اعضای شورای عالی مرکز طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و اندیشکده‌های مرتبط با آن صبح دیروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر‌معظم‌انقلاب اسلامی دیدار کردند.
کد خبر: ۵۴۶۸۹۰

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقا‌م‌معظم‌ر‌هبری، در این دیدار که جمعی از اندیشمندان، نخبگان و استادان رشته‌های مختلف از دانشگاه و حوزه حضور داشتند، درخصوص مباحث علمی و تئوریک انجام‌گرفته برای طراحی مبانی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، بحث و تبادل نظر شد.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را کاری بسیار بزرگ، فاخر، بلندمدت و عمیق خواندند و تاکید کردند: لازمه تحقق الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامی و طراحی یک تمدن جدید و پیشرفته در همه عرصه‌ها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلام است، بنابراین افق کار باید بلندمدت و همراه با افزایش عمق، دیده شود.

ایشان با اشاره به تحت تأثیر بودن دنیای امروز از الگوی تمدن و پیشرفت غرب و تسلط تمدن غربی بر همه عرصه‌های زندگی، خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت نیازمند جرأت، شجاعت و انگیزه بسیار قوی است.

ضرورت پرهیز از شتاب‌زدگی

رهبر انقلاب اسلامی، فکر و اندیشه را روح اصلی این حرکت دانستند و با اشاره به قابل اصلاح بودن هرگونه نقص یا اشکال احتمالی در این فرآیند بلندمدت افزودند: در این حرکت باید ضمن پرهیز از هرگونه شتاب‌زدگی، از تجربه‌های جدید و استعدادهای جوان نیز استفاده شود تا موتور حرکت، هیچگاه خاموش نشود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حضور دانشمندان جوان، پرانگیزه و با نشاط کشور در مراکز علمی پیشرفته همچون فناوری‌های نانو و هسته‌ای و همچنین مراکز صنایع دفاعی تأکید کردند: باید به جوان‌ها اعتماد کرد؛ زیرا جوان، انگیزه و نشاط او تمام نشدنی است.

رهبر انقلاب، مبانی اسلامی را اساس کار در طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت دانستند و خاطرنشان کردند: در تمام مراحل طراحی این الگو باید مبانی اسلامی به‌صورت جامع و دقیق مد نظر قرار گیرد و در این خصوص هیچ ملاحظه و رودربایستی هم نشود.

ایشان استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه را در این موضوع ضروری و لازم برشمردند و افزودند: باید در طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، بر چهار عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی تکیه شود که در این میان موضوع «فکر» بنیانی‌تر از بقیه عرصه‌هاست.

نشانه‌های تباهی تمدن غربی نمایان شده است

رهبر انقلاب اسلامی، تمدن غربی و مراحل شکل‌گیری، اوج و در نهایت آشکار شدن نشانه‌های انحطاط آن در زمان کنونی را نمونه عینی به منظور بررسی اشکالات و نقایص یک تمدن دانستند و خاطرنشان کردند: تمدن غربی بر پایه تفکر اومانیسم و نگاه به قدرت سیاسی و سپس نگاه سرمایه محور شکل گرفته است و بعد از دوران اوج خود، اکنون نشانه‌های تباهی و انحطاط آن نمایان شده که مهم‌ترین آن، انحطاط جنسی و رواج بی‌بندوباری‌های اخلاقی و جنسی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی دیگر از اشکالات اساسی تمدن غرب را تعداد بسیار بالای جنگ‌های ویران کننده در اروپا، در چند قرن اخیر برشمردند و تأکید کردند: بروز اشکالات و انحطاط در تمدن غرب به دلیل نبود معنویت بوده است.

ایشان شرط اصلی ساختن یک تمدن پیشرفته و دارای کمترین اشکالات را، معنویت متکی بر دین اسلام دانستند و افزودند: معنویت دینی، زمینه‌ساز شناخت استعدادها و بهره‌گیری مناسب از آنها و پیشرفت مطلوب در همه ابعاد و با کمترین آسیب خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که انجام این کار، بلندمدت و بسیار مهم و دقیق، نیازمند روحیه جهادی و اخلاص است، خاطرنشان کردند: گفتمان‌سازی شرط اصلی تحقق الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رسوخ این الگو در فکر و جان نخبگان و سپس جوانان و آحاد مردم را منوط به گفتمان‌سازی دانستند و افزودند: باید از طریق گفتمان‌سازی و بهره‌گیری از دیدگاه‌های نخبگان و صاحب نظران و با صبر و حوصله، الگویی فاخر، مستحکم و ارزشمند تدوین شود.

در ابتدای این نشست صادق واعظ‌زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در سخنانی با اشاره به روند شکل‌گیری مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و 28 اندیشکده مرتبط با آن، به اقدامات صورت گرفته براساس وظایف مصوب این مرکز پرداخت.

واعظ‌زاده، تعیین خطوط و زمینه‌های پژوهشی مورد نیاز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، ایجاد هماهنگی میان حلقه‌ها و کانون‌های تفکر و طراحی الگو در کشور، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های علمی و دوره‌های تخصصی، برقراری ارتباط با شخصیت‌ها و مجامع علمی، استفاده از ظرفیت‌های ملی در جهت گفتمان‌سازی و ترویج الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، بسترسازی برای حضور پرنشاط جوانان در عرصه تفکر و نظریه‌پردازی، طراحی و تدوین پیش‌نویس الگو مبتنی بر ارزش‌ها و اصول و ارزیابی و آسیب‌شناسی و آینده‌پژوهی در پیشرفت کشور را از مهم‌ترین سرفصل‌های کار مرکز ملی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت بیان کرد.

همچنین در ادامه شش نفر از استادان و صاحب‌نظران این مرکز از جمله آقایان:

ـ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدحسین میرمعزی از اندیشکده عدالت

ـ دکتر صالحی از اندیشکده علم

ـ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی دوست از اندیشکده فقه و حقوق اسلامی

ـ دکتر زاهدی وفا از اندیشکده اقتصاد

- دکتر زالی از کارگروه کشاورزی

ـ دکتر ثبوتی از استادان دانشگاه

ـ و خانم دکتر فرهمندپور از اندیشکده خانواده

به طرح مباحث تخصصی مربوط به اندیشکده‌های مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها