ساماندهی مراکز مشاوره جوانان برعهده وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی است

برخورد قضایی با تخلفات سایت‌های همسریابی

معاون امور فرهنگی ـ تربیتی وزارت ورزش و جوانان گفت: در آیین‌نامه ساماندهی سایت‌های همسریابی برای تخلفات این سایت‌ها ساز و کار خاصی پیش‌بینی شده است، به‌طوری که دستگاه‌های قضایی به تخلفات سایت‌های همسریابی رسیدگی خواهند کرد.
کد خبر: ۵۱۲۶۸۶

به گزارش ایسنا، باقر پیشنمازی افزود: سایت‌های همسریابی چون بدون اخذ پروانه اقدام به فعالیت کرده‌اند، سازمان مشخصی برای نظارت بر کار آنها وجود نداشته است و شکایت‌هایی که از آنها شده، نشان‌دهنده کارکردهای متفاوت این سایت‌ها و وارد بودن نقدهایی بر عملکرد آنهاست.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان گفت: در آینده براساس تعریف قانونگذار، سایت‌های همسریابی باید در چارچوب خاصی ساماندهی شده و نظارت و دقت بیشتر بر کارکرد آنها انجام شود که این موضوع البته بیشتر درباره مراکز حضوری همسریابی است تا سایت‌هایی که به این منظور تاسیس می‌شوند.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی که داوطلب تاسیس این مراکز هستند، براساس ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه، ساز و کاری برای احراز صلاحیت و صدور پروانه دارد ضمن این‌که چون تعابیری مانند مراکز همسریابی و سایت‌های همسریابی بار فرهنگی مطلوبی ندارد، قرار است این مراکز به عنوان مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده فعالیت کنند.

معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با بیان این‌که برای این مراکز پنج وظیفه تعریف شده است، توضیح داد: این وظایف شامل آموزش و مشاوره حقوق و تکالیف اعضای خانواده، امر ازدواج، قبل، حین و پس از ازدواج و مشاوره‌های اعتقادی، فرهنگی، تربیتی و رفتاری و افزایش توانمندی و تسهیل همسرگزینی است.

معاون امور فرهنگی ـ تربیتی وزارت ورزش و جوانان، با بیان این‌که پروانه سایت‌ها و مراکز مشاوره باید زیر نظر وزارت ورزش و جوانان باشد، گفت: در صورت تصویب این آیین‌نامه، صدور مجوز برای مراکز همسریابی به وزارت ورزش و جوانان تفویض می‌شود، اما کسانی که خدمت مشاوره ارائه می‌دهند باید پروانه صلاحیت را از سازمان نظام روان‌شناسی داشته باشند و این موضوع در آیین‌نامه ذکر شده است.

پیشنمازی افزود: وظیفه‌ای برای وزارت ورزش و جوانان تا امروز برای نظارت بر این مراکز تعریف نشده است و سازمان ملی جوانان قبلا برای مراکز مشاوره پروانه صادر و بر عملکرد آنها نظارت می‌کرد، ولی در بخش ازدواج برای اولین بار این امر در حال قانونمند شدن است.

فرصت 6 ماهه برای سایت‌های همسرگزینی

به گفته پیش‌نمازی براساس یکی از بندهای آیین‌نامه ساماندهی سایت‌های همسرگزینی همه مراکز مشاوره حضوری و غیرحضوری ظرف مدت شش ماه فرصت خواهند داشت که خود را با آیین‌نامه تطبیق دهند و برای اخذ پروانه مراجعه کنند و اگر مراجعه نکنند فعالیت آنان غیرقانونی خواهد بود.پیشنمازی درباره نحوه نظارت بر مراکز همسریابی، توضیح داد: نظارت مشترک انجام می‌شود، اما باید در زمینه بومی‌سازی و تناسب پیدا کردن آن با فرهنگ اسلامی فصل جدیدی آغاز شود.

معاون امور فرهنگی ـ تربیتی وزارت ورزش و جوانان گفت: ساماندهی مراکز مشاوره جوانان برعهده وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی است، چون دو نوع مراکز مشاوره خواهیم داشت؛ یکی مرکز مشاوره و تحکیم خانواده و دیگری مراکز مشاوره اجتماعی با خدمات روان‌شناختی که در مرحله کارشناسی است.

وی درباره تخلف احتمالی مراکز مشاوره تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان بر مراکز مشاوره نظارت می‌کند و این نظارت از سوی کارشناسان ادارات ورزش و جوانان سراسر کشور و بخش دیگر از طریق تفاهم و موسسات و نهادهای علمی مانند نظام روان‌شناسی انجام می‌شود.

پیشنمازی افزود: بخشی از نظارت‌ها عمومی و از طرف مردم است و مردم می‌توانند شکایت خود را اعلام کنند که به این شکایات دفتر ازدواج و تعالی خانواده در وزارت ورزش و جوانان رسیدگی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها