سلامت سالمندان با خطرات بیشتری نسبت به دوران جوانی مواجه است. پیر شدن فرآیندی طبیعی است، اما راه‌هایی وجود دارد که بتوان این فرآیند را به تاخیر انداخت تا فرد بتواند همچنان از سلامت و نیروی جوانی بهره ببرد و به دنبال آن از ابتلا به بسیاری از مشکلات و بیماری‌های این دوره دور بماند.
کد خبر: ۵۰۸۲۶۲

تغذیه در دوران سالمندی از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است؛ تغذیه صحیح یکی از راه‌های کنترل بیماری‌های شایع دوران سالمندی مانند دیابت، فشار خون، پوکی استخوان، اضافه وزن، سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌ها و... است.

مصرف میوه و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله اسفناج، کاهو، کلم، هویج، مرکبات و... بسیار توصیه می‌شود.

برای مثال تهیه غذایی با اسفناج و سیر، ضمن آن‌که سرشار از مواد معدنی مورد نیاز افراد سالمند است دارای خاصیت آنتی‌اکسیدان بسیار خوبی است، یا استفاده از جیسینگ طبیعی و فرآورده‌های حاصل از آن به جلوگیری از پیر شدن سلول‌ها کمک کرده و می‌تواند باعث کمک به بازگرداندن نیروی جوانی، تقویت سیستم ایمنی و کمک به درمان بیماری‌های مزمن و تقویت حافظه شود.

مصرف انجیر و آلو در تابستان، انجیر خشک و خاکشیر گرم در زمستان معمولا مطابق با مزاج افراد سالمند است البته توجه به نوشیدن بیشتر آب و مایعات را نیز نباید فراموش کرد.

بسیاری از افراد مسن به دلیل کاهش ترشح بزاق، آنزیم‌های گوارشی و اسید معده دچار اختلالاتی در هضم و جذب غذا می‌شوند، به این منظور رژیم غذایی کم‌حجم، ولی ساده و مقوی و شامل گروه‌های مختلف غذایی برای این افراد توصیه می‌شود.

یکی از شایع‌ترین مشکلات افراد سالمند اختلال خواب است. مصرف داروهای خواب‌آور در این دوره خطرناک‌تر از گذشته بوده و می‌تواند باعث عوارضی از جمله اختلالات تنفسی، گیجی و اختلال حافظه شود.

استفاده از روش‌های کم‌عارضه مثل گیاهان دارویی و طب سوزنی نه‌تنها می‌تواند روش بسیار مناسبی برای رفع اختلالات خواب باشد که می‌تواند با کمک به تنظیم ارگان‌های داخلی به سلامت دوران سالمندی کمک کرده و از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها جلوگیری کند.

اطرافیان افراد سالمند باید توجه بیشتری به نوع و شیوه زندگی ایشان داشته باشند، یعنی به پرهیز از خانه‌نشینی و انجام فعالیت‌های ساده روزانه، نرمش روزانه، پیاده‌روی، شنا، پرهیز از نشستن دوزانو و چهارزانو، آفتاب گرفتن و استفاده بیشتر از هوای پاک و تمیز بسیار توجه داشته باشند.

در پایان می‌توان به توصیه‌هایی از ابن‌سینا برای سلامت سالخوردگان اشاره کرد:

سالمندان استراحت و خواب بیشتر نسبت به جوانان، تغذیه ساده و کم‌حجم با فواصل کم، متعادل کردن مصرف غذاها با توجه به خاصیت گرمی و سردی آنها و درمان هر چه سریع‌تر یبوست را از یاد نبرند.

دکتر امیرهومن کاظمی - متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها