آذربایجان‌شرقی با همراهی گروه‌های هنری، آیینی و آداب و رسوم نوروزی در مراسم ملی استقبال از نوروز شرکت می‌کند.‌ تراب محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اعلام این خبر گفت: این جشنواره یکروزه با حضور رئیس‌جمهور نوزدهم اسفند در سالن اجلاس سران تهران برگزار می‌شود و هنرمندان آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از استان‌های برگزیده به اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری خود می‌پردازند.
کد خبر: ۵۴۶۸۱۱

وی برپایی غرفه هفت‌سین آذربایجان‌شرقی، اجرای حرکات و نمایش‌های آیینی نوروزی همچون تکم‌گردانی و موسیقی محلی و بومی را از جمله برنامه‌های این استان در جشنواره عنوان کرد.‌ وی با اشاره به برپایی مراسم ملی «استقبال از نوروز» در آذربایجان‌شرقی همگام با سراسر کشور اظهار کرد: از بیست و هشتم اسفند، این استان با برپایی برنامه‌های متنوع و متعدد فرهنگی، آیینی و نمایشی، هنری و نمایشگاه‌های صنایع دستی با محوریت آیین‌های نوروزی و متناسب با ایام در دو مقطع، به استقبال گردشگران نوروزی می‌رود.‌ محمدی تصریح کرد: گروه‌های مختلفی در این ایام به اجرای نمایش‌های آیینی نوروز از جمله تکم‌گردانی و سایاچی پرداخته و بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های متعددی در اماکن تاریخی و گردشگری استان، سوغات، غذاهای محلی و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی را عرضه می‌کنند./ جام‌جم

رنج نبود امکانات در روستای «کرچکان»

کرچکان روستایی است از توابع دهستان مارز در استان کرمان که با وجود برخورداری از نعمت برق و مسکن، همچنان در محرومیت شدید به سر می‌برد. علی، یکی از اهالی روستا گفت: نبود جاده، مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است. وی با اشاره به مدرسه فرزندانش افزود: کنار مسجد روستا، کپری هست که برای 20 دانش‌آموز مقطع ابتدایی یک معلم در شیفت عصر دارد.

مدرسه کپری این دانش‌آموزان پر از صندلی و یک تخته سیاه است که دیوار‌هایش را گل اندود کرده‌اند تا سرما کمتر اذیت کند.‌شبکه‌های تلویزیون ایران هنوز به این روستا نرسیده و این در حالی است که در کنار هر کپری یک دیش ماهواره قرار گرفته است و اهالی روستا در پاسخ به این پرسش که چرا از دیش استفاده می‌کنید، گفتند: برای سرگرمی بچه‌ها باید یک شبکه ایرانی جواب بدهد، وقتی آنتن با تقویت‌کننده هم می‌خریم، جواب نمی‌دهد، پس مجبوریم از ماهواره استفاده کنیم. رئیس اداره بنیاد مسکن قلعه‌گنج نیز با اشاره به خدمات دولت در این روستا گفت: در روستای کرچکان 26 واحد مسکن روستایی در حال ساخت است که بیش از 60 درصد پیشرفت دارد و برای هر مسکن نیز صد میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.

حسین بهبودی افزود: پیمانکاران این خانه‌ها به علت بدی جاده ارتباطی، با سختی قبول می‌کنند تا در این مناطق کار کنند، اما وقتی به اینجا می‌آیند، خونگرمی مردم آنها را دلگرم می‌کند. ایوب فلاحی، فرماندار قلعه‌گنج نیز در ارتباط با جاده مارز گفت: با توجه به این‌که راه روستایی مارز از راه‌های پرهزینه شهرستان است، کمبود اعتبار طرح فوق از اعتبارات امسال تأمین شده است.

وی با بیان این‌که پیمانکار موظف شده تا پایان سال مالی، جاده را به اتمام برساند، افزود: کار ساخت جاده از نیمه‌اول اسفند آغاز می‌شود./ فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها