تخریب قسمتی از بزرگترین دیوار گلی جهان

براساس خبرهای رسیده به دلایل نامشخص جاده‌ای از میان شهر تاریخی دارابگرد فارس کشیده شده و باعث تخریب قسمتی از دیوار و دروازه تاریخی شهر که بزرگترین دیوار گلی جهان محسوب می‌شود، شده است.
کد خبر: ۵۴۳۵۶۲
تخریب قسمتی از بزرگترین دیوار گلی جهان

دبیرانجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان داراب در این خصوص به مهر گفت: چند روز قبل به دلایل نامشخص بوسیله یک گریدر، جاده ای از جانب غربی شهر کشیده شده که با عبور از میان خندق وتخریب قسمتی از دیوار و دروازه تاریخی شهر وارد حریم اصلی شهر شده و تا مرکز آن امتداد می یابد.

محمدباقرمهاجر افزود: هیچ اقدامی در ممانعت از این کار صورت نمی گیرد ومشخص نیست توسط چه کسانی این اقدام نادرست انجام شده ودلایل این اقدام چه بوده و بایدتوجه داشت این کار علاوه برتخریب قسمتهایی از خندق ودروازه ورودی شهر زمینه دسترسی آسان به مرکز شهرباستانی دارابگرد را فراهم می‌سازد و ظاهرا هدف از این کار همین موضوع بوده است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به عدم حفاظت از شهر، این جاده می‌تواند مورد استفاده سارقین آثار تاریخی وفرهنگی قرار گیرد و طبعا با تسهیل در رفت آمد اتومبیل به درون شهر امکان خروج آسان اشیاء فراهم می‌شود و ضروری است مسئولان میراث فرهنگی این تخریب را پیگیری ودلایل آن را مشخص کنند.

مهاجر اظهار کرد: پیش از آن ورود به شهر برای وسایل نقلیه آسان نبود وبازدید کنندگان عموما پیاده وارد شهر می‌شدند اما با احداث این جاده امکان ورود هرنوع وسیله نقلیه فراهم می شود که این موضوع سبب خسارات بسیاری به این شهر مهم باستانی خواهد شد.

دبیرانجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان داراب بیان کرد: با توجه به اینکه به دلیل کمبود امکانات میراث فرهنگی ازاین ناحیه باستانی ومهم حفاظت مناسبی صورت نمی گیرد و بارها کاوشهای غیرمجاز در آن صورت گرفته که آثار آن در شهر و بربالای قله مرکزی به خوبی دیده می شود ضروری است مسئولان سازمان میراث فرهنگی وگردشگری راهکار مناسبی برای حفاظت از این اثرتاریخی منحصربه فرد بعمل آورده و مانع صدمه بیشتر به این شهر شوند در این مورد انجمن دوستداران میراث فرهنگی آماده همکاری با مسئولان میراث فرهنگی به ویژه سازمان استان فارس هستند.

شهرباستانی دارابگرد از کهن ترین شهرهای ایران وجهان محسوب می شود این شهر در جنوب شهر فعلی داراب ودر میان دشت وسیع وحاصلخیز هشیوار قرارگرفته است.

سابقه شهرباستانی دارابگرد به اوایل عصرهخامنشیان می رسد و در تاریخ اساطیری ایران بنای این شهربه داراب شاه پسراسفندیار هشتمین پادشاه کیانی ایران نسبت داده شده که در ادبیات پهلوی - اسلامی از او به عنوان داریوش بزرگ یاد می شود.

ساختار شهر به صورت مدور است وگفته شده الگوی آن پادگانهای مدور آشوریان قدیم بوده است بنای شهر دارابگرد به عنوان اولین شهر مدور در فلات ایران زمین مورد استفاده سازندگان شهرهای مهمی مانند هترا وتیسفون قرار می گیرد.

پیرامون شهر دارابگرد دیوار گلی عظیمی به صورت مخروطی ساخته بودند که قاعده آن بیش از 10 متر و ارتفاع آن نیز بیش از هشت متر وطول آن بیشتر از شش کیلومتر بوده که از این بعد بزرگترین دیوار گلی جهان محسوب می شود و دیوار آن با گذشت قرنها وفرسایش فراوان عظمت واستواری خود را حفظ کرده است.

همچنین خندق عظیمی پشت دیوار شهر حفر کرده بودند که دسترسی به شهر را برای مهاجمان فوق العاده دشوار می ساخته است.

شهر دارابگرد دارای چهار دروازه در چهار جهت اصلی است که مهمترین آنها دروازه غربی مشهور به دروازه استخر ودروازه شرقی به نام دروازه خورشید بوده از دو دروازه شمالی وجنوبی برای ورود وخروج آب استفاده می‌شده و شهر دارای یک سیستم آبرسانی کامل بوده است.

در مرکز شهر دوقله نمکی کم ارتفاع قرار دارد که بر بالای قله بزرگتر کاخ اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانی قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها