در حالی که این روزها مردم یونان با مشکلات و فشارهای شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و هر چند روز یک‌بار تظاهرات اعتراضی در این کشور برگزار می‌شود، انتشار اطلاعات مربوط به ثروتمندان فراری از مالیات که برخی از آنان سیاستمدار و حتی وزیر بوده‌اند، توجه افکار عمومی را جلب کرده است.
کد خبر: ۵۱۲۹۲۰

به گزارش ایرنا، انتشار این اسامی که به منظور فرار از مالیات در بانک‌های سوئیس حساب داشتند، سال 2010 از سوی مقامات فرانسه در اختیار دولت وقت یونان قرار گرفته بود. این فهرست که در زمان ریاست کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، بر وزارت دارایی فرانسه، به یونان داده شد به «فهرست لاگارد» معروف است.

انتشار این اسامی در یک هفته‌نامه یونانی به نام (هات داک) انجام شد که پس از این اقدام، پلیس یونان بلافاصله کاستاس واکسوانیس، سردبیر هفته‌نامه را بازداشت کرد. واکسوانیس پیش از بازداشت به خبرنگاران گفت، کاری بیشتر از وظیفه یک روزنامه‌نگار برای افشای حقیقت پنهان، انجام نداده است. سردبیر هفته‌نامه هات داک افزود: اگر براساس قانون بخواهیم کسی را به عنوان مسئول بیابیم، وزرای دولت هستند که فهرست را پنهان کرده و مدعی بودند چنین اسامی وجود ندارد. وی همچنین در مصاحبه با خبرنگار الجزیره انگلیسی گفت: اسامی این افراد را فردی ناشناس برای مجله ارسال کرده و از ما خواسته بود تا حقایق را فاش کنیم. برای این‌که از صحت اسامی این فهرست مطمئن شویم با برخی از آنها تماس گرفتیم و در نهایت معلوم شد که این فهرست واقعی است.

به گزارش منابع خبری، فهرست فاش شده شامل چهره‌های متنفذ و قدرتمند از جمله وزیر کشاورزی پیشین یونان است. برخی از افراد در این فهرست نزدیک به 500 میلیون یورو در بانک‌های سوئیس حساب داشته‌اند. یادآور می‌شود سردبیر این هفته نامه تا زمان برگزاری دادگاه از بازداشت خارج شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها