انتزاع حریم تهران و ایجاد شهرهای جدید در حاشیه این شهر ، سومین مساله ای است که پس از انتقال نمایشگاه بین المللی تهران و پروژه قطار هوایی ، تقابل مدیریت شهری با بدنه دولت را به مساله روز رسانه ها تبدیل می کند.
کد خبر: ۵۱۴۳۱

هرچند این بار اجرای قانون «یک بند و 3 تبصره» که 10 سال از تصویب آن می گذرد ، از سوی بدنه دولت موضوع مناقشه دوطرف شده است . در قانون «یک بند و 3 تبصره» که به عنوان بند 3 به ماده 99 قانون شهرداری های کشور در اول اسفند 1372 الحاق شد و به تصویب رسیداشاره شده است که به منظور حفظ بافت فرهنگی - سیاسی و اجتماعی تهران و شهرستان های کرج ، ورامین ، شهریار و بخشهای تابعه ری و شمیرانات دولت مکلف است حداکثر طی 3 ماه نسبت به اصلاح حریم شهر تهران و شهرهای یاد شده بر اساس قانون تقسیمات کشوری و منطبق در محدوده قانونی شهرستان های مذکور اقدام کند. اما این که نه بعد از 3 ماه بلکه بعد از 10 سال وزارت کشور به فکر اصلاح حریم شهر تهران و شهرهای دیگر افتاده است ، مساله ای است که منجر به اعتراض اعضای شورای شهر تهران شده تا جایی که مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به طنز و مطایبه این اقدام را به اشغال تشبیه کرده و می گوید: ما شکایت خودمان را به سازمان ملل می بریم و اگر لازم باشد دست به تحصن و راهپیمایی می زنیم تا حریم تهران که ششهای تنفسی این شهر هستند ، از آن جدا نشود.

فشارهای سیاسی

هر چند که سید جمال هدایت زاده ، مدیرکل فنی وزارت کشور در جلسه گذشته شورای شهر ، ایجاد شهرهای جدید در حریم تهران را بر اثر فشارهای ، 2 نماینده شهرهای جنوبی تهران در مجلس اعلام کرد ، اما امیررضا واعظی آشتیانی ، عضو شورای شهر تهران می گوید: آن 2 نماینده در مجلس ششم برای اجرای این قانون اصرار داشتند ، در حالی که ایجاد 2 شهر در حریم دومنطقه 21 و 22 تهران اکنون در دست اقدام است . محمود احمدی نژاد ، شهردار تهران نیز سیاسی بودن اجرای یک بند و 3 تبصره را بعد از 10 سال ، تغییر مدیریت شهری می داند و می گوید: کسانی که نظرشان با مدیریت شهری یکی نیست ، حاضرند قانونی که بدرستی 2 سال پیش به تصویب رسانده اند را از ساوجبلاغ تا فیروزکوه که تحت یک مدیریت شهری سامان می یابد ، زیر پا گذاشته و مغایر با آن حریم تهران را قطعه قطعه کنند. شهردار تهران همچنین به ورود مجلس در این امر تاکید می کند و می گوید: برای جلوگیری از ایجاد شهرهای جدید در حریم تهران به مجلس شورای اسلامی پناه می بریم . احمدی نژاد می افزاید: متاسفانه مشکلی که در حال حاضر داریم ، این است که عده ای در حرف و شعار مدافع مردم سالاری هستند ، اما در عمل پایبند به گفته های خود نیستند و کسانی که در گذشته مسوولیت قائم مقامی شوراها را به عهده داشته اند ، همچنان خود را صاحب اختیار امور شهر و مالک شورا می دانند.

زمین خواران بانفوذ

هرچند که شایسته ، شهردار منطقه 18 تهران از خرید زمینهای کشاورزی در حریم تهران از سوی 2 مسوول با نفوذ خبر می دهد؛ اما واعظی آشتیانی این افراد را 7 نفر اعلام کرده و می گوید: افرادی هستند که صاحب قدرت بوده و سابقه سیاسی دارند که از گذشته زمینهای زراعی را خریده اند و در حال خردکردن این زمینها هستند. خزانه دار شورای شهر می افزاید: این افراد از رانت استفاده می کنند و ما سال گذشته هشدارهایی مبنی بر این که کسانی یکشبه میلیاردر می شوند ، داده بودیم . آشتیانی با اشاره به این که این 7 نفر عوامل بسیاری دارند که در ابتدای سال تعدادی از این عوامل از سوی قوه قضاییه دستگیر شده اند ، اظهار می کند: خرید زمینهای زراعی باعث شده تا در یکی از روستاهای اطراف ، اعضای شورای روستا نیز به کار معاملات ملکی روی بیاورند و در یک شهرک در یک خیابان 200 متری 32 بنگاه ایجاد شود. تکلیف 1700 هکتار حریمی که 730 هکتار شهر تهران را در برگرفته است ، در انتظار پایان مناقشه ای است که شاید این بار نیز با حضور رئیس جمهوری و احتمالا برخلاف انتقال نمایشگاه به نفع شورای شهر تمام شود و یا این که اطراف تهران را شهرهای ریز و درشت پر کنند و مجال تنفس را از تهران بگیرند ، باید منتظر ماند و دید سومین مناقشه مدیریت شهری با دولت سرانجام به کجا می انجامد؛.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها