بهترین‌های سی‌امین جشنواره فیلم فجر از نگاه منتقدان تقدیر شدند

تقدیر از مهرجویی، تقوایی و دوایی در جشن منتقدان

جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با تقدیر از داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، پرویز دوایی و اهدای سه تندیس به فیلم‌های «برف روی کاج‌ها» و «ملکه» برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۰۵۱۰

به گزارش مهر، در ابتدای این جشن منتقدان که اجرای آن برعهده شهرام شکیبا بود، علی علائی دبیر جشن و رئیس انجمن منتقدان گفت: امشب شب عاشقان سینماست. ما منتقدان و روزنامه‌نگاران از همه بیشتر عاشق سینما هستیم، حتی بیشتر از سینماگران.

امشب مهمانی مامان است

رئیس انجمن منتقدان گفت: جشن امسال ما بدون حمایت و به طور خصوصی برگزار شده است. من نام این جشن را «مهمان مامان» برگرفته از فیلم مهرجویی گذاشتم؛ زیرا همه دست‌اندرکاران جشن، آنچه در توانشان بود در میان گذاشتند تا این مراسم برگزار شود.

در ادامه با حضور محسن امیریوسفی و محمدتقی فهیم جایزه بخش استفاده خلاقانه از دستاوردهای فنی به بهرام عظیمی و گروه انیمیشن‌سازان فیلم سینمایی «تهران 1500» اهدا شد. همچنین با حضور فرهاد توحیدی و تهماسب صلح‌جو نیز جایزه بخش استانداردهای حرفه‌ای تهیه‌کنندگی به منوچهر محمدی برای فیلم «بوسیدن روی ماه» تقدیم شد.

پس از اهدای جوایز این بخش، با حضور سعید قطبی‌زاده تندیس بهترین تدوین به هایده صفی‌یاری تعلق گرفت که سپیده عبدالوهاب این جایزه را به او تقدیم کرد.

همچنین با حضور محمود گبرلو، علیرضا غفاری و محمدبزرگ‌نیا جایزه بهترین فیلمبرداری به علیرضا زرین‌دست برای فیلم «ملکه» اهدا شد.

علیرضا زرین‌دست پس از دریافت جایزه خود گفت: ما ایرانی‌ها عادت کردیم در مقابل استادها چهارزانو بنشینیم؛ از این‌که جلوی شما ایستاده‌ام عذرخواهی می‌کنم.

«گاو» بعد از 40 سال هنوز ماندگار است

در بخش تقدیر از «داریوش مهرجویی»، کیومرث پوراحمد و مسعود مهرابی روی صحنه حاضر شدند. پوراحمد پس از خواندن متن لوح تقدیرنامه از این کارگردان گفت: ممنونم که این افتخار به من داده شد. جوان که بودم در برهوت فیلمفارسی «گاو» آمد و سینما را از ذلت فیلمفارسی به اوج جهانی شدن رساند و بعد از 40 سال این فیلم هنوز هم ارزشمند است.

داریوش مهرجویی هم پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس خود عنوان کرد: خیلی جالب است منتقدان به این ترتیب حضور خودشان را ثابت کنند و نشان دهند همچنان شیفته فیلمسازی هستند.

همچنین با حضور مهرجویی، مهرابی و پوراحمد جایزه بخش بهترین خلاقیت و استعداد درخشان به رضا درمیشیان برای ساخت فیلم «بغض» اهدا شد.

دوایی سینمای دکمه و کلید را دوست نداشت

در بخش بزرگداشت پرویز دوایی منتقد سینما، مسعود کیمیایی، یکی از دوستان قدیمی و نزدیک او، گفت: شناخت من از دوایی به سال‌ها قبل برمی‌گردد. من فیلمسازی هستم که از پرویز یاد گرفتم. او صاحب یک سینماست؛ سینمایی که تا الان حرفش را می‌زند.

او افزود: او از قهرمان‌هایی که سینما بعد از دهه 50 پیدا کرد خوشش نمی‌آید؛ قهرمان‌هایی که کپی هستند و در دیگر هنرها هم شاهد آنها هستیم. دوایی معتقد است به خلاقیت نمی‌شود دکمه اضافه کرد و خلاقیت جای خودش را دارد.

پس از پخش نماآهنگی از کارهای مرحوم بابک بیات، جایزه بهترین موسیقی توسط شهرام ناظری و محمدرضا درویشی به حسین علیزاده اهدا شد.

امیدوارم نهال تازه‌ای در سینما جان بگیرد

در ادامه با حضور حمید فرخ‌نژاد، احمد طالبی‌نژاد و جواد مجابی مراسم بزرگداشت ناصر تقوایی برگزار شد. تقوایی در این بخش گفت: هیچ کس مانع فیلمسازی من نیست، اما تا روزی که قرار باشد از کسی اجازه بگیرم فیلم نمی‌سازم.

او ادامه داد: روزی اگر فرصت شود چند ساعتی برای این سینما وقت بگذارم نسخه‌هایی از آثار گذشته‌ام را تهیه می‌کنم تا کامل باشد و کسانی که می‌خواهند سراغ کاری از من بروند، آنها را ببینند.

این کارگردان با بیان این‌که گوشی برای شنیدن اعتراض وجود ندارد، اظهار کرد: کسانی که باید گوش شنوا داشته باشند خود مسبب ماجرا شده‌اند و من سعی می‌کنم با فیلم نساختن خودم آنقدر باعث سقوط این سینما شوم تا بلکه چیز‌تازه‌ای جایش درآید.

در ادامه این مراسم با حضور علی علائی، کامران ملکی و فرهاد توحیدی از زهرا مشتاق به عنوان یکی از اعضای فعال انجمن تقدیر شد. همچنین به یکتا ناصر جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن و حمیدرضا آزرنگ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اهدا شد.

بعد از بازی در فیلم تقوایی بازیگری را یاد گرفتم

اکبر عبدی برنده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل با دریافت تندیس خود گفت: بعد از حرف زدن تقوایی ما باید ساکت شویم. من بعد از کار با ناصر تقوایی تازه فهمیدم که چگونه باید در سینما ایستاد و راه رفت.

او که برای فیلم «خوابم میاد» این جایزه را دریافت کرد، گفت: هر چه نقش مرد بازی کردیم نشد، گفتیم زن بازی کنیم شاید بشود. این جایزه سه برابر سیمرغ فجر برایم ارزش دارد، چرا که برای آن جایزه به داوران فشار می‌آورند، اما برای رای منتقدان کسی فشار نمی‌آورد.

جایزه بخش بهترین بازیگر زن توسط آنتونیا شرکا و هنگامه قاضیانی به مهناز افشار برای فیلم «برف روی کاج‌ها» اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به‌رضا عطاران و جایزه بهترین بازیگر مرد هم توسط عبدالرضا کاهانی و حبیب رضایی به مهدی هاشمی اهدا شد.

مهدی هاشمی با ذکر خاطره‌ای به چراغ قوه‌ای که همراهش آورده بود اشاره و اظهار کرد: من فکر می‌کردم تماشاگران در تاریکی باشند و می‌خواستم با این چراغ‌قوه تک‌تک به سراغشان بروم و از آنها تشکر کنم اما اینجا نور است.

در حین صحبت‌های مهدی هاشمی، نور سالن گرفته شد و او با چراغ قوه‌اش از افرادی که در ردیف‌های جلو نشسته بودند، تشکر کرد.

در ادامه با حضور گلاب آدینه و ناصر تقوایی جایزه بخش بهترین کارگردانی به محمدعلی باشه آهنگر اهدا شد.

مسیر من اعتقادی است

آهنگر پس از تعریف خاطراتی درباره دیدن فیلم «قیصر» و همکاری با تقوایی افزود: دعا کنید کسانی که با سینما مشکل دارند هدایت شوند. حال سینما خوب نیست، اما خدا را شکر حال ما خوب است.

این کارگردان ادامه داد: من مسیر سختی برای فیلمسازی دارم و مجبورم و وظیفه دارم در این حیطه کار کنم، حتی اگر فیلمم اکران نشود.

در پایان نیز جایزه بهترین فیلم توسط غلامرضا موسوی، عباس یاری، منوچهر محمدی و ویشکا آسایش به سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم «برف روی کاج‌ها» اهدا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها