دستور بانک مرکزی برای تخصیص ارز به اولویت 8 از امروز

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: با دستور محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، تخصیص ارز مبادله‌ای به اولویت 8 ، واردات از دیروز آغاز بر این اساس بیشتر تقاضا‌ها از شبکه صرافی به سیستم بانکی انتقال می‌یابد.
کد خبر: ۵۲۶۳۶۲

صمد کریمی در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص دلایل رشد نرخ ارز در روز‌های اخیر، افزود: افزایش تقاضای فصلی، تخصیص نیافتن ارز مبادله‌ای به گروه 8 کالایی، وجود تعهدات قبلی و انتظارات تورمی از دلایل رشد نرخ ارز در روز‌های اخیردر بازار آزاد است.‌اولویت 8 از گروه ده گانه کالاهای وارداتی شامل ماشین‌آلات سواری کم‌مصرف، ماشین‌آلات راهسازی و حمل و نقل عمومی است.

کریمی ‌با بیان آن که با تقویت جانب عرضه، نرخ ارزها در بازار کاهش می‌یابد، گفت: با عملیاتی شدن تخصیص ارز مبادله‌ای به اولویت 8 وارداتی، ارزمورد نیاز با نرخ مبادله‌ای به گروه زیادی از کالاها تخصیص می‌یابد و تقاضا از شبکه صرافی به مرکز انتقال می‌یابد که این امر در نرخ ارز موثر خواهد بود.

سخنگوی مرکزمبادلات ارزی تصریح کرد نوسانات نرخ ارز در مرکز مبادلات ارز اندک بوده و پیش‌بینی می‌شود نرخ ارز در بازار روند ثابتی را داشته باشد. وی با یادآوری آن که شرکت ملی نفت و صندوق توسعه ملی تاکنون تامین‌کننده ارز مرکز مبادلات ارزی بوده‌اند، افزود: منابع ارزی مرکز مبادلات ارزی باید از 20 درصد منابع صندوق توسعه ملی، 5/14 درصد از منابع شرکت ملی نفت و همچنین بخش پتروشیمی تامین شود.

وی تصریح کرد مرکز مبادلات ارزی 19 قلم خدمات را تامین ارزی می‌کند و قرار است علاوه بر تقویت جانب عرضه؛ ازهفته آینده از منابع داخلی بانک‌ها نیز بهره‌گیری شود.وی گفت: مرکز مبادلات ارزی در تخصیص ارزها مشکل خاصی ندارد و تنها کارگزار یک یا دو بانک خارجی مشکلاتی را برای یک ارز جهانشمول ایجاد کرده‌اند که البته این مشکل رفع می‌شود. کریمی ادامه داد: با برنامه ریزی‌ها، در سه ماهه پایانی سال، مشکلات مرکز مبادلات رفع خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها