فرانسه و انگلیس قصد دارند سفرای خود را از اراضی اشغالی فرا بخوانند

خشم اروپا از شهرک‌سازی جدید صهیونیست‌ها

تصویب عضویت فلسطین به عنوان کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل متحد، آن‌قدر برای مقامات رژیم صهیونیستی سنگین بود که تنها یک روز پس از تصویب این طرح، آنها روز جمعه اعلام کردند دوره تازه‌ای از شهرک‌سازی‌ها را در کرانه باختری آغاز می‌کنند. این تازه شروع یک‌سری اقدامات تلافی‌جویانه سران تل‌آویو بود زیرا آنها روز یکشنبه نیز اعلام کردند چند میلیون دلار از اموال تشکیلات خودگردان فلسطین را مسدود کردند. اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، ارتقای وضع فلسطین در نهادهای بین‌المللی گریبانگیر رژیم صهیونیستی خواهد شد. از این رو کشورهای اروپایی و مقامات بین‌المللی نسبت به تصمیم ساخت 3000 شهرک در کرانه باختری انتقاد کرده و این در حالی است که صدای انتقاد از درون محافل صهیونیستی نیز شنیده می‌شود.
کد خبر: ۵۲۰۶۳۸

به گزارش ایلنا، دفتر اطلاع‌رسانی سازمان ملل به‌نقل از بان کی مون اعلام کرد شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی از نگاه قوانین بین‌المللی امری غیرقانونی بوده و احداث واحدهای مسکونی در قدس اشغالی و کرانه باختری، ضربه‌ای محکم به فرصت‌های باقیمانده درخصوص راه‌حل تشکیل دو کشور خواهد بود.

دبیر کل سازمان ملل ضمن اشاره به این‌که اجرای چنین پروژه‌ای موجب جداسازی کامل قدس شرقی از کرانه باختری خواهد شد، تاکید کرد این طرح باید لغو شود تا بتوان از فرصت‌های باقی مانده برای تحقق صلح و سازش بهره‌مند شد. مقامات آمریکا هم چند روز پیش هشدار دادند که این طرح جدید رژیم صهیونیستی می‌تواند از سرگیری مذاکرات صلح را دشوارتر کند.

واکنش اروپایی‌ها

در این میان، کشورهای اروپایی که هم پیمانان قدیمی اسرائیل به حساب می‌آیند، نسبت به تصمیم جدید این رژیم واکنش‌های تندتری نشان می‌دهند. به گزارش ایسنا، روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی اعلام کرد، فرانسه و انگلیس قصد دارند سفرای خود را از اراضی اشغالی خارج کنند. بنا به گزارش این روزنامه، این بار کشورهای اروپایی برخلاف دوره‌های گذشته، به محکوم کردن تنها اکتفا نخواهند کرد و اقداماتی واقعی علیه اسرائیل انجام می‌دهند.

سه دیپلمات اروپایی که با این روزنامه گفت‌وگو کردند، تاکید داشتند لندن و پاریس اقدامات خود را علیه اسرائیل هماهنگ کرده‌ و در خصوص فراخواندن سفرای خود از سرزمین‌های اشغالی رایزنی‌ کرده‌اند. این اقدام احتمالا ظرف چند روز آتی اجرایی خواهد شد. یکی از این دیپلمات‌های اروپایی اظهار کرد: لندن از تصمیم اسرائیل برای شهرک‌سازی‌ در اراضی اشغال شده بشدت خشمگین است.

به نظر می‌رسد تصمیم این دو کشور برای عملی کردن این موضوع جدی است چرا که منابع خبری روز گذشته اعلام کردند، وزارت خارجه فرانسه و انگلیس سفیران این رژیم در پاریس و لندن را فرا خواندند. از سوی دیگر، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که چشم‌انداز ساخت‌وسازهای گسترده اسرائیل بشدت نگران‌کننده است.

بنا به گزارش منابع خبری، این 3000 واحد جدید در منطقه میان معالیه ادومیم و قدس ساخته می‌شود. علاوه بر طرف‌های خارجی، طرح مزبور اعتراضات شدید فلسطینی‌ها را نیز به دنبال داشته است؛ زیرا باعث تقسیم کرانه باختری شده و تشکیل کشور مستقل فلسطین را پیچیده‌تر می‌کند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز خواهان توقف شهرک‌سازی اسرائیل و بازگشت دو طرف برسر میز مذاکره شده است.

انتقادهای داخلی

تصمیم تازه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مورد شهرک‌سازی‌های تازه به قدری غیرمنطقی است که حتی انتقاد محافل صهیونیستی را نیز به همراه داشته است.

به گزارش فارس، چند مقام در وزارت خارجه اسرائیل ضمن انتقاد از این تصمیم، تأکید کردند اسرائیل باید از تصمیم سازمان ملل برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان «کشور ناظر غیرعضو»، نهایت استفاده را کرده و از این طریق پیام خود را به جهان برساند. این مقامات اسرائیلی می‌گویند، طرح تل آویو برای ادامه شهرک سازی، نگاه‌ها را به سوی رفتارهای غیر قانونی اسرائیل در صحنه بین‌المللی معطوف کرده است.

با این حال و با وجود تمام انتقادات داخلی و بین‌المللی، به نظر می‌رسد مقامات صهیونیستی همچنان بر موضع خود تاکید دارند. در همین خصوص، بنیامین نتانیاهو، از ادامه فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری خبر داد. به گزارش ایلنا، نتانیاهو با تاکید بر این‌که فعالیت‌های ساخت و ساز در شهرک‌های یهودی‌نشین متوقف نخواهد شد، گفت این روند برای حفظ منافع استراتژیک اسرائیل ادامه پیدا خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها