فرصت اوباما برای توافق با ایران

از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب مجدد باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور این کشور، بحث ها درباره احتمال توافق ایران و آمریکا برای برگزاری مذاکرات دوجانبه شدت گرفته است. سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی با بررسی این موضوع، زمینه را برای چنین امری فراهم دانسته است.
کد خبر: ۵۱۵۴۲۱

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی درباره احتمال مذاکره ایران آمریکا در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما، راهبرد اوباما را در این مذاکرات، سیاست «بیشتر در برابر بیشتر» دانسته است. یعنی توافق هر دو طرف برای اعطای امتیازات بیشتری به طرف مقابل.

در این مطلب اشاره شده که درعرصه سیاست خارجی، فرصت اوباما بیشتر و در حدود پنج ماه است تا پیش از درگیر شدن ایران در انتخابات ریاست جمهوری، بحران در روابطش با این کشور را از میان ببرد. این بازه زمانی از این جهت است که در ایران نیز همچون آمریکا، دست زدن به اقدامات بزرگ در عرصه سیاست خارجی در زمان انتخابات محتمل نیست.

به نوشته این سایت، اکنون که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به اتمام رسیده، دولت این کشور در جست و جوی یک کانال دوجانبه قابل اعتماد است که می تواند مذاکرات چندجانبه را تکمیل کرده و به دو طرف اجازه دهد بدون حضور دیگر اعضای 1+5، به چانه زنی با یکدیگر بپردازند.

درخواست برای معافیت از تحریم

 خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ژاپن در تلاش است تا آمریکا را مجاب کند این کشور را از تحریم های ایران معاف کند.

منابع آگاه ژاپنی گفتند: کوریکی جوجیما وزیر دارایی ژاپن ازتیموتی گاتیز وزیر خزانه داری آمریکا در نشست 11 اکتبر در توکیو درخواست کرده است تا آمریکا بانک های ژاپن را از تحریم ها علیه ایران معاف کند.

بر اساس این گزارش، گایتز گفته است که این موضوع در نظر گرفته شده است. دیگر وارد کنندگان نفت ایران در کنار ژاپن تمایل دارند تا مخالفت خود را در مورد تحریم های جدید علیه ایران ابراز کنند. منظور از تحریم های جدید، مسدود کردن 30 درصد ذخایر ارزی ایران در بانک های خارجی است.

دوم خرداد 76 تکرار نمی‌شود

مجید انصاری، از چهره‌های اصلاح‌طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، صراحتاً گفت: دوم خرداد 76 دیگر برای اصلاح‌طلبان تکرار نخواهد شد.

وی با تاکید بر حضور فعال اصلاح‌طلبان در انتخابات 24 خرداد 92 اظهارداشت: حضور در انتخابات حق مسلم اصلاح‌طلبان است. به اصلاح‌طلبان هم می‌گویم که اعمال این حق اگر انجام نشود به معنای خالی ‏شدن صحنه انتخابات از حضور مردم است و ما می‌دانیم که یگانه عامل موثر امنیت و دفاع ملی، پشتیبانی و حضور مردم در ‏صحنه است.

انصاری افزود: ما به هیچ عنوان در انتظار چراغ سبز حاکمیت نبوده و نیستیم. چراغ را ما باید سبز کنیم.‏ جریان اصلاح‌طلب مراقب افراد افراطی، عناصر نفوذی احتمالی، شعارهای ‏بدلی و جریان‌های برانداز و اقدامات براندازانه باشد.

دعایی:مدیون خاتمی هستیم

 سیدمحمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات در گفت‌وگو با مشرق با بیان اینکه خاتمی زحمات بی دریغی برای کشور انجام داده است، بر حجت دین‌داری بودن خاتمی برای خود تأکید کرد و گفت: او زحمات زیادی برای جوانان و نوجوانان کشور ما انجام داده و ما مدیون زحمات ایشان در طول این سال ها هستیم.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات تصریح کرد: همه ما مدیون خاتمی هستیم. چه در زمان ریاست جمهوری خاتمی و چه در زمانی غیر از آن.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها