قائم مقام وزیر صنعت : بازار 2 نرخی خودرو در آینده​ای نزدیک از بین رفته و نرخ بازار به نرخ محاسباتی نزدیک می​شود

پیش بینی کاهش قیمت خودرو با افزایش عرضه

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت: این شرکت طی روزهای آینده 50 هزار دستگاه انواع خودروی سواری به بازار عرضه می‌کند.
کد خبر: ۵۳۹۹۶۴

به گزارش ایکوپرس، عبدالله بابایی افزود: گروه صنعتی ایران خودرو به منظور پاسخ‌ به نیاز مشتریان و کنترل قیمت‌ها در بازار، انواع محصولات خود را با روش‌های متنوع فروش به بازار عرضه می‌کند.وی با اشاره به روند افزایشی تولید خودرو در این گروه صنعتی اظهار کرد: تولید روزانه ایران خودرو در ماه‌های پایانی سال به 2500 دستگاه افزایش می‌یابد و به همین نسبت عرضه خودرو در بازار افزایش خواهد یافت.

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو تاکید کرد: تمامی مشتریانی که تاریخ تحویل خودروهای ثبت‌نامی آنها قبل از بهمن ماه بوده است مشمول قیمت‌گذاری مصوب و جدید سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده نمی‌شوند.

کاهش عرضه از سوی خودروسازان در هفته‌های اخیر قیمت انواع خودرو را بشدت افزایش داده است. این در حالی است که انتظار می‌رفت با ابلاغ مصوبه جدید دولت در خصوص قیمت خودروهای داخلی، عرضه این کالای پرطرفدار از سوی خودروسازان به بازار افزایش یابد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

بساط بازار 2 نرخی خودرو را برمی‌چینیم

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، حذف بازار دو نرخی خودرو را در آینده‌ای نزدیک وعده داد و گفت: با افزایش عرضه و انجام تعهدات از سوی خودروسازان، قیمت بازار به قیمت محاسباتی نزدیک خواهد شد.

مسعود موحدی در گفت‌وگو با مهر، وضع فعلی بازار را پس از مصوبه اخیر دولت درخصوص تغییر شیوه نرخ‌گذاری خودرو تحلیل کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک بازار دو نرخی خودرو از بین رفته و نرخ بازار به نرخ محاسباتی نزدیک شود، ضمن این‌که خودروسازان نیز مکلف به عمل به تعهدات خود هستند.وی افزود: زمانی که خودروسازان خودرو را با قیمت نزدیک به قیمت بازار یعنی مابین قیمت محاسباتی دولت و بازار عرضه می‌کنند، انگیزه‌های سوداگرانه از میان برداشته خواهد شد و به این ترتیب به نظر می‌رسد بساط بازار دو نرخی خودرو برچیده شود.

موحدی تصریح کرد: با توجه به بندی که در این مصوبه گنجانده شده که خودروساز باید مابه‌التفاوتی را به دولت بپردازد، انگیزه‌ای برای افزایش قیمت نخواهد داشت، چراکه از این محل مبلغی عاید وی نخواهد شد.

رئیس‌جمهور جانب شورای رقابت را گرفت

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور در پی‌نوشت نامه‌ای با موضوع وظایف شورای رقابت به هیات دولت دستور داد: ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری کالاها به‌عهده شورای رقابت است و همه باید آن را رعایت نمایند.به گزارش تسنیم، قیمت‌گذاری خودرو طی هفته‌های اخیر به یکی از موضوعات اصلی رسانه‌ها و چالشی بین برخی دستگاه‌ها تبدیل شده بود و در حالی که وزارت صنعت و خودروسازان هر کدام خود را مسئول اصلی قیمت‌گذاری خودرو می‌دانستند، جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت در گفت‌وگوهای متعددی تاکید می‌کرد که وظیفه قیمت‌گذاری خودرو به واسطه بازار انحصاری آن به‌عهده شورای رقابت است.

پژویان در یکی از گفت‌وگوهای اخیر خود به نامه‌ای اشاره کرده بود که براساس آن رئیس‌جمهور دستور داده قیمت‌گذاری با شورای رقابت است.

در همین راستا، نامه‌ای در تاریخ دوم دی سال جاری و با امضای سیدحسن موسوی، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری درباره وظایف مرکز ملی شورای رقابت به اعضای هیات دولت ابلاغ شده است.در ابتدای این نامه تاکید شده است: ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری کالاها به‌عهده شورای رقابت است و همه باید آن را رعایت نمایند. مراقبت نمایید که در امور مرکز شورای رقابت،‌ دخالتی نشود که خلاف قانون خواهد بود.

کارگروه کنترل بازار در مصوبه جدیدی که توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد، شرکت‌های داخلی سازنده خودروهای سبک را مجاز کرد با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به فروش خودرو به ‌قیمت تجاری (قیمت حدفاصل قیمت بازار آزاد و قیمت محاسباتی با لحاظ کردن نرخ مبادله‌ای ارز که توسط سازمان مذکور تعیین و اعلام می‌گردد) اقدام نمایند.این مصوبه با مخالفت شورای رقابت و برخی نمایندگان مجلس مواجه و مقرر شد طی هفته جاری در مجلس بررسی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها