسد همه این قول و قرارها فراموش شده و همین رونالدو را بشدت ناراحت کرده است.

او بتازگی به هم‌تیمی‌های سابقش گفته که می‌خواهد به منچستریونایتد برگردد. حتی مدیران باشگاه رئال‌مادرید نیز در مورد مبلغ انتقال احتمالی او بحث کرده و روی مبلغ 122 میلیون پوند به توافق رسیدند.

اما مشکل اینجاست که منچستری‌ها با وجود تمایل شدید فرگوسن به رونالدو، چنین پولی برای بازگرداندن بازیکن پیشین خود در اختیار ندارند؛ البته این را هم نباید فراموش کرد که همه هواداران منچستریونایتد در گوشه قلب خود جایی برای کریستیانو رونالدو دارند. در این میان ارتباط پدر و فرزندی رونالدو با الکس فرگوسن هم هیچ‌گاه از دید رسانه‌های انگلیسی پنهان نمانده و حالا پس از گذشت چند سال و حفظ این رابطه، همین موضوع موجب شده تا زمزمه‌های بازگشت رونالدو به اولدترافورد برای تابستان آینده بیشتر به گوش برسد.

در چنین فضایی بازگشت رونالدو به اولدترافورد، می‌تواند جذابیت‌های بازی امشب را برای میلیون‌ها بیننده تلویزیونی و آن 60 هزار تماشاگری که بلیت بازی را از مدت‌ها قبل پیش خرید کرده‌اند، چند برابر کند.

رونالدو پس از آن که سال 2008 با بازی‌های درخشان خود در ترکیب شیاطین سرخ توپ طلای فوتبال جهان را به دست آورد، با قراردادی 94 میلیون یورویی، راهی رئال‌مادرید شد.

او حالا پس از سه سال قرار است برای نخستین‌بار روی چمن ورزشگاه اولدترافورد بازی کند؛ آن هم با پیراهنی غیر از پیراهن منچستریونایتد.

شب خاص کریس

دیوید بکام که خود 9 فصل درخشان را در اولدترافورد سپری کرد و بعد از آن پیراهن تیم‌های رئال‌مادرید، لس‌آنجلس گالکسی، میلان و پاری سن ژرمن را بر تن کرد، امیدوار است رونالدو در بازی امشب تیمش مقابل یونایتد خوش بدرخشد.

بکام در صحبت‌هایی به خبرنگاران گفت: بازگشت به منچستر، شب خاص و ویژه‌ای را برای رونالدو نیز رقم خواهد زد. یونایتد جایگاه ویژه‌ای در قلب رونالدو دارد. در مقابل هواداران منچستری هم او را دوست دارند. بکام در آنالیز عملکرد یونایتد در بازی رفت گفت: یونایتد در برنابئو بازی خیلی خوبی انجام داد. بازی برگشت دو تیم هم یک بازی تماشایی و هیجان‌انگیز خواهد بود. هر دوی این تیم‌ها، تیم‌های بزرگی هستند و بازیکنان بزرگی را نیز در اختیار دارند.

آمار خیره‌کننده خوزه

اگرچه کریستیانو رونالدو برای هواداران منچستری یک چهره محبوب و دوست‌داشتنی است، اما خوزه مورینیو سرمربی رئال‌مادرید نباید انتظار داشته باشد که در اولدترافورد از او استقبال خوبی به عمل آید.

بدون شک تلخ‌ترین خاطره هواداران منچستر از خوزه به سال 2004 میلادی مربوط می‌شود؛ زمانی که او با پورتو شگفتی‌ساز شد و منچستر را در اولدترافورد حذف کرد.

شادی‌های عجیب و غریب خوزه مورینیو پس از آن که تیمش در بازی برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان با گل دقیقه 90 کاشتینیا، مقابل منچستر به تساوی یک ـ یک رسید تا مدت‌ها زبانزد اهالی فوتبال بود. پورتو بازی رفت را دو بر یک برده بود و آن تساوی حکم به صعود این تیم و حذف منچستر می‌داد؛ البته پورتو پس از کنار زدن منچستر، لیون فرانسه، دپورتیوو لاکرونیای اسپانیا و موناکوی فرانسه را هم برد تا با آقای خاص، قهرمان اروپا شود.

خوزه از همان روز برای هواداران منچستر چهره‌ای منفور بود و با نتایج بعدی تیم‌هایش مقابل شیاطین سرخ منفورتر هم شد. آمار کلی مربی پرتغالی رئال‌مادرید طی شش بازی تیم‌هایش در اولدترافورد دو پیروزی، دو تساوی و دو شکست بوده است.

خوزه به عنوان مربی چلسی هم طی سه سال ده بار با منچستر بازی کرد که حاصل آن پنج پیروزی و تنها یک شکست بود. با این آمار خیره‌کننده باید دید امشب چه نتیجه‌ای در تقابل مورینیو و فرگوسن رقم خواهد خورد.

رونالد کومان: بارسا عطش گذشته را ندارد

مدافع هلندی پیشین بارسلونا افت این تیم در چند هفته‌ گذشته را طبیعی دانست. رونالد کومان درباره شرایط بارسلونا در چند هفته‌ گذشته گفت: به نظرم بارسلونا عطش موفقیت را از دست داده است. این که بارسلونا چه از لحاظ فردی و چه تیمی نسبت به قبل افت کرده، طبیعی است. بعد از بازی‌های بسیار زیاد در سطح بالا این اتفاقات اجتناب‌ناپذیر است. بارسلونا در چند سال گذشته تیم بسیار خوبی بوده و رسیدن به سطح بارسا امکان‌پذیر نیست.

کومان با بیان این ‌که بارسلونا باید هر چه سریع‌تر خودش را از این موقعیت رها کند، افزود: در این میان نباید فراموش کرد که این تیم با وجود داشتن مسی در خط حمله با ضعف‌هایی روبه‌رو است. بارسا مهاجم نوک ندارد، زیرا مسی مایل است تا در کناره‌ها بازی کند و این باعث شده است آنها در حمله ضعیف ظاهر شوند. با این حال من فکر می‌کنم یک پیروزی می‌تواند به آنها کمک کند که به روند خوب خود بازگردند.

رضا پورعالی ‌-‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها