رابطه با آمریکا از نگاه مقام معظم رهبری

مساله مرگ و زندگی

دولتمردان آمریکا مردم غیرمنطقی‌ای هستند؛ حرفشان غیرمنطقی است، عملشان غیرمنطقی است، زورگویانه است؛ توقع دارند دیگران در مقابل کار غیرمنطقی آنها و زورگویی آنها تسلیم شوند؛ خب، بعضی هم تسلیم می‌شوند؛ بعضی از دولت‌ها، بعضی از نخبگان سیاسی در برخی از کشورها در مقابل پررویی و زورگویی آنها تسلیم می‌شوند؛ اما ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی تسلیم‌شدنی نیست.
کد خبر: ۵۴۴۲۶۸
مساله مرگ و زندگی

نظام جمهوری اسلامی حرف دارد، منطق دارد، توانایی دارد، اقتدار دارد؛ لذا در مقابل حرف غیرمنطقی و کار غیرمنطقی تسلیم نمی‌شود...

دولتمردان آمریکایی غیر منطقی حرف می‌زنند. با گفت‌وگو‌کننده‌ غیرمنطقی، نمی‌شود انسان بنشیند به اتکا منطق حرف بزند؛ خب، او غیرمنطقی است.

غیرمنطقی یعنی زورگو، یعنی حرفِ بیخود بزن. این واقعیتی است که ما در طول این 30 سال در برخورد با قضایای گوناگون جهانی آن را به روشنی دریافته‌ایم. ما این را می‌فهمیم که طرف مقابل ما کیست و چگونه باید با او رفتار کرد...

خب، معلوم است که ایران از حقوق خودش دست‌بردار نیست. هر جایی که در اثنای مذاکره ببینند طرف مقابل یک حرف منطقی‌ای می‌زند و آنها کم می‌آورند، در مقابل ایران همان جا مذاکره را قطع می‌کنند؛ می‌گویند ایران حاضر نیست حرف بزند! شبکه‌های خبری و سیاسی هم دست آنهاست؛ تبلیغات می‌کنند. این را ما تجربه کردیم...ما بعکس آنها، منطقی هستیم.

مسوولان ما منطقی‌اند، ملت ما منطقی‌اند. حرف منطقی و کار منطقی را ما قبول داریم. آمریکایی‌ها نشان بدهند که زور نمی‌گویند، نشان بدهند که شرارت نمی‌کنند، نشان بدهند که در حرف و عملشان غیرمنطقی حرف نمی‌زنند و عمل نمی‌کنند، نشان بدهند که به حقوق ملت ایران احترام می‌گذارند، نشان بدهند که در منطقه آتش‌افروزی نمی‌کنند، نشان بدهند که در مسائل ملت ایران دخالت نمی‌کنند؛ آنچنان که در فتنه‌ ۸۸ دخالت کردند، از فتنه‌گران پشتیبانی کردند، شبکه‌های اجتماعی را در خدمت فتنه‌گران قرار دادند ‌ـ‌ یک شبکه‌ اجتماعی آن روزها می‌خواست برای تعمیرات تعطیل کند، گفتند تعطیل نکن؛ برای این‌که بتوانند روی فتنه و آتش فتنه اثر بگذارند! ‌ـ‌ این کارها را نکنند، خواهند دید جمهوری اسلامی یک نظام خیرخواه است؛ مردم، مردم منطقی‌ای هستند.

راه تعامل با جمهوری اسلامی فقط این چیزی است که گفتیم و لاغیر؛ از این راه می‌توانند با جمهوری اسلامی تعامل داشته باشند. آمریکایی‌ها باید حسن‌نیت خودشان را اثبات کنند؛ نشان بدهند که درصدد زورگویی نیستند.

اگر چنانچه این را نشان دادند، آن وقت خواهند دید که ملت ایران پاسخ خواهد داد. شرارت نباشد، دخالت نباشد، زورگویی نباشد، شناختن حقوق ملت ایران باشد، آن وقت جواب مناسب از طرف ایران داده خواهد شد.

بیانات در دیدار مردم آذربایجان، 28 بهمن 91

آمریکا می‌گوید: «بیایید مذاکره کنیم.» نمی‌گوید: «بیایید رابطه برقرار کنیم.» مذاکره یعنی چه؟ یعنی آن پیوندی را که جمهوری اسلامی قطع کرد و برید و همان موجب شد که تمام عواطف صادقانه‌ ملت‌های دنیا به این نظام جلب شود، این را دو مرتبه برقرار کند. یعنی در درجه‌ اول، یک ضربه‌ نمایان به جمهوری اسلامی بزنند و از آنجا که تبلیغات هم در دست آنهاست، در دنیا منعکس کنند که «جمهوری اسلامی، از حرف‌هایش برگشت!» به چه دلیل؟ به این دلیل که نشسته است و با آمریکا مذاکره می‌کند.

بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان 12 آبان 1372

کسانی که دم از مذاکره‌ با آمریکا می‌زنند یا از الفبای سیاست چیزی نمی‌دانند یا الفبای غیرت را بلد نیستند؛ یکی از این دو تاست. در حالی که دشمن این‌طور اخم می‌کند، این‌طور متکبرانه حرف می‌زند، این‌طور به ملت ایران اهانت می‌کند، تصریح هم می‌نماید که می‌خواهد علیه این نظام و این کشور و منافع آن اقدام کند، عده‌ای در اینجا ذلیلانه و زبونانه می‌گویند: چه کار کنیم؛ برویم، نرویم، نزدیک شویم، با آنها صحبت کنیم، در خواست کنیم، خواهش کنیم؟! این اهانت به غیرت و عزّت مردم ایران است؛ این نشانه‌ بی‌غیرتی است؛ این سیاستمداری نیست. سعی می‌کنند رنگ و لعابی از فهم سیاسی به کار خود بدهند؛ نه، این درست ضدِّ فهم سیاسی است.

بیانات در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا اول خرداد 1381

ما برای رفاه و ساختن ملت و کشورمان، احتیاجی به دولتی مثل آمریکا نداریم. ما امکانات بالفعل و بالقوه‌ بسیار خوبی در اختیارمان است و می‌توانیم بدون اتکای به دشمنانمان، راه سعادت و رفاه ملت ایران را بپیماییم. البته ما در ارتباطات جهانی باز برخورد می‌کنیم. ما با کسانی که نسبت به ملت ایران، این‌طور خصومت وقیحانه و آشکار نکردند، همکاری می‌کنیم. این را همیشه اعلام کرده‌ایم.

در گذشته همین‌طور بوده، امروز هم همین‌گونه است؛ اما اگر کسانی در دنیا خیال کنند که مسوولان کشورمان برای سازندگی کشور، دست ‌ـ‌ آن هم دست ذلت ‌ـ‌ به سوی آمریکا دراز خواهند کرد، بدانند که سخت در اشتباهند. چنین چیزی پیش نیامده و ابداً پیش نخواهد آمد.

بیانات در دیدار جمع کثیری از خانواده‌های معظّم شهدا و ایثارگران 23 مرداد 1368

مساله ما با آمریکا این نیست که حالا بر سر دو تا موضوع جهانی یا بین‌المللی یا منطقه‌ای با هم اختلاف نظر داریم، برویم بنشینیم با مذاکره حل کنیم. مسأله مثل مسأله‌ مرگ و زندگی است؛ مسأله‌ هست و نیست است.

بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان در آستانه‌ سالروز سیزده آبان 8 آبان 1387

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها