کاهش تعداد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی خارجی به ایران علاوه بر اینکه فرصتی را برای شرکت‌های داخلی ایجاد کرده که این بازارها را در دست بگیرند این سوال را مطرح می‌کند که آیا این کاهش به نزول تعداد گردشگران به کشور منجر نخواهد شد؟
کد خبر: ۵۳۰۳۵۹

طی چند ماه گذشته برخی شرکت‌های خارجی یا پروازهای خود به ایران را کاهش دادند و یا کاملا متوقف کردند که اغلب آنها هم دلیل این کار را نبود تقاضا عنوان کردند.

در این زمینه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور به خبرنگار راه ایسنا می‌گوید: "تعداد نشست و برخاست‌های هواپیما در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) 20 درصد کاهش یافته است."

"محمود رسولی‌نژاد" با بیان اینکه می‌توان از فرصت کاهش پروازهای شرکت‌های خارجی بهره برد، تصریح می‌کند: "می‌توان از این ظرفیت به وجود آمده برای انتقال پرواز حجاج به فرودگاه امام خمینی (ره) استفاده کرد و مطمئن بود که می‌توان پروازهای حج را به صورت معمول در این فرودگاه انجام داد، بدون اینکه مشکلی به وجود آید."

کاهش 20 درصدی فرصت یا تهدید؟

از منظر کارشناسان اینکه بتوان از وضعیت موجود برای حل مشکل انتقال پرواز حجاج به فرودگاه امام خمینی (ره) که با هدف تبدیل آن به هاب منطقه‌ای احداث شده استفاده کرد، بسیار خوب است اما با شرایط موجود این سوال وجود دارد که آیا مشکلی برای پروازهای خارجی در زمینه کمبود پرواز و انجام با فاصله زمانی بیشتر به وجود نخواهد آمد؟ اتفاقی که می‌تواند برای مسافران ایرانی تبعات مالی به همراه داشته باشد. همچنانکه می‌تواند به کاهش توریست نیز منجر شود.

اینکه آیا در وضعیت فعلی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی دارای خطوط پروازی خارجی می‌توانند به تقاضای مسافران پاسخگو باشند، سوال دیگری است که باید مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی امر پاسخگو باشند تا کمی از نگرانی‌های مسافران کم شود.

تا کنون و پس از انتشار خبرهایی مبنی بر توقف پرواز چند شرکت خارجی به ایران مسوولان سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌های داخلی تمایلی برای پاسخ به این سوالات از خود نشان نداده‌اند شاید می خواهند با تصمیمی جدید و یک‌باره مسافران را متعجب کنند.

چه شرکت‌هایی پروازشان را به ایران لغو کردند

سردمدار پایان دادن به پروازهای ایران در بین ایرلاین‌های خارجی شرکت مالزیایی "ایر آسیا" بود. این شرکت در تاریخ 17 مهرماه اعلام کرد که آخرین پرواز ایر آسیا به ایران 23 مهرماه سال جاری است.

ایرآسیا دلیل توقف پروازهای خود به تهران را چالش‌های اقتصادی و شرایط تجاری در ایران به ویژه نوسانات ارزی اعلام کرده بود.

مسافران ایرانی، به ویژه دانشجویان مقیم مالزی و جنوب شرقی آسیا، به دلیل ارزانی سرویس‌های این شرکت از متقاضیان دائمی این پروازها بودند و در حالی که شمار ایرانیان مقیم مالزی حدود ۶۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود با این تصمیم بسیاری برای تردد بین این دو کشور با مشکل مواجه شدند.

پس از آن 19 مهرماه خبر توقف پروازهای "بریتیش ایرویز"، "ایرفرانس" و تاجیکستان به ایران پس از آنکه شرکت مالزیایی "ایر آسیا" پرواز به ایران را متوقف کرد، منتشر شد.

"بریتیش ایرویز"، شرکت هواپیمایی انگلیس اعلام کرد که از این پس تا اطلاع بعدی،‌ پروازهای خود به تهران را متوقف می‌کند. ضمن آنکه دو شرکت هواپیمایی اروپایی "ایرفرانس کی.ال.ام" و "آستریان ایرلاینز" نیز پروازهایشان به ایران را به دلیل کاهش تقاضا متوقف می‌کنند.

سخنگوی "ایرفرانس کی.ال.ام" اعلام کرده است که پرواز آمستردام به تهران از آوریل سال 2013 متوقف می‌شود. این شرکت در حال حاضر چهار پرواز در هفته به ایران دارد.

این سخنگو تصمیم برای توقف پرواز آمستردام به تهران را به دلایل اقتصادی و کاهش تقاضا اعلام کرد و سیاست را در این تصمیم گیری بی اثر دانست.

شرکت اتریشی "آستریان ایرلاینز" که زیرمجموعه "دویچه لوفتهانزا" است نیز اعلام کرده که پرواز خود را به دلیل نبود تقاضا لغو می‌کند. آخرین پرواز این شرکت هواپیمایی از وین به تهران 13 ژانویه انجام خواهد شد.

این شرکت پیش از این چهار پرواز در هفته به ایران داشت اما شمار آن را به سه پرواز در ماه نوامبر کاهش داد.

شرکت‌های هواپیمایی بزرگ همچنان در ایران هستند

با این وجود "لوفتهانزا" پروازهایش به تهران که پنج بار در هفته است را ادامه می‌دهد. "آلیتالیا" نیز به عنوان دیگر شرکت اروپایی همچنان به ایران پرواز دارد.

"ترکیش ایر ویز" دیگر ایرلاین خارجی است که هنوز تصمیمی مبنی بر خروج از ایران ندارد و با توجه به تفاهم نامه اخیر با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزایش خطوط هوایی دو طرفه، به نظر نمی‌رسد پروازهای آن در آینده افزایش هم بیابد.

خطوط هواپیمایی عربی نیز همچون "عمان ایر" و "قطرایرویز" در ادامه پرواز ایرانی‌ها به اقصی نقاط دنیا به ویژه اروپا فعال خواهند بود.

با وجود اینکه کاهش حدود 20 درصدی برخی پروازها نمی‌تواند تاثیر زیادی بر آمد و شد مسافران بگذارد اما به نظر می‌رسد که فرصتی را برای شرکت‌های داخلی مهیا کرده که با جبران بخشی از این کاهش هم به جایگاه بین‌المللی خود کمک کنند و هم از نگرانی مسافران بکاهند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها