فرزین: حدود 8 میلیون نفر شناسایی شده‌اند که از جمع یارانه‌بگیران حذف شوند

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها

رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: تنها راه اصلی دور زدن تحریم‌های دشمن، اجرای کامل قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست و می‌شود این کار بزرگ را انجام داد، به شرطی که این قطار یک راننده داشته باشد؛ چراکه اقتصاد را از دوجا نمی‌توان هدایت کرد.
کد خبر: ۵۲۴۵۵۱

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در مراسم دومین سالروز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاکید کرد: در دولت نهم وقتی می‌خواستیم این قانون را اجرا کنیم، جلسات متعددی برگزار شد و در سال 87 که تلاش می‌کردیم آن را عملیاتی کنیم و کارها نیز انجام شده بود، عده‌ای به ما گفتند سال دیگر انتخابات است و ممکن است دولت زمین بخورد. ما در جواب گفتیم که اشکالی ندارد و دولت برای کارهای تحولی آماده است و اشکالی ندارد که دولت دچار مشکل شود، ولی یک تحول اساسی باید در کشور ایجاد شود و ما بر آمادگی خود تاکید داشتیم.

رئیس‌جمهور به روند اجرای مرحله‌ اول هدفمند‌کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: بالاخره با مسائل گوناگونی که وجود داشت قرار شد قانون را اجرا کنیم. البته مشکلاتی نیز سر راه بود. مجوزهایی که در برنامه‌ سوم و چهارم برای دولت در این ارتباط در نظر گرفته شده بود، همراه با اختیارات تام بود، ولی بعدا این اختیارات یک دهم مسئولیت‌ها بود و البته با رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی که انجام شد تلاش کردیم، قانون را اجرا کنیم و این اتفاق بزرگ رخ داد. همه در آن نقش داشتند. همه با هم دست دادیم تا این قانون اجرا شود و این یک دستاورد بزرگ برای کشور بود.

وی ادامه داد: دشمنان تلاش می‌کنند که برای کشور مشکلاتی ایجاد کنند. توطئه کردند و عده‌ای نیز در داخل دست به دست هم دادند و بازار ارز را به‌هم ریختند و ما نباید این مسائل را به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بچسبانیم. اجرای این قانون کار موفقی بود، البته ممکن است ایرادهای جزئی نیز داشته باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که زمان آغاز اجرای این قانون عده‌ای می‌گفتند تورم زیادی در کشور ایجاد خواهد شد و حتی عده‌ای تورم 570‌درصدی پیش‌بینی می‌کردند، افزود: من فکر می‌کنم یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها این بود که ما خودمان را باور کردیم و این‌که می‌توانیم کشور را اداره کنیم و ایران می‌تواند به سرعت در بالاترین سطح قرار بگیرد.

رئیس‌جمهور گفت: به نظرم می‌شد، در مرحله اول صددرصد هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کنیم و مشکلی نیز پیش نمی‌آمد؛ چرا که مردم آماده بودند و استقبال بیشتری نیز صورت می‌گرفت و بهتر می‌شد، ولی عده‌ای می‌گفتند که کشور با اجرای این قانون به‌هم‌می‌ریزد و به نظرم کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، مردم را نمی‌شناسند.

احمدی‌نژاد در ادامه با ارائه آماری از افزایش تولید کشور در بخش‌هایی چون سیمان و همچنین ظرفیت عظیم کشور در این ارتباط گفت: امروز دشمن ما را تحریم کرده و فشار آورده و خیال کرده که می‌تواند به ما آسیب برساند. ما باید در این ارتباط چکار کنیم؟ ما می‌توانیم از این فشارها و تحریم‌ها عبور کنیم. دشمن تلاش دارد که ما را وادار به تسلیم کند، ولی تسلیم مربوط به آدم‌های ضعیف است که خود را نمی‌شناسند و ما اهل تسلیم نیستیم. ملت ایران توانایی‌های زیادی دارد و ما می‌توانیم از این مسائل عبور کنیم و می‌شود رفت و در بالای تحریم‌ها قرار گرفت. می‌توانیم کاری بکنیم، هر تیری که دشمن می‌اندازد، به نفع ما شود. البته این نیاز به عزم بزرگ و تغییر نگاه دارد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که مسائل سیاسی داخل را نباید با این مسائل قاطی کرد، افزود: در آن زمان عده‌ای می‌گفتند چون دولت به مردم پول داده، رای دولت بالارفته است؛ در حالی که همین عده قبل از اجرای این قانون می‌گفتند این کار را نکنید؛ چرا که رای دولت پایین می‌آید. مگر تصمیمات مردم وابسته به این کارهاست.

وی با تاکید بر این‌که ما باید از فرصت خدمتگزاری که مردم در اختیار ما قرار داده‌اند، استفاده کنیم، گفت: مردم بزرگواری کردند و به ما فرصت خدمت دادند و ما باید از این فرصت برای خدمت به مردم نهایت استفاده را ببریم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: بعد از اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها عده‌ای تابلو بلند کردند که به تولید رسیدگی نمی‌شود؛ در حالی که رشد تولید بیش از خدمات بود و حمایت از تولید به این معنا نیست که پول نقد به آنها بدهیم؛ چرا که ایجاد رانت می‌کند. اداره اقتصاد یک امر ساده نیست که بخواهیم ساده‌ترین روش‌ها را انتخاب کنیم و دارای پیچیدگی است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که دولت از تولید حمایت و منابع آن را نیز فراهم می‌کند، ادامه داد: ما منابع ریالی آن را فراهم‌می‌کنیم و باید این منابع در دست فعالان اقتصادی بچرخد.

وی گفت: اگر کاری کنیم که مثلا این منابع ریالی دست 200 نفر بلوکه شود، آیا این به معنای حمایت از تولید است؟ نه، کسی که تولیدکننده واقعی است، منابع را می‌چرخاند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که راه عبور از تحریم‌ها اجرای کامل هدفمند کردن یارانه‌هاست، گفت: ما باید اجازه دهیم که مردم توانمند شوند؛ چرا باید از 75 میلیون نفر حتی یک‌نفر را کم کنیم؟ به چه دلیل؟ این مال بیت‌المال است و باید مساوی بین همه توزیع شود.

وی با بیان این‌که 80-70 سال یارانه‌ها ناعادلانه توزیع شده و باید اجازه دهیم که چند سال این یارانه‌ها عادلانه توزیع شود، گفت: آمار می‌گوید با اجرای این قانون وضع طبقات پایین بهتر شده است و ما باید در این مسیر حرکت وتلاش کنیم. احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که 8-7 میلیون نفر شناسایی شده‌اند که از جمعیت اخذکننده یارانه‌ها جدا شوند، اظهار کرد: البته این موضوع تبعات اجتماعی نیز دارد و نباید این اصل شود و همان‌طور که گفتم طی چند دهه در این کشور یارانه‌ها ناعادلانه توزیع شده، حال اجازه دهیم مدتی نیز عادلانه توزیع شود.

وی با تاکید بر این‌که همه قوا باید در اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها کمک کنند، یادآور شد: پارسال در کشور چه خبر بود؟ به بهانه تخلف یک گروه در کشور چه بساطی درآوردند؟ چرا همه را متهم می‌کنند؟ چه رعب‌و‌وحشتی ایجاد شد؟ با رعب و وحشت نمی‌شود اقتصاد را هدایت کرد. من آخرش هم نفهمیدم چه شد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که عده‌ای عطش این را دارند که بگویند دولت آلوده است، خطاب به آنها گفت: آنها می‌خواستند دولت را بزنند، اقتصاد را زدند، اصل را زدند. ما به آنها گفتیم بانک‌ها و کشور با این اقدام قفل می‌شود. حال اگر ده نفر هم تخلف کرده‌اند رسیدگی کنند، ولی طوری نشود که کشور قفل شود.

رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که چرا باید به دولت بی‌اعتماد باشیم، گفت: این دولت پاک‌ترین دولت تاریخ این کشور است و من این را اثبات می‌کنم. گرچه عده‌ای بسیج شده‌اند یک لکه به این دولت بچسبانند، البته نتوانستند.

وی با بیان این‌که متاسفانه عده‌ای تمام مناسبات کشور را در مسائل سیاسی و انتخاباتی تحلیل می‌کنند و این امر بدی است، گفت: این باعث می‌شود که زمین بخوریم. ما می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. راه حل آن این است که قیمت ارز را درست کنیم، مصرف ارز را درست کنیم و قانون هدفنمد کردن یارانه‌ها را اجرا کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: اکنون یک دولت پیدا شده که خود زیربار سنگین اجرای تحولات اقتصادی می‌رود و این فرصتی است برای کشور که باید استفاده کنیم. پارسال می‌توانستیم مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کنیم که نشد. امسال نیز می‌توانستیم اجرا کنیم که نشد، ولی من معتقدم دوای درد امروز ما اجرای این قانون است. نباید بترسیم. باید به دل مشکلات برویم و ملت نیز نشان داده است که دارای توانمندی است.

وی همچنین با اشاره به عزم دولت برای اصلاح نظام بانکی گفت: در این مورد نیز یقین دارم که وقتی ما بخواهیم کلید آن را بزنیم، هجمه در مورد آن شروع و این طرح قفل می‌شود. رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که باید همه دست به‌دست هم بدهیم تا طرح تحول اقتصادی در کشور اجرا شود، گفت: باید تلاش کنیم که در این6 - 5 ماه آینده بتوانیم آن را اجرا کنیم و من نیز دیگر نمی‌توانم کاندیدا شوم که عده‌ای بگویند می‌خواهیم با اجرای آن رای بیاوریم.

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که آیا از خود مردم پول بگیریم و به خود آنها بدهیم نقدینگی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: ممکن است موقعی نیز لازم باشد که تنخواه بگیریم و این ابزار کار است.

افزایش مصرف برق در کشور

مجید نامجو در سخنان خود در این همایش از افزایش مصرف برق در کشور توسط مشترکان خبر داد و گفت: این امر ناشی از اجرا نشدن مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و بازگشت رفتار مصرفی مردم است.

وی با بیان این‌که هر ساله 5/5 درصد به مشترکان برق در کشور اضافه می‌شود، گفت: مصرف انرژی در شش‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2‌/‌4 درصد افزایش یافته است.

به گفته وزیر نیرو این افزایش انرژی ناشی از این است که مرحله دوم قانون هدفمندی اجرا نشده و رفتار مصرفی مردم در حال بازگشت به شیوه گذشته است.

نامجو در ادامه با اشاره به مواردی که در مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها سبب مشکلاتی شده بود، گفت: گردش نامناسب نقدینگی و افزایش انشعابات غیرمجاز از جمله مسائلی بود که در مرحله نخست اجرای این قانون با آن مواجه بودیم که باید بررسی و برای مرحله دوم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز طی سخنانی در این همایش تصریح کرد: در سال 1389 یکهزار میلیارد تومان تنخواه برای هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شد و در سال گذشته نه‌تنها از تنخواه استفاده نشد، بلکه همان تنخواه به رقم 6300 میلیارد تومان کاهش یافت.

سید شمس‌الدین حسینی اضافه کرد: در سال 1389 بویژه در سه ماهه نخست سال، حدود 11 هزار و 500 میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شد و در مجموع حدود 70درصد منابع ما برای پرداخت هدفمندی یارانه‌ها از طریق تنخواه تامین شده است. وی ارقام پرداخت شده برای هدفمندی یارانه‌ها را در سال گذشته و امسال به ترتیب 43هزار و 200 میلیارد تومان و 82 هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: رقم تنخواه ما 5700 میلیارد تومان است که از محل درآمدهای حاصل از آن این رقم تامین شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که رقم 82 هزار میلیارد تومان دریافت ما از فروش حامل‌ها بوده است، افزود: از این بین 52 هزار میلیارد تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کردیم و 29 هزار میلیارد تومان نیز به شرکت‌ها پرداخت شد و 35 درصد کل دریافتی‌ها را نیز به شرکت‌ها بازگرداندیم.

شناسایی ۸ میلیون نفر از پر درآمدها برای حذف یارانه نقدی

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی هم در این همایش تأکید کرد: سیاست منطقه‌بندی، خوشه‌بندی و شناسایی دهک‌های پردرآمد اجرا شده اما دولت به این نتیجه رسید که در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها هیچ یک از یارانه‌گیران حذف نشوند. به گزارش فارس محمدرضا فرزین افزود: با وجود این‌که دولت در حال حاضر 8 میلیون نفر را شناسایی کرده اما حذف این تعداد از مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها تبعات و لطماتی دارد.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در پاسخ به انتقادهای حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که چرا دولت در هدفمندی یارانه‌ها از تولید حمایت نکرده است، اظهار کرد: در مدت اجرای هدفمندی 17 هزار و 800 میلیارد تومان کمک دولت به بخش تولید بوده است که مثلا گازوئیل و بنزین عمدا و به طور هدفدار دو نرخی انتخاب شده که این بسیار حساب‌شده بود و از تولید حمایت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها