بیشتر نظر‌سنجی‌های اخیر از پیروزی احتمالی ائتلاف نتانیاهو حکایت دارد

نتانیاهو فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرد

در حالی که کمتر از یک ماه به آغاز انتخابات زودهنگام پارلمانی رژیم صهیونیستی در بیست و دوم ژانویه زمان باقی مانده است، سه‌شنبه‌شب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم مبارزات انتخاباتی خود را رسما آغاز کرد. به گزارش ایلنا، نتانیاهو در حالی فعالیت‌های خود برای پیروزی در انتخابات آینده را آغاز کرده که برنامه هسته‌ای ایران را مهم‌ترین مساله در چشم‌انداز سیاسی خود معرفی کرده است. تحلیلگران اما بر این باورند که تاکید نتانیاهو بر مساله ایران فقط یک ژست انتخاباتی است و نتانیاهو قصد دارد با این حربه رای بیشتری برای خود و حزب متبوعش گرد آورد.
کد خبر: ۵۲۶۲۷۶

نتانیاهو که در کسوت رهبری حزب راست لیکود در انتخابات پارلمانی سال 2009 توانست به پیروزی برسد، در فاصله زمانی بین سال‌های 1996 تا 1999 نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. او سال 2005 در کابینه آریل شارون سمت وزارت دارایی را برعهده داشت که در اعتراض به طرح خروج شهرک‌نشینان اسرائیلی از غزه از مقام خود استعفا داد و یک سال بعد به ریاست حزب لیکود رسید.

رویکرد احزاب

در این دوره از انتخابات، ۳۴ حزب بزرگ و کوچک، سکولار و مذهبی، یهودی و عرب از سه جناح راست، ‌میانه و چپ برای کسب ۱۲۰ کرسی پارلمان (کنست) با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این میان نتایج نظرسنجی‌ها و نظر تحلیلگران حاکی از آن است که ائتلاف راست ـ مذهبی به رهبری بنیامین نتانیاهو از موقعیت باثبات و محکمی برخوردار است.

حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در این دوره نیز چرخش به راست کرده و با حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه مستعفی این رژیم، فهرست انتخاباتی مشترک ارائه کرده است. در آن سوی میدان، جناح چپ، اعم از صهیونیست‌های لیبرال یا اعراب، قدرت چندانی ندارد. به باور ناظران، در مرکز هم احزاب میانه رو از فقدان رهبری مقتدر و برنامه‌ای منسجم رنج می‌برند.

در این میان، شائول موفاز، رئیس حزب کادیما، دیگر مانند چند ماه پیش رهبر جناح مخالف به حساب نمی‌آید. ظرف چند هفته گذشته، عده زیادی از اعضای کادیما او را ترک کرده‌اند و در عمل بزرگ‌ترین حزب کنست را به مرز فروپاشی رسانده‌اند.

به نظر می‌رسد رقبای اصلی نتانیاهو عمدتا در مرکز اردو زده باشند. تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی، شلی یاخیموویچ، رهبر حزب کارگر و‌ یائیر لاپید، رهبر حزب یش آتید (آینده‌ای وجود دارد) هر سه بر میانه رو بودن تاکید دارند. لیونی، رهبر سابق کادیما، اخیرا با حزب تازه تاسیس هتنوعا (جنبش) به عرصه سیاسی بازگشته است، ‌به این امید که بتواند شکست سال ۲۰۰۹ را جبران کند.

دو رقیب لیونی ـ خانم یاخیموویچ و آقای لاپید ـ دو وجه مشترک دارند که هر دو در گذشته روزنامه‌نگار بوده‌اند و هیچ کدام به طور صریح پیوستن به ائتلاف احتمالی با بنیامین نتانیاهو را رد نمی‌کنند. با این حال منابع خبری اسرائیل می‌گویند لیونی درباره متحد شدن با ائتلافی که پیش‌بینی می‌شود نتانیاهو پس از انتخابات تشکیل دهد، صحبت کرده است. حتی بعضی خبرهای جسته و گریخته حکایت از نامزدی وی برای وزارت امور خارجه اسرائیل دارد.

نظرسنجی‌ها

در این میان نتایج نظرسنجی‌ها نیز از پیروزی احتمالی ائتلاف نتانیاهو حکایت دارد. به گزارش منابع خبری، براساس این نتایج فهرست مشترک لیکود ـ اسرائیل خانه ما احتمالا 35 کرسی را از آن خود خواهد کرد، سهم حزب کارگر ۱۹ کرسی، حزب ‌جنبش ده کرسی و حزب یش آتید پنج کرسی پیش‌بینی شده است. البته نظرسنجی‌های هفته گذشته حاکی از این بود که ائتلاف نخست‌وزیر به 39 کرسی دست خواهد یافت.

تحلیلگران می‌گویند اگر وضع موجود ادامه پیدا کند راستگرایان به احتمال زیاد پیروز خواهند شد. به عقیده آنها، مساله اصلی این است که آیا مخالفان خواهند توانست جبهه متحدی علیه جناح راست ـ مذهبی تشکیل بدهند یا نه، مخالفانی که ظرف سه سال گذشته به جای متحد شدن علیه لیکود و راستگرایان، بیشتر به رقابت با هم و تضعیف یکدیگر مشغول بوده‌اند.

موضوع اقتصاد و شهرک‌سازی‌ها

برای اولــــین بار در این دوره، مــــسائل اقتصادی به اندازه موضوعات امنیتی همچون منازعه با فلسطینی‌ها و شهرک‌سازی‌ها برای رای دهندگان اسرائیلی اولویت پیدا کرده است. در این میان، حزب کارگر سرمایه‌داری دولت فعلی را عامل افزایش اختلاف طبقاتی می‌داند و وعده تغییر مسیر اقتصادی کشور را می‌دهد. در مقابل، نتانیاهو و متحدانش بیشتر بر مسائل امنیتی و سیاست خارجی تمرکز می‌کنند.

یکی دیگر از این موضوعات، شهرک‌سازی‌هایی است که حتی سه‌شنبه شب و در آغاز اعلام مبارزات انتخاباتی نتانیاهو به آن اشاره داشت. به گزارش ایسنا، وی در این زمینه اظهار کرد: به یاری خداوند ظرف چهار سال آینده در بیت‌المقدس که در آینده تحت تسلط کامل اسرائیل قرار خواهد گرفت، ساخت و سازها را گسترش خواهیم داد.

نظرسنجی در مورد جنگ اخیر غزه

اخیرا موسسه اسرائیلی داهاف، یک نظرسنجی را از شهروندان اراضی اشغالی درباره جنگ اخیر غزه برگزار کرده‌است.این نظر سنجی به روش مصاحبه تلویزیونی با 600 بزرگسال اسرائیلی از بیست و یکم تا بیست و پنجم نوامبر انجام شده است. در این نظرسنجی از پاسخگویان پرسیده شده است: آیا جنگ غزه، رژیم صهیونیستی را در وضع استراتژیک بهتری قرار داده یا بدتر؟ نتایج نشان می‌دهد از نظر 59 درصد پاسخگویان جنگ غزه، رژیم صهیونیستی را در وضع استراتژیک بدتر و از نظر 36 درصد در وضع بهتری قرار داده است. 5 درصد نیز گزینه «نمی‌دانم» را انتخاب کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها