بزرگداشت جمشید مشایخی، پرویز شیخ طادی، مهری شیرازی، جهانگیر الماسی و نادر طالب‌زاده برپا می‌شود

تقدیر از 5 پیشکسوت سینما در جشنواره فیلم فجر

در فاصله 45 روز تا برپایی سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اعلام اسامی پنج چهره سینمایی که در جشنواره تجلیل خواهند شد و همچنین معرفی اعضای هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ، این جشنواره وارد فاز اصلی اجرایی خود شد.
کد خبر: ۵۲۴۰۹۶

به گزارش جام‌جم، در مراسم افتتاحیه سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر، جمشید مشایخی (بازیگر)، پرویز شیخ‌طادی(کارگردان)، مهری شیرازی(طراح گریم)، جهانگیر الماسی(بازیگر) و نادر طالب‌زاده(کارگردان) تجلیل می‌شوند.

محمدرضا عباسیان، دبیر جشنواره روز گذشته با اعلام اسامی این پنج سینماگر بر لزوم برگزاری باشکوه جشنواره فیلم فجر در میان جشن‌های خجسته پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: امیدواریم با همراهی و کمک همه دلسوزان فرهنگی و هنرمندان در جهت تقویت پیوندهای درونی خانواده سینما حرکت کنیم و فضایی را فراهم آوریم که با همگرایی و هم‌فکری هنرمندان و مدیران فرهنگی این جشنواره به رشد، رونق، پویایی و اعتلای سینمای ایران منجر شود.

از سوی دیگر روز گذشته مشخص شد، مصطفی شایسته(تهیه‌کننده و کارگردان)، مهدی صباغزاده(کارگردان)، علی معلم(تهیه‌کننده و منتقد)، جلیل عرفان‌منش(معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی کشور)، محمدحسین نیرومند(رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره)، مهدی عظیمی‌میرآبادی (سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی)و بهمن حبشی(سرپرست دفتر مجامع سینمایی و جشنواره‌های معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری) فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش مسابقه سودای سیمرغ این دوره از جشنواره را برای انتخاب و حضور در جشنواره ارزیابی می‌کنند.

به گفته عباسیان، این هیات چند روزی است که کارش را آغاز کرده و تمامی فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش سینمای ایران را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

در این دوره از جشنواره فیلم فجر همچنین برای نخستین‌بار اسامی فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش مسابقه ایران و مستند اعلام شد که شامل 102 فیلم سینمایی بلند و 173 مستند است. همچنین در بخش «نگاه نو» مختص فیلم اولی‌ها، 42 فیلمساز با تکمیل فرم شرکت در این بخش متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجرهستند.

حسین ترابی، سعید ابوطالب، سلیم غفوری، وحید باقرزاده و احسان رجبی هیات انتخاب بخش مستند، نزدیک به یک ماه است که مشغول ارزیابی آثار مستند متقاضی حضور در این بخش است.

جام‌جهان‌نمای جشنواره

در بخش بین‌الملل جشنواره سی و یکم هم ۳۸۳ عنوان فیلم از ۷۱ کشور جهان متقاضی شرکت هستند که هیات انتخاب این بخش متشکل از پرویز شیخ طادی، مجید شاه‌حسینی، سیدعلی‌اکبر محمودی مهریزی، محمدحسین معززی‌نیا و محمدمهدی یادگاری نیز آن‌طور که عباسیان اعلام کرده است، از یازدهم آذرماه مشغول بررسی این آثار برای راهیابی به بخش جام جهان‌نما هستند.

بازار بین‌المللی فیلم

در حاشیه جشنواره فیلم فجر، شانزدهمین دوره بازار بین‌المللی فیلم هم با مدیریت علی حاجی‌قاسمی برپا خواهد شد. فراخوان این بازار طی هفته‌های گذشته منتشر و ارسال شده و در آن از مهمانان خارجی و همچنین خریداران، پخش‌کنندگان و فروشندگان فیلم‌های خارجی و داخلی دعوت شده است.

در این بخش، برای تعدادی از پخش‌کننده‌های عمده و معتبر داخلی از جمله بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری، نشریات سینمایی، توزیع‌کننده‌های ویدئویی، شبکه‌های مختلف صداوسیما و... دعوتنامه ارسال شده است.

بازار همزمان با روز اول جشنواره آغاز به کار خواهد کرد و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت. همزمان با برپایی جشنواره فیلم فجر، کتاب «مرور سی دوره جشنواره فیلم فجر» به تالیف مسعود نجفی منتشر خواهد شد که شامل اطلاعات کامل سی دوره جشنواره فیلم فجر است.

برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره، عباسیان از برگزاری جلسات جداگانه‌ای با رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه و اهالی رسانه و منتقدان خبر داده است که خروجی آنها، افزایش فعالیت بخش بین‌الملل و انتخاب برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره است.

آزاده کریمی ‌‌/‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها