«من و بابام، من و مامانم» در شبکه 2

روایت کودکان از شغل پدر و مادر‌‌ها

مجموعه «من و بابام، من و مامانم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بیژن شکرریز به سفارش گروه خردسال و کودک شبکه دو تولید می‌شود. دختران و پسران نوجوان در این مجموعه از شغل پدر و مادرهایشان می‌گویند.
کد خبر: ۵۳۶۴۷۷
روایت کودکان از شغل پدر و مادر‌‌ها

یژن شکرریز کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه من و بابام، من و مامانم درباره طرح این مجموعه به جام‌جم گفت: فاطمه یاسینی طراح اصلی این مجموعه است که این طرح را به گروه خردسال و کودک شبکه دو ارائه داد. من سال‌ها در سینما و تلویزیون کار کرده‌ام. احساس کردم طرح این مجموعه حرف نویی برای گفتن دارد.

وی با اشاره به این‌که من و بابام و من و مامانم به کرامت انسانی می‌پردازد، گفت: بچه‌ها باید برای پدر و مادرهایشان ارزش قائل باشند و به آنها در هر شغلی که هستند، افتخار کنند و از گفتن شغل والدین‌شان واهمه نداشته باشند.

این کارگردان و تهیه‌کننده افزود: متاسفانه روابط خانوادگی در جامعه امروز خیلی صمیمانه و محکم نیست. بچه‌ها زندگی خودشان را دارند و خیلی وقت‌شان را با پدر و مادرهایشان نمی‌گذرانند. به همین دلیل در این مجموعه تلاش می‌کنیم این رابطه را گرم کنیم و از بچه‌ها می‌خواهیم از شغل پدر و مادرهایشان بر ایمان بگویند.

شکرریز ادامه داد: من در مجموعه «آواز زندگان» به مشاغل مختلف پرداختم. در این کار تمام شخصیت‌ها واقعی بودند و به هیچ وجه از بازیگر استفاده نکردم. این اتفاق هم در مجموعه من و بابام، من و مامانم افتاده است.

این کارگردان اشاره کرد: برخی مواقع شاهدیم که بچه‌ها از گفتن شغل پدر و مادرهایشان خجالت می‌کشند مثلا کسی که مادرش خدمتکار مدرسه است پیش دوستانش خجالت می‌کشد بگوید شغل مادرش چیست. ما در این مجموعه به بچه‌ها یاد می‌دهیم که چگونه و با صدای بلند و محکم از شغل والدین‌شان بگویند. در این مجموعه بچه‌ها بهانه‌ای هستند تا ما به کرامت انسانی بپردازیم.

شکرریز عنوان کرد: در دانشکده‌ خودمان هم یکی از بچه‌ها که والدین ‌او در غسالخانه کار می‌کردند، خجالت می‌کشید درباره شغل والدینش بگوید و همیشه می‌گفت والدینم کارمند شهرداری هستند یا برخی از این‌که پدرشان راننده است، خجالت می‌کشند. ما در این برنامه می‌گوییم فرقی نمی‌کند پدر خانواده راننده باشد یا دکتر، آنچه اهمیت دارد این است که هر دو زحمتکش هستند.

این کارگردان درباره قالب این مجموعه گفت: قالب مجموعه من و بابام، من و مامانم مستند داستانی است، ولی بازیگر نداریم و همه اشخاص حقیقی هستند. برنامه‌ این طور شروع می‌شود که پسر بچه‌ یا دختر بچه‌ای جلوی دوربین ظاهر می‌شود و بعد از سلام و احوالپرسی با بینندگان به آنها می‌گوید که همراه او سر کار والدینش بروند تا بگوید پدر یا مادرش در حرفه خود تا چه میزان زحمت می‌کشند. بچه‌ها و پدر و مادرها کاملا حقیقی هستند.

وی ادامه داد: دلیل این‌که چنین قالبی را انتخاب کردم به این خاطر بود که این مجموعه برای بچه‌ها باورپذیر باشد. مجموعه من و بابام، من و مامانم در 52 قسمت ده دقیقه‌ای تولید می‌شود.

شکرریز درباره این‌که از چه زمانی تحقیقات را شروع کردید، گفت: من و فاطمه یاسینی حدود یک سال برای این برنامه وقت گذاشتیم. او متن‌ها را می‌نوشت و من بازنویسی می‌کردم، حتی برخی مواقع کاملا متن را بازنویسی می‌کردیم تا به یک متن منسجم برسیم.

زندگی مقابل دوربین

این کارگردان با اشاره به این‌که تصویربرداری این مجموعه از اواسط دی آغاز شده، گفت: هر قسمت از این برنامه حدود یک و نیم روز زمان می‌برد و تاکنون به مشاغلی از جمله راننده کمپرسی، خانم خیاطی که در منزل کار می‌کند، کارگر مبل‌سازی، طراح و گرافیک، آبدارچی دبیرستان، صحاف و راننده تاکسی پرداخته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که انتخاب بچه‌ها چگونه است، توضیح داد: فاطمه یاسینی و گروه نویسندگان بچه‌ها را شناسایی می‌کنند، البته پیدا کردن بچه‌ها کار راحتی نیست. برنامه‌ریزی در این باره نقش موثری دارد. گاهی هماهنگی لازم صورت می‌گیرد اما در روز ضبط، خانواده‌ها می‌گویند ما آماده نیستم. به هر حال این کار دشواری‌های خودش را دارد.

شکرریز درباره دشواری کار با بچه‌ها و پدر و مادرهایی که تجربه جلوی دوربین را ندارند، گفت: مسلماً کار ما سختی‌های خودش را دارد. مسلم تهرانی، مدیر تصویربرداری این مجموعه کاملا توجیه است که با بچه‌ها و پدر و مادرهایی روبه‌رو هستیم که هیچ وقت جلوی دوربین نبوده‌اند. علیرضا افراز، دستیار اول من قبل از ضبط هر صحنه با بچه‌ها تمرین می‌کند تا آنها نسبت به صحنه‌هایی که ضبط می‌شود، اشراف داشته باشند.

این کارگردان اشاره کرد: گرچه این مجموعه به سفارش گروه خردسال و کودک شبکه دو تولید می‌شود؛ اما نگاه من در این مجموعه سینمایی است و برای تمام صحنه‌ها وقت لازم را می‌گذارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها