پرونده طب سنتی ایران بعد از چند ماه بحث و بررسی راهی یونسکو شد تا در هشتمین اجلاس کمیته میراث معنوی یونسکو در سال 92 به عنوان میراث معنوی از سوی ایران مطرح شود.
کد خبر: ۵۴۴۴۲۴

به گزارش خبرنگار ما، براساس روال یونسکو در بحث میراث ناملموس هر ساله هر یک از کشورها فقط می‌توانند یک پرونده برای ثبت به این سازمان بین‌المللی ارائه کنند که شورای سیاستگذاری ثبت میراث معنوی کشور نیزاز بین موضوعات مختلف، پرونده طب سنتی را راهی این سازمان کرده است تا در سال 2013 مطرح شود.

قرار است هشتمین اجلاس کمیته میراث معنوی یونسکو در باکو پایتخت آذربایجان برگزار شود؛ کشوری که سال گذشته میلادی با به ثبت رساندن تار به نام خودش باعث نارضایتی بسیاری از ایرانی‌ها از عملکرد ارائه‌دهندگان پرونده میراث کشور شد.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی پرونده طب سنتی را یک پرونده کامل و جامع می‌دانند که به تائید شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز رسیده و اظهار امیدواری می‌کنند که در هشتمین اجلاس کمیته میراث معنوی یونسکو در فهرست میراث معنوی جهان به ثبت برسد.

آتوسا مومنی، مدیر کل دفتر ثبت و حفظ و احیای آثار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با CHN گفت: در پرونده‌ای که به یونسکو ارسال شده، در آن به مبانی نظری طب سنتی ایران برای کارشناسان پرداخته شده است.

به گفته وی، تا چند روز دیگر جزئیات کامل این پرونده و شاخه‌های مختلف طب سنتی که برای یونسکو فرستاده شده، اعلام می‌شود.

مومنی در پاسخ به این پرسش که چرا پرونده‌های مهمی همچون پرونده ثبتی فناوری بادگیر در یزد برای امسال فرستاده نشد، گفت: «به عهده من یا معاون میراث فرهنگی نیست که برای اولویت‌بندی پرونده‌ها اقدام کنیم، بلکه تعداد بسیاری از کارشناسان در شورای سیاستگذاری ثبت هستند که تصمیم می‌گیرند و بنا بر تصمیم آنها پرونده طب سنتی انتخاب شد.»

نوروز نخستین پرونده از ایران بود که به اتفاق کشورهای همسایه ایران در فهرست میراث جهانی جای گرفت. موسیقی ردیف ایرانی، قالیبافی استان فارس، آیین‌های پهلوانی، قالیشویی مشهد اردهال، تعزیه، روش سنتی قالیبافی در کاشان، موسیقی بخشی‌های خراسان، فناوری ساخت لنچ در جنوب ایران و نقالی قصه‌های ایرانی از جمله پرونده‌های ثبت معنوی ایران در یونسکو بود.

گفته می‌شود که گیاه درمانی، ماساژ درمانی، حجامت، بادکش درمانی، زالو درمانی، فصد (رگ زدن) و آبدرمانی یا آبزن‌ها از روش‌های سنتی درمانی ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها