در پی تصمیم شرکت پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی، بسیاری از مسافران هوایی در فرودگاه‌های بزرگ کشور معطل و سرگردان شدند

پول سوخت، هواپیماها و مسافران را زمینگیر کرد

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از دیروز از تحویل سوخت به هواپیماها به دلیل بدهی شرکت‌های هواپیمایی خودداری و در نتیجه بسیاری پروازها در کشور لغو و مردم سرگردان شدند.
کد خبر: ۵۲۹۰۶۵

دیروز و بدون هرگونه اعلام و اطلاع قبلی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل سوخت به هواپیماها را منوط به پرداخت نقدی وجه آن کرد و به این ترتیب بسیاری از پروازهای شرکت‌های بزرگ و کوچک هواپیمایی لغو شد.

به گزارش خبرنگار ما، با این‌که مساله بدهی انباشته شرکت‌های هواپیمایی به وزارت نفت و شرکت اجرایی زیرمجموعه آن ـ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ـ چیز تازه‌ای نیست و ماه‌هاست که دو طرف روی آن مذاکره و بحث و جدل دارند، اما دیروز این شرکت در اقدامی یکطرفه و بدون اطلاع با قطع سوخت‌رسانی به هواپیماها به بهانه دریافت نقدی بهای سوخت، باعث شد مردم و مسافران در این دعوای دوطرفه سرگردان و متضرر شوند. مردمی که پول بلیت هواپیما را با نرخ‌های جدید پرداخته، برای پرواز و امورات خود برنامه‌ریزی کرده و مطابق ساعت پرواز در فرودگاه حاضر شده بودند و خیلی‌هایشان حتی روحشان از مشکل موجود میان وزارت نفت و شرکت‌های هواپیمایی خبر نداشت، با هواپیماهایی پارک شده در فرودگاه‌ها مواجه شدند که سوخت به آن تحویل نمی‌شد، چرا که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده​های نفتی ایران اظهار می‌کرد چون شرکت هواپیمایی که مسافران از آن بلیت خریده‌اند، بابت پول سوخت هواپیماهای خود به این شرکت بدهکار است، تا وجه سوخت پرواز در شرف انجام را نقدا نپردازد، سوختی برای پرواز به هواپیما تحویل نخواهد شد! در نتیجه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی نیز از پذیرش مسافران و انجام پرواز بازماندند و صد البته ضربه بزرگ را در این میان مسافران از همه‌جا بی‌خبر متحمل شدند؛ سرگردانی‌ای که تا شب گذشته ادامه داشته است.

این ماجرای جدید در حالی اتفاق می‌افتد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده​های نفتی ایران در ده روز اخیر به یکباره و به بهانه دستور ستاد هدفمندی یارانه‌ها قیمت خوراک تحویلی به شرکت‌های تولیدکننده روغن خودرو و شرکت‌های تولیدکننده قیر را چند برابر کرده و این شرکت‌ها و همچنین مردم را با چالش قیمتی مواجه کرده است.

لغو پروازها از ساعت 9 صبح دیروز و تداوم آن

دیروز خبرگزاری‌ها از لغو اکثر پروازهای شرکت‌های هواپیمایی به جز ایران ایر از ساعت 9 صبح روز گذشته، عدم پذیرش مسافر و سرگردانی مردم در فرودگاه‌ها خبر دادند. لغو پروازها، شرکت‌هایی چون ماهان، آسمان و زاگرس را در بر گرفته است.

هر چند از تعداد دقیق پروازهای لغو شده و شهرهای آن اطلاع دقیقی در دست نیست، ‌اما آن گونه که مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور می‌گوید‌، این مشکل تا سه روز آینده ادامه دارد. در این باره رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی از توقف سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های بدهکار در فرودگاه‌های کشور از صبح روز گذشته خبر داد و گفت: امروز (دیروز) اغلب پروازها در تهران، مشهد، کیش و سایر فرودگاه‌ها به دلیل عدم سوخت‌رسانی انجام نشد.

سیدعبدالرضا موسوی در گفت‌وگو با مهر با اعلام این خبر که از دیروز ساعت 9 صبح بجز شرکت ایران ایر به هیچ‌کدام از شرکت‌های هواپیمایی سوخت داده نشده است، گفت: روز گذشته نامه‌ای از شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به دست ایرلاین‌ها رسید مبنی بر این‌که سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های بدهکار، نقدی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که ضرب الاجل شرکت پالایش و پخش از دیروز اجرایی شد، گفت: تا قبل از ساعت 9 صبح سوخت‌رسانی به هواپیماها انجام گرفت، اما از 9 صبح هواپیماها باید به صورت نقدی سوخت را خریداری می‌کردند به همین جهت اغلب پروازها در تهران، مشهد، کیش و سایر فرودگاه‌ها کنسل شد.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: فقط پروازهای شرکت ایران ایر انجام گرفت که آن هم به دلیل وجود مبادلات مالی بین این شرکت و دولت بود، در غیراین صورت باقی شرکت‌ها با مشکل مواجه شدند.

وی در خصوص میزان بدهی ایرلاین‌ها به وزارت نفت اظهار کرد: بنا بر ادعای شرکت پالایش و پخش، ایرلاین‌ها حدود 500 میلیارد تومان بدهی دارند، اما رقم واقعی کمتر از نصف این عدد است زیرا آنها نرخ سوخت را در برخی از مواقع 400 تومان محاسبه کرده‌اند در صورتی که تا پایان آبان ماه امسال نرخ سوخت ایرلاین‌ها 200 تومان بود.

موسوی افزود: از زمان اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها تا بیست‌وهشتم تیرماه 90 سوخت باید با نرخ صد تومان در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گرفت که آن هم 200 تومان محاسبه شد. بنابراین با افزایش میزان بدهی روبه‌رو هستیم.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی خاطرنشان کرد: از دیروز تمام پروازهایی که از تهران به سمت شهرستان‌ها رفته‌اند امکان برگشت ندارند زیرا در فرودگاه‌های شهرستان‌ها به آنها سوخت داده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ماهان، آسمان، زاگرس و دیگر شرکت‌هایی که سوخت ندارند لغو شده و مسافران در فرودگاه‌ها سرگردان هستند. موسوی با تاکید بر این‌که امکان پرداخت بدهی به صورت یکجا به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وجود ندارد، ادامه داد: قرار بود دولت به شرکت‌های هواپیمایی ارز مبادله‌ای بدهد که این اتفاق نیفتاد و ما امروز ارز با نرخ 3270 تومان تهیه کردیم. ایسنا نیز گزارش داد: تعدادی از پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان در شرایطی که مسافران در فرودگاه حاضر شده و قصد سفر داشتند لغو شد طبق تائید اطلاعات پرواز فرودگاه بین‌المللی مهرآباد این پروازهای شرکت ماهان از تهران به مقصدهای بندرعباس، کیش، عسلویه، بیرجند، ماهشهر و برعکس بوده‌اند.

فقط پول نقد بدهند، سوخت می‌دهیم

در این باره معاون مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام این‌که شرکت‌های هواپیمایی از آغاز اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها تا ابتدای آذر 460 میلیارد تومان بدهی در ازای سوخت دارند، اعلام کرد: به شرکت‌هایی که به صورت نقدی سوخت بخرند روزانه سوخت فروخته می‌شود.

جلیل سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره لغو پروازهای داخلی به دلیل بدهی ایرلاین‌ها و تصمیم برای پرداخت نقدی هزینه سوخت افزود: از ابتدای سال 91 قرار بود شرکت‌های هواپیمایی سوخت مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری کنند. اما این اتفاق نیفتاد و شرکت ملی پخش نیز به دلیل اجرایی نکردن این موضوع مورد سوال دستگاه‌های نظارتی قرار گرفت.وی گفت: به شرکت‌های هواپیمایی طی جلساتی اعلام شد که هم بدهی پیشین خود را که مربوط به زمان آغاز هدفمندی‌ یارانه‌ها تا ابتدای آذر سال جاری می‌شد تسویه کنند و هم قراردادی جدید برای فروش سوخت با نرخ تازه منعقد نمایند.

معاون مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف مشخص شده در زمینه فروش سوخت به شرکت‌های هواپیمایی و تسویه بدهی پیشین آنها با سازمان خدمات فرودگاهی، ایرلاین‌ها و مجموعه وزارت راه و شهرسازی جلساتی گذاشته شد و تمام شرکت‌های هواپیمایی مکلف شدند که در جهت پرداخت بدهی خود اقدام کرده و قرارداد جدید منعقد کنند؛ اتفاقی که نیفتاد.

مذاکره وزرای راه و نفت

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اعلام این‌که مشکل سوخت شرکت‌های هواپیمایی در سطح وزیران راه و شهرسازی و نفت در حال بررسی است، گفت: هما قول داده تا دو روز آینده مشکل مالی خود را برای سوخت حل کند. محمود رسولی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: شرکت‌های هواپیمایی نقدینگی لازم برای پرداخت بهای سوخت را ندارند و شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی نیز از دادن سوخت به ایرلاین‌ها خودداری کرده است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور یادآور شد: شرکت فرودگاه‌های کشور بیشترین مطالبات از ایرلاین‌ها را دارد؛ رقمی که بسیار بیشتر از بدهی ایرلاین‌ها به شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی است، اما هیچ‌گاه برای حل مشکل خود مردم را سرگردان نمی‌کند.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت:‌ در برخی از فرودگاه‌ها همچون فرودگاه خراسان رضوی و کرمان، استاندارها وارد ماجرا شده و سعی کرده‌اند مشکل سوخت را حل کنند، اما این روش مرسومی نیست و باید مساله به صورت ریشه‌ای حل شود.وی در پایان از مردم خواست طی دو سه روز آینده قبل از حرکت به سمت فرودگاه‌ برای پرواز با اطلاعات پرواز تماس بگیرند تا از برقراری پرواز مورد نظر مطمئن شوند.

مهلت 24 ساعته

این گزارش می افزاید دیشب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند: مهلت بیست​وچهار ساعته ای برای شرکت های هواپیمایی در نظر گرفته شده تا نسبت به تعیین تکلیف بدهی سوختی خود اقدام کنند. بدین ترتیب مشکل زمینگیر شدن هواپیماها موقتا برطرف شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها