900 فروشگاه تعاونی و 404 نمایشگاه بهاره، این کالاها را در اختیار مردم قرار می دهند

آغاز عرضه گسترده کالاهای اساسی از فردا

همزمان با راه‌اندازی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در کشور، دیروز دولت از آغاز توزیع گسترده کالاهای اساسی با نرخ مصوب از فردا ـ دهم اسفند ـ خبر داد تا با افزایش عرضه، فرآیند کاهش قیمت‌ها آغاز شود.
کد خبر: ۵۴۴۸۴۱

به گزارش خبرنگار ما، پس از آغاز عرضه کالا با تخفیف تا 20 درصدی در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا از امروز، این بار دولت به طور همزمان در پی رفع نقص این نمایشگاه‌ها برآمده و با ترتیب دادن سازوکار جداگانه‌ای به عرضه مستقیم کالاهای اساسی از طریق شبکه دیگری به طور موازی اقدام کرده است.

بر این اساس رویه غالب در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا این است که معمولا کالاهای اساسی چندانی در آنها عرضه نمی‌شود یا مقدار عرضه آن زیاد نیست،‌ لذا کالاهای متفرقه‌ای که معمولا مایحتاج شب عید مردم را تشکیل می‌دهد، مانند لباس و خشکبار، در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود. به این ترتیب جای عرضه گسترده کالاهای اساسی چون برنج و گوشت در این نمایشگاه‌ها تقریبا خالی بود یا میزان عرضه آن چشمگیر و قابل توجه نبود که بتواند به تنظیم بازار و تعادل قیمت‌ها کمک چندانی بکند، اما امسال همزمان با رشد قیمت کالاهای اساسی، دولت تصمیم به عرضه گسترده کالاهای اساسی از طریق شبکه موازی تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت کرده است. این شبکه دارای حدود 900 فروشگاه در کل کشور است که بستری مناسب برای عرضه کالاهای اساسی به شمار می‌آید. لذا دولت امسال تصمیم گرفته ذخایر کالاهای اساسی خود را که قبلا اعلام شده بود در شب عید آزاد می‌شود، از طریق شبکه مورد اعتماد خود و به نرخ مصوب عرضه کند. نکته اینجاست که این تعاونی‌ها قرار است کمتر به عرضه دیگرکالاهای غیراساسی بپردازند و با تمرکز روی عرضه کالاهای مهم مردم، کمبود نمایشگاه‌های عرضه مستقیم شب عید را از این حیث برطرف کنند.

از سوی دیگر، دیروز مجلس نیز جزئیات طرح تخصیص کالا به اقشار آسیب‌پذیر در مقاطع سه ماهه را تصویب کرد تا قوه مقننه نیز به سهم خود به کاهش قیمت‌ها و فشار قیمتی به مردم کمک کرده باشد. براساس طرح مصوب دیروز مجلس، سبد کالایی شامل برنج، روغن و گوشت در اختیار اقشار آسیب‌پذیر بویژه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار خواهد گرفت.

دیروز به طور همزمان اعلام شد عرضه گسترده کالاهای اساسی و مایحتاج شب عید مردم در نمایشگاه‌های بهاره و شبکه تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت از فردا پنجشنبه آغاز می‌شود.در این باره مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت از توزیع کالاهای اساسی با نرخ مصوب از دهم اسفند در 900 فروشگاه خبر داد.

به گزارش ایرنا، بهمن عبداللهی با اشاره به اوضاع بازار شب عید اظهار کرد: این موضوع در قالب ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد و اتحادیه تعاونی‌های مصرف نیز در این راستا فعالیت خواهند کرد.

رئیس هیات مدیره اتاق تعاون ایران ادامه داد: کالاهایی از جمله گوشت، مرغ، برنج، روغن و آجیل شب عید به نرخ تعاونی و دولتی در تمام فروشگاه‌های مصرف، توزیع خواهد شد.

این فعال تعاونی‌ها تاکید کرد: مرغ،‌ گوشت و پسته براساس قیمت‌ ستاد تنظیم بازار در فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد و بقیه کالا‌ها نیز به قیمت تعاونی توزیع می‌شود.

وی با بیان این‌که فروشگا‌ه‌های مصرف کارکنان دولت آماده خدمات‌دهی هستند، بیان کرد: هیچ‌گونه کمبود کالا وجود ندارد و بحث محدودیت در توزیع کالاها مطرح نیست.

عبداللهی افزود: دولت سهمیه گوشت وارداتی و نیز پسته برای تعاونی مصرف کارکنان در نظر گرفته است که طبق زمان‌بندی توزیع خواهد شد و تا پایان سال نیز ادامه خواهد یافت.همچنین رئیس شورای اصناف کشور از افتتاح ۴۰4 نمایشگاه بهاره کشوری و چهار نمایشگاه در تهران از پنجشنبه هفته جاری خبر داد.

قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: از پنجشنبه چهار نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در بوستان ولایت، فرهنگسرای خاوران، پارک ارم و حکیمیه تهرانپارس افتتاح می‌شود.وی افزود: ساعت کار این نمایشگاه‌ها از 9 صبح تا 10 شب است و تمامی کالاها با تخفیف 5 تا 20 درصدی ارائه می‌شود.

رئیس شورای اصناف کشور گفت: امسال حدود 80 درصد از غرفه‌ها در اختیار تولیدکنندگان است و واحد بازرسی و نظارت در محل نمایشگاه‌ها مستقر بوده و به شکایت‌های مردمی در همان جا رسیدگی می‌شود.

رئیس شورای اصناف کشور همچنین گفت: همزمان با نمایشگاه‌های بهاره 5000 واحد صنفی در تهران تمامی محصولات مرتبط با پوشاک و کیف و کفش را تا 25 درصد تخفیف عرضه می‌کنند.وی افزود: درخصوص فروش‌های فوق‌العاده نیز بازرسی لازم از واحدهای صنفی صورت می‌گیرد تا هیچ‌گونه تخلفی انجام نشود.

نوده فراهانی گفت: در نمایشگاه‌های بهاره انواع خشکبار با قیمت مناسب عرضه می‌شود و تمهیدی انجام شده است تا پسته درجه یک به قیمت 30 هزار تومان در همه نمایشگاه‌های بهاره در سطح کشور عرضه شود.

وی همچنین گفت: گوشت مرغ منجمد به قیمت 4800 تومان و به صورت نامحدود در سراسر کشور عرضه می‌شود.رئیس شورای اصناف کشور گفت: برای ارتقای کیفیت محصولات ارائه شده در نمایشگاه‌های بهاره تمامی کالاهای ارائه شده باید با نمونه‌های پلمب شده که در معرض دید مشتریان قرار می‌گیرد، مطابقت داشته باشد.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا ارائه کالای بی‌کیفیت و تطبیق نداشتن آن با نمونه‌های پلمب شده موضوع را به واحد بازرسی که در محل نمایشگاه‌های بهاره است، اطلاع دهند تا در همان جا رسیدگی شود.

رئیس شورای اصناف کشور گفت: حتی‌الامکان سعی شده است تا کالاهایی که نمونه داخلی آن تولید می‌شود، به هیچ وجه با منشأ خارجی در نمایشگاه‌های بهاره عرضه نشود تا از این طریق از تولید داخل حمایت کافی صورت گرفته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها