یبوست یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی در سنین مختلف است. یبوست تعاریف مختلفی دارد، اما اینجا منظور ما اجابت مزاج با فاصله زیاد (هر چند روز یک بار) یا اجابت مزاج دشوار، ناراحت‌کننده یا دفع مدفوع سفت و خشک است.
کد خبر: ۵۴۰۹۶۶

در خیلی موارد یبوست مزمن می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد. برای تمام افراد بالای 50 سال که از یبوست مزمن رنج می‌برند انجام تست غربالگری کولونوسکوپی و رد کردن مشکلات روده بزرگ ضروری است.

یبوست می‌تواند علل مختلفی داشته باشد از جمله کمبود فیبرهای غذایی، مصرف آب ناکافی، نداشتن تحرک، استرس و اضطراب، سندرم روده تحریک‌پذیر، دیابت، کم‌کاری تیروئید و.... بعضی از داروها نیز می‌تواند یبوست ایجاد کند از جمله داروهای ضد افسردگی، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای مخدر و کدئین‌ها.

شاید مهم‌ترین علت یبوست وقت نگذاشتن کافی برای توالت رفتن باشد. برای داشتن اجابت مزاجی طبیعی و سالم نیاز است هر فرد روزانه زمان کافی و بدون استرسی را در توالت بگذراند. بهترین زمان صبح‌ها و پس از نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه است.

مصرف بیشتر میوه و سبزیجات تازه، نوشیدن آب کافی، تحرک و ورزش بیشتر از توصیه‌های بسیار مهم در درمان یبوست است.

یکی از بهترین توصیه‌ها برای درمان یبوست مصرف انجیرخشک خیسانده‌شده در آب یا گلاب است. نوشیدن روزانه خاکشیر گرم نیز می‌تواند روش خوبی برای کمک به رفع این مشکل باشد. نکته قابل توجه این که نوشیدن خاکشیر به صورت سرد می‌تواند به علت خاصیت منقبض‌کننده آن یبوست را تشدید کند.

اسفرزه یکی از بهترین گیاهان مسهل است. برای درمان یبوست می‌توان حدود 40 ـ 20 گرم اسفرزه را شبانه خیسانده و صبح ناشتا میل کرد.

دانه‌ کتان نیز به دلیل داشتن موسیلاژ می‌تواند باعث افزایش حجم مدفوع و کمک به اجابت مزاج باشد. مصرف یک لیوان دم‌کرده تخم کتان به صورت روزانه می‌تواند روش خوبی در درمان یبوست فرد باشد. البته در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید. بارهنگ نیز ماده موثری برای یبوست کودکان و حتی نوزادان است.

مصرف روزانه خیسانده آلو خشک و یک تا دو قاشق روغن زیتون پس از هر وعده غذا روش بسیار مفیدی در درمان یبوست زنان و کودکان است. سبوس غلات و جو دو سر نیز تاثیرات مفیدی در این زمینه دارد.

ماساژ شکم بویژه ماساژ اطراف ناف و نیز دور تا دور شکم برای حدود نیم ساعت می‌تواند باعث تحریک معده و اجابت مزاج شود. طب سوزنی نیز از روش‌های بسیار موثر و فاقد عارضه جانبی در درمان یبوست‌های مزمن و تنظیم دستگاه گوارشی است.

توصیه بسیار مهم این که تا جایی که ممکن است از مصرف دارو برای درمان یبوست خودداری کنند چون باعث وابستگی روده‌های شما به دارو می‌شود.

دکتر امیرهومن کاظمی

متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها