طول مدت اقامت در مکه به هزینه سفر ارتباطی ندارد

رییس ستاد مکه مکرمه از بازگشت بدون مشکل نخستین گروه از زائران ایرانی به کشور خبر داد و جزئیات میزان حضور حاجیان در سفر حج را اعلام کرد.
کد خبر: ۵۱۳۴۰۸

حمید «حبیبی تنها» با اشاره به اینکه میزان حضور زائران در سفر حج، ارتباطی به هزینه‌هایی که از آنان گرفته شده ندارد، گفت: هزینه‌هایی که از زائران گرفته شده برای حداقل مدت حضورشان در سفر حج است، اگر زائری زودتر می‌رود و زائری بیشتر می‌ماند، معنایش این نیست که عده‌ای کمتر یا بیشتر پول می‌دهند.

وی درباره شیوه اجاره هتل‌های عربستان سعودی گفت: اینجا هتل‌ها برای چند شب اجاره داده نمی‌شوند. برای یک موسم تعدادی از اتاق‌های یک هتل را کرایه می‌کنیم. موسم حج از اول ذیقعده است تا 15 محرم، زائران چه در هتل‌ها بمانند و چه بازگردند، ما باید هزینه کامل را به طرف سعودی پرداخت کنیم. پس میزان اقامت زائران هزینه‌هایشان را کم و زیاد نمی‌کند. هزینه‌های هواپیمایی هم شامل همه می‌شود، تنها فرق آنانی که دیرتر می‌روند، این است که چند وعده غذایی بیشتر حضور دارند که آن هم میهمان سازمان حج اند.

وی با اشاره به تفاوت‌های حج و عمره اضافه کرد: قراردادهای ما برای حج عمره روزانه است و هزینه زائران نیز بر مبنای تعداد روزهای اقامتشان محاسبه می‌شود، اما در حج تمتع،  تعهد ما انجام شدن مناسک زائر است. پس از پایان اعمال با توجه به محدودیت‌های فرودگاهی عربستان، زائران با چند روز اختلاف زمانی به کشور بازگردانده می‌شوند.

حبیبی تنها بهترین ویژگی حج 91 را وحدت نگاه مسوولان دانست و افزود: هر موفقیتی که امسال واصل شد، مرهون ارتباط صمیمانه بعثه مقام معظم رهبری و مسوولان سازمان حج و زیارت است و خودمان شاهد بودیم که برنامه‌ها تا چه اندازه دقیق و منظم اجرا شدند.

رییس ستاد مکه مکرمه، حادثه  غیر مترقبه حج امسال را نیز توفان ششم ذیحجه دانست که چادر ایرانیان را در عرفات تخریب کرد و افزود: دوستان ما در ستاد، با همت مثال زدنی چند ساعت قبل از ورود زائران به عرفات حدود 80 درصد خیمه ها را برپا کردند، البته این وظیفه موسسه مطوفین بود، اما آنها از این مسوولیت شانه خالی کردند  که جای گلایه دارد.

«حبیبی تنها» با اشاره به وضعیت نامناسب بهداشت در شهر مکه گفت: موضوع نبود نظافت در شهر مکه پس از ایام تشریق، از قدیم در این شهر وجود داشته که باعث آزردگی زائران خانه خدا می‌شود. البته بیشتر این زباله‌های تولیدی متعلق به افرادی است که به صورت انفرادی راهی حج شده‌اند . آنها در خیابان‌های و کوچه‌های شهر مستقر می‌شوند، طبیعتا همان جا زباله‌هایشان را رها می‌کنند.  امیدواریم که با همت مضاعف شهرداری مکه، وضع بهداشت سال به سال بهتر شود.

وی به خروج روزانه متوسط پنج هزار زائر از مکه اشاره کرد و افزود: اکنون به صورت متوسط روزانه پنج هزار زائر به سه منظور از مکه خارج می‌شوند، عده‌ای به قصد جده برای بازگشت به ایران، گروهی به مقصد مدینه برای اقامت و گروهی به مقصد مدینه برای استفاده از فرودگاه شهر برای بازگشت به ایران.

رییس ستاد مکه مکرمه درباره شرایط فرودگاهی عربستان یادآور شد: به مدیران هرکاروان‌ یک راهنمای جامع دادیم که در آن فهرست کالاهای ممنوع و شرایط بار زائران آورده شده اند. زائرانی که آماده بازگشت به کشورند، باید 36 ساعت قبل ، بارشان را به مسوولان کاروان تحویل دهند تا برای بازرسی به فرودگاه منتقل شود. در صورت همکاری مردم، امسال بار زائران در پروازهای خودشان به ایران بازخواهد گشت حتی در نظر داریم که در صورت امکان، بار زائران را با یک پرواز جلوتر بفرستیم تا وقتی زائر به فرودگاه مقصد می‌رسد، بدون معطلی چمدانش را تحویل بگیرد.

«حبیبی تنها» تصریح کرد: از ایران هم اعلام کرده بودیم که هر زائر حق دارد دو چمدان در ابعاد استاندارد با خودش به ایران ببرد و کسانی که وسایلشان از این مقدار تجاوز کند،شامل هزینه‌های اضافی می‌شود،؛ هر چند که با توجه به قیمت‌های امسال عربستان، بعید است که کسی تا این اندازه خرید کرده باشد.

وی در ادامه از راه اندازی یک نانوایی ایرانی مجهز در آشپزخانه ابوالجدائل مکه خبر داد و افزود: سال گذشته رئیس بعثه مقام معظم رهبری و رئیس وقت سازمان حج و زیارت از آشپرخانه مرکزی ما در مکه دیدار کردند و دستور احداث یک نانوایی مجهز را دادند. حسب‌الامر این بزرگواران، یک فضای دو هزار متری را با چند دستگاه پخت نان ایرانی- اسپانیایی مجهز کردیم و پس از ایام حج و آغاز زمان عمره، ان شاءالله نان ایرانی سنگگ، بربری، لواش و انواع باگت را به زائران ایرانی تقدیم می کنیم.

رییس ستاد مکه مکرمه در پایان اظهار امیدواری کرد که برای سال‌های آینده بتوانند هتل‌های نزدیک به حرم را برای زائران ایرانی کرایه کنند.

«حبیبی تنها» اظهارداشت: از چند روز آینده که تمام زائران مکه مکرمه را ترک می‌کنند، ما رایزنی ها را برای کرایه هتل‌ها، دوباره آغاز خواهیم کرد و با توجه به محدودیت‌ها و شرایط خاصی که داریم، تلاش خواهیم کرد تا بهترین هتل‌ها را برای زائران ایرانی کرایه کنیم. 

مکه مکرمه - خبرنگار اعزامی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها