روزنامه ساندی‌تایمز نوشت: ایران یک ابزار جاسوسی مهم را در نزدیکی تاسیسات فردو کشف کرده است

جاسوسی از تاسیسات هسته‌ای ایران به روایت روزنامه انگلیسی

روزنامه انگلیسی ساندی‌تایمز با تائید اظهارات چند روز پیش رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درخصوص تلاش کشورهای غربی برای جاسوسی و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، به بیان جزئیاتی از انفجار در نزدیکی سایت هسته‌ای فردو پرداخته و اظهار نگرانی کرده است که این انفجار به از بین رفتن منابع مهم اطلاعاتی غرب منجر شده باشد.
کد خبر: ۵۰۴۲۶۶

هفته گذشته فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در کنفرانس سالانه آژانس به وین رفته بود طی سخنانی در این کنفرانس،‌ از تلاش غرب برای خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای کشورمان پرده برداشت و تاکید کرد این خرابکاری‌ها بر اساس اطلاعاتی که در قالب گزارش‌های فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی منتشر می‌شود، صورت می‌گیرد.

عباسی با اشاره به انفجاری که چندی پیش در مسیر کابل‌های برق قم به فردو انجام شده است، گفت: ماشین‌های سانتریفیوژ بر اثر قطع برق از آن دوری که دارند خارج می‌شوند، ولی چون ما قبلا با این مشکل در نطنز
روبه رو بودیم، برای همین پیش‌بینی لازم را با استفاده از باتری بک‌آپ و ثابت‌کننده ولتاژ انجام دادیم و جلوی خرابکاری را گرفتیم. عباسی با بیان این‌که مسئولان کشورمان برای تاسیسات هسته‌ای، مسیرهای مخفی برق تعبیه کرده‌اند گفته بود در فردو با هیچ خسارتی مواجه نشدیم.

اکنون چند روز بعد از این سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روزنامه یدیعوت آحارونوت مدعی شد جزئیات انفجار مرموز شبکه خطوط برق میان قم و فردو فاش شده است و به نقل از ساندی‌تایمز نوشت یک ابزار نظارتی جاسوسی مخفی شده میان صخره‌‌ها پس از آن که سربازان ایرانی قصد جابه‌جایی آن را داشتند، منفجر شد.

به گزارش ایسنا، ساندی تایمز به نقل از منابع جاسوسی غرب مدعی است: سربازان ایرانی یک وسیله نظارتی جاسوسی را کشف کردند که در ظاهر یک سنگ، در نزدیکی تاسیسات فردو کار گذاشته شده بود.

ساندی‌تایمز به نقل از منابع غربی که به نامشان اشاره‌ای نکرد، نوشت: این سنگ قلابی وقتی منفجر شد که نیروهای امنیتی که ماه گذشته در حال گشتزنی در منطقه برای بررسی پایانه‌های ارتباطی و خطوط تلفن در فردو بودند، سعی کردند آن را جابه‌جا کنند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، کارشناسان ایرانی صحنه انفجار را بررسی کردند و بقایای ابزاری را یافتند که قادر به رهگیری اطلاعات کامپیوترها در این تاسیسات هسته‌ای بود که در آن اورانیوم از طریق سانتریفیوژها غنی‌سازی می‌شود.

ساندی تایمز نوشت بیم آن می‌رود یک منبع اطلاعاتی مهم غرب از دست رفته باشد.

این گزارش مدعی است ایران ابتدا اخبار این انفجار را مخفی کرد اما هفته گذشته فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران فاش کرد که خطوط برق میان قم و فردو در هفدهم آگوست دچار قطعی شد.

در گزارش‌های ابتدایی تصور می‌شد که هدف از انفجار قطع تامین برق تاسیسات فردو و صدمه زدن به سانتریفیوژها بوده است. با این حال بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یک روز پس از انفجار از فردو بازدید کردند، به هیچ صدمه‌ یا اختلالی در فعالیت‌های فردو در گزارش کاری خود اشاره‌ای نکردند. ساندی‌تایمز نوشت رهگیری اطلاعات کامپیوترها و خطوط تلفن این تاسیسات تحلیلگران غربی را قادر می‌کرد خروجی سانتریفیوژها را ارزیابی کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در سخنان خود در وین همچنین از کشف مواد منفجره در تجهیزات هسته‌ای کشورمان خبر داده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها