گفته می‌شود تعداد کل زائران اربعین امسال در شهر کربلا 20 میلیون نفر بوده است

انفجار در بغداد، تظاهرات در شمال و جنوب عراق

دو روز گذشته عراق از یک‌سو میزبان میلیون‌ها زائری بود که از مناطق مختلف و نزدیک به 30 کشور خارجی برای برگزاری مراسم اربعین امام حسین(ع) به شهرهای کربلا و نجف آمده بودند و در طول برگزاری همین مراسم باشکوه و بی‌سابقه تروریست‌های انتحاری طی عملیاتی ده‌ها نفر را کشته و زخمی کردند و از سوی دیگر عراق روز گذشته نیز مانند یک هفته پیش شاهد ادامه اعتراضات مردمی در برخی از مناطق بود و سیاستمداران این کشور را به اتخاذ مواضع تندی در برابر یکدیگر واداشت.
کد خبر: ۵۲۸۱۷۲

انفجارهای مرگبار

پلیس عراق اعلام کرد در حمله یک انتحاری به زائران شیعی در جنوب بغداد پایتخت عراق 27 نفر کشته و 60 نفر دیگر زخمی شدند. به گزارش ایلنا، این انتحاری یک خودروی بمب‌گذاری شده را در ایستگاه اتوبوس‌ها در روستای«المسیب» واقع در 60 کیلومتری جنوب بغداد منفجر کرد. پلیس افزود که این ایستگاه پر از زائران شیعی بود که پس از شرکت در مراسم اربعین امام حسین(ع) در کربلا، قصد داشتند به بغداد و استان‌های شمالی عراق برگردند.از سوی دیگر، پلیس عراق نیز اعلام کرد چهار نفر در دو حادثه تروریستی جداگانه در شهر الموصل در 400 کیلومتری بغداد کشته شدند. علاوه بر این در فلوجه نیز سه نفر از نیروهای پلیس در حمله گروه‌های مسلح با مسلسل کشته شدند. به گزارش فارس، حضور انبوه زائران امسال در کربلا و نجف بسیار بیشتر از سال‌های گذشته بود. صدها کاروان مرکب از زائران حسینی طی روزهای گذشته به سوی حرم اباعبدالله‌الحسین در حرکت بود. منابع عراقی تعداد کل این زائران را تا 20 میلیون نفر ذکر می‌کنند که این تعداد در تاریخ زیارت اربعین بی‌سابقه بوده است.

ادامه اعتراض‌ها

با ادامه تظاهرات در استان‌های سنی‌نشین عراق، هیات‌هایی از استان‌های شیعه‌نشین جنوبی از جمله کربلا و ذی‌قار نیز با حضور در جمع تظاهرکنندگان استان الانبار، همبستگی خود را با معترضان سنی اعلام کردند. به گزارش ایسنا، این هیات‌ها روز پنجشنبه در تظاهرات گسترده مخالفان نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در استان الانبار حضور یافتند و همبستگی خود را با آنها اعلام کردند. روز گذشته نیز پس از برگزاری نماز جمعه تعداد زیادی از معترضان علیه دولت نوری المالکی شعار دادند.

از سوی دیگر گفته می‌شود، صدها نفر از شهروندان استان ذی‌قار عراق در اعلام حمایت از دولت نوری‌المالکی و برای محکوم کردن طرح‌های تجزیه‌طلبانه دشمنان خارجی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان که مقابل ساختمان شورای استانداری ذی‌قار در مرکز الناصریه تجمع کرده بودند، پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آنها شعارهایی از قبیل «قومی‌گرایی هرگز»، «تجزیه عراق هرگز»، و «برادران اهل تسنن و برادران شیعه این کشور را نمی‌فروشیم» نوشته شده بود.

از یک هفته پیش اعتراضاتی در سه استان سنی‌نشین عراق (الانبار، نینوا و صلاح‌الدین) در جریان است که کشیده شدن دامنه تظاهرات به بغداد و استان‌های شیعه‌نشین جنوبی می‌تواند مشکلات زیادی را برای جناح حاکم به‌وجود آورد.

اواخر هفته گذشته اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق به حمایت از معترضان برخاست و در مقابل، نوری المالکی اعلام کرد که النجیفی مشروعیت خود را از دست داده و دیگر لیاقت رهبری پارلمان را ندارد. اسامه النجیفی نیز در واکنش به انتقادات نوری المالکی وی را به قانون‌شکنی متهم کرد. همچنین صالح المطلک، معاون نخست‌وزیر عراق نیز ضمن توصیف کردن المالکی به دیکتاتور خواهان استعفای دولت وی شد. معاون نخست‌وزیر عراق همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام را در عراق خواستار شد.

دفتر نوری المالکی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دیروز در بیانیه‌ای نسبت به توطئه گروه‌های تروریستی برای حمله به تظاهرات مردم استان الانبار هشدار داد. این بیانیه می‌افزاید: هدف تروریست‌ها، ایجاد هرج و مرج و پیچیده کردن اوضاع و سوءاستفاده از شرایط موجود است. از سوی دیگر، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام حمایت کشورش از تظاهرات مسالمت‌آمیز در عراق طرفین را در این کشور به خویشتنداری و احترام به آزادی بیان فراخواند.

در یک تحول دیگر به گزارش فارس، سیدمقتدی صدر رئیس جریان صدر با سیدعمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در بغداد دیدار کرد. حکیم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدر بعد از این دیدار گفت: اتفاقاتی که در استان‌های غربی عراق از آغاز اعتراضات و مطالبات مردمی روی داده است، باید پیگیری شود و به نیازهای ضروری مردم در چارچوب‌های قانون پاسخ داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها