سریال «چارخونه» که هم‌اکنون از شبکه «‌آی فیلم» در حال پخش است، اولین تجربه سروش صحت در حوزه کارگردانی به شمار می‌آید.
کد خبر: ۵۴۰۷۹۲

او که پیش از ساخت این اثر با چهره‌های مهم سریال سازی طنز تلویزیون همچون مهران مدیری و رضا عطاران به عنوان بازیگر و نویسنده همکاری کرده بود، در چارخونه تصمیم گرفت خودش دست به کار شود و پشت دوربین یک سریال طنز برود. ورود صحت به دنیای کارگردانی ثمره خوبی داشت و باعث شد که رنگ و طعم جدیدی به کارهای طنز تلویزیونی اضافه شود. صحت از همان بازیگرانی که در طنزهای آن زمان سابقه حضور داشتند استفاده کرد و از آنها خواست که همان تیپ را هم تکرار کنند.

مریم امیرجلالی (شکوه)‌ همان مادر غرغرویی بود که مدام اعصابش از دست خرابکاری‌های بچه‌ها خرد می‌شد. حمید لولایی (منصور) و بهنوش بختیاری (پرستو) ‌نیز کم‌وبیش همان تیپ‌های سابق را تکرار می‌کردند. با این حال سریال «چارخونه»‌ نوآوری‌هایی در دیگر عناصر ساختاری و محتوایی‌اش داشت که باعث می‌شد کلیت کار نسبت به طنزهای قبلی متفاوت جلوه کند. استفاده از یک شخصیت بظاهر افغانی به نام شنبه که نقشش را جواد رضویان بازی می‌کرد موقعیت‌های بکر و تازه‌ای را برای اهالی «چارخونه» به وجود آورده بود. این اثر که یک سریال آپارتمانی محسوب می‌شود ماجراهای شیرین اعضای یک خانواده جمع و جور را روایت می‌کرد. خانواده‌ای که از دو پدر و مادر،‌ دو دختر و یک داماد تشکیل شده بود و همگی در یک مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کردند. از زمانی که شنبه به عنوان یک مهمان ناخوانده خودش را در آن خانه ماندگار کرد مناسبات جدیدی بین اعضای خانواده شکل گرفت که بامزه و طنزآمیز بود. چارخونه در زمان پخشش با استقبال زیادی مواجه شد که یکی از دلایل آن استمرارش در نمایش و در اختیار داشتن زمان زیادی از آنتن تلویزیون بود. اگر 90 شبی بودن را به معنای تولید سریع سریال در نظر بگیریم ،چارخونه به تمام معنای کلمه یک سریال 90 شبی بود، سریالی که متن‌هایش سر صحنه نوشته می‌شد و سروش صحت با سرعتی زیاد کار را از تولید به مصرف می‌رساند.

اگر یادتان باشد نفوذ سریال در حدی بود که خرس عروسکی به نام «شاسخین» فروش بالایی در بازار پیدا کرد. این عروسک که ابعادی بزرگ داشت مونس و همدم همیشگی پرستو (بهنوش بختیاری) بود.

تکیه کلام «در سلامتی کامل به سر می‌برید؟» هم یادگار این سریال است که در آن زمان بشدت بر سر زبان‌ها افتاد.

سریال 107 قسمتی چارخونه را می‌توانید هر روز ساعت 12 و 30 دقیقه از شبکه‌ «آی فیلم» شاهد باشید.

احسان رحیم‌زاده/ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها