سیمای خانواده برای جذب حداکثری مخاطب نیازمند تزریق ایده‌های نو است

طراوت‌بخشی به قدیمی‌ترین برنامه شبکه یک سیما

سیمای خانواده، نخستین برنامه خانوادگی تلویزیون بعد از انقلاب است که پخش آن از اواسط دهه 70 از شبکه یک سیما آغاز شد. این برنامه تلویزیونی در شروع گام‌های محکمی برداشت و توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند، اما به مرور زمان سیمای خانواده همچون دیگر برنامه‌های روزانه گرفتار رومزگی شد. از سوی دیگر با تعداد شبکه‌های تلویزیون بر تعداد برنامه‌های خانواده افزوده شد و این مساله باعث شد تا این برنامه همچون سال‌های اول با استقبال زیاد مخاطبان روبه‌رو نشود. گرچه در طول این سال‌ها عوامل برنامه‌ساز سیمای خانواده تغییر کرد، ولی این تغییرات به اتفاقات خیلی کوچک در این برنامه منجر شد.
کد خبر: ۵۰۳۳۹۹

از ابتدای امسال که تهیه‌کنندگی این برنامه را علی‌اکبر کریمی به عهده گرفت، به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران، روح تازه‌ای در این برنامه دمیده شد و توانست با تغییرات گسترده در آیتم‌ها رنگ و بوی تازه‌ای به سیمای خانواده بدهد و باز هم بتواند همان موفقیت و روزهای اوج سال‌های اول پخش را تجربه کند.

مسلما زمانی که یک برنامه روی آنتن است، بعد از گذشت چند سال نیازمند یک خانه‌تکانی اساسی است تا بتواند همیشه خود را در اوج نگه دارد. در غیر این صورت نبض مخاطب از دست برنامه‌سازان خارج می‌شود و آن وقت است که برنامه از مخاطب عقب می‌افتد.

گرفتار روزمرگی نشویم

یکی از مسائل مهم در امر برنامه‌سازی توجه به شعور مخاطب و اهمیت دادن به نیازها و دغدغه‌های اوست. برنامه‌ساز باید به سلایق و نیازهای مخاطبان احترام بگذارد تا بتواند نظر مخاطبان را جلب کند. وقتی میزان سرگرم‌کنندگی و آموزشی یک برنامه برای مخاطب کم باشد، کمتر می‌تواند رضایت مخاطب را جلب کند.

علی‌اکبر کریمی، تهیه‌کننده برنامه سیمای خانواده در گفت‌وگو با «جام‌جم» درباره پذیرش تهیه‌ این برنامه می‌گوید: وقتی برنامه‌ای سال‌ها در اوج قرار داشته باشد، اما بعد از گذشت چند سال موفقیت به مرور زمان گرفتار روزمرگی شود و مباحث برنامه تکراری شود، مسلما ناراحت‌کننده است. به همین دلیل من به عنوان یک تهیه‌کننده جوان وظیفه خودم دانستم با تزریق ایده‌های نو تغییرات اساسی در برنامه به وجود بیاورم. به همین دلیل تهیه‌کنندگی برنامه سیمای خانواده را پذیرفتم، چراکه احساس می‌کردم برنامه سیمای خانواده با تغییرات اساسی باز هم می‌تواند به روزهای اوج نزدیک شود و دوباره یکی از برنامه‌های پرطرفدار شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تغییراتی در ریتم برنامه به وجود بیاوریم. از آوردن کارشناسان تکراری پرهیز کنیم و به هر موضوعی از زاویه تازه نگاه کنیم تا برنامه طراوت لازم را پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا معتقدید با تغییرات انجام شده در برنامه، سیمای خانواده به نقطه ایده‌آل رسیده است؟ توضیح می‌دهد: نه ما هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم. این برنامه هنوز ایرادهایی دارد. طبق برنامه‌ریزی، پیش‌بینی می‌کنیم از اول مهر ماه برنامه به نقطه ایده‌آل برسد.

کریمی درباره فراخوانی که بتازگی در برنامه سیمای خانواده اعلام شده، گفت: در این فراخوان از مردم خواسته‌ایم در تهیه مستندها به ما کمک کنند و مواردی که در اطراف خود می‌بینند و فکر می‌کنند ارزش تولید یک کار مستند را دارد، پیشنهاد آن را به ما بدهند. هدف از این فراخوان درگیر کردن مردم با برنامه سیمای خانواده است تا در تهیه برنامه با ما مشارکت داشته باشند. علاقه‌مندیم درد و دل‌های مردم را در برنامه منعکس کنیم. یکی از اهدافی که برنامه سیمای خانواده دنبال می‌کند، همین مساله است تا بتوانیم با شنیدن مشکلات مردم به آنها کمک کنیم. وی ادامه می‌دهد: سیمای خانواده یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های تلویزیون است که جایگاه ارزشمندی هم در میان مخاطبان دارد. بزرگسالانی که این برنامه را تماشا می‌کنند، خاطراتشان درباره این برنامه به سال‌های کودکی و نوجوانی‌شان برمی‌گردد که از آن سال‌ها این برنامه همراهشان بوده است.

کریمی که تهیه‌کنندگی برنامه «دالان» را برای شبکه یک به عهده داشته، می‌گوید: من در کارهایی که تهیه کرده‌ام، همیشه تلاش کرده‌ام یک گام رو به جلو بردارم، به همین دلیل از ایده‌های نو بهره می‌برم تا کار جدیدم نسبت به کارهای قبلی‌ام تفاوت داشته باشد.

وی با اشاره به طرح «خانه یک ایرانی» که یکی از بخش‌های جدید سیمای خانواده است توضیح می‌دهد: ابتدا طرح خانه یک ایرانی را به عنوان یک برنامه مستقل به شبکه یک ارائه کردم، ولی بعد از مدتی تصمیم گرفتیم آیتم‌هایی که قرار بود در این طرح ارائه کنیم را در برنامه سیمای خانواده اجرا کنیم. بعد از پذیرش تهیه‌کنندگی سیمای خانواده از نویسندگان متبحر برای این برنامه دعوت کردیم. همچنین برای طراحی بخش‌ها، اتاق‌های فکر را تشکیل دادیم تا درباره انتخاب کارشناسان، موضوعات، چینش میان‌برنامه‌ها و... برنامه‌ریزی کنیم.

تولید مستند خانوادگی

این تهیه‌کننده اشاره می‌کند: سیمای خانواده در سال‌های اخیر بیشتر یک برنامه گفت‌وگومحور بود، بنابراین تلاش کردیم در ابتدا یک آسیب‌شناسی کنیم و دلیل موفقیت این برنامه را در سال‌های اولیه پیدا کنیم. در سال‌های اول که این برنامه روی آنتن می‌رفت، سریال‌های نمایشی کوتاه پخش می‌شد که در استقبال مخاطب از سیمای خانواده بی‌تاثیر نبود، اما ما با توجه به بودجه‌ای که داشتیم، دریافتیم نمی‌توانیم سریال‌های نمایشی قوی تولید کنیم. بنابراین تلاش کردیم به سمت تولید مستند برویم و هر روز متناسب با موضوع برنامه یک مستند 20 ـ 15 دقیقه‌ای پخش کنیم، مستندهایی که برای مردم دوست‌داشتنی باشد، ضمن این‌ که زندگی خودشان را کاملا در آن ببینند. پیامک‌های رسیده در این بخش نشان می‌دهد پخش مستندها با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است. همچنین بعد از تغییراتی که در بخش خیاطی دادیم، این بخش مورد توجه خانم‌های خانه‌دار قرار گرفته است و به این بخش علاقه‌مندی نشان داده‌اند.

وی درباره این ‌که چرا در بخش مستندها در کنار پرداخت به زندگی افراد چهره ازجمله عمو پورنگ، به زندگی افراد معمولی هم مثل یک صاحبخانه نمونه هم می‌پردازید؟ می‌گوید: ما سعی کرده‌ایم در شش روز ایام هفته هر روز یک مستند متفاوت نشان بدهیم. برای مردم جالب است بدانند زندگی هنرمند مثل عمو پورنگ چگونه است. ایشان هم به ما لطف کردند و دوربین سیمای خانواده به خانه آنها رفت. از سوی دیگر در میان مردم این شایعه وجود دارد که زندگی خانوادگی هنرمندان با مشکلات زیادی روبه‌روست. ما با نشان دادن این تصاویر به مخاطبان می‌گوییم که این طور نیست و خانواده‌هایی هم هستند که زندگی خانوادگی خیلی خوبی دارند.

این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: چون هدف ما نشان دادن یک خانواده موفق است، به همین دلیل به سراغ افراد معمولی هم رفته‌ایم که در نوع خودشان نمونه هستند. به عنوان مثال سراغ صاحبخانه‌ای رفتیم که همیشه با مستاجرهایش خوش رفتاری می‌کند و بنا به تورم کرایه را بالا نمی‌برد یا سراغ یک مادر نمونه می‌رویم.

استقبال از دستپخت مامان

کریمی درباره بخش آشپزی با عنوان «دستپخت مامان» که با یک ساختار جدید پخش می‌شود و هر روز دوربین سیمای خانواده راهی یک خانه می‌شود و دستپخت مادر خانه را به تصویر می‌کشد، توضیح می‌دهد: من با بخش آشپزی و این ‌که بخواهیم یک کارشناس تغذیه بیاوریم و یک غذا را آموزش بدهیم، مخالف بودم. از سوی دیگر برخی از اقشار مردم برایشان تهیه غذاهایی که آموزش داده می‌شود، میسر نبود و قادر به خرید مواد غذایی لازم برای تهیه غذا نبودند، اما در جلسات کارشناسی که برای برنامه داشتیم، علیپور کارگردان برنامه سیمای خانواده ایده دستپخت مامان را داد و گفت بهتر است ما هر روز مهمان یکی از خانه‌ها شویم و دستپخت مادر خانواده را نشان بدهیم. در این صورت هم یک غذای ساده آموزش داده می‌شود. ضمن این‌که تقدیر و تشکری از مادرها هم می‌شود و یک سفره ایرانی هم نشان می‌دهیم. معتقدم سفره ایرانی به سمت فراموشی می‌رود و ما با این آیتم قصد داریم خانواده‌ها را متوجه حرمت سفره ایرانی کنیم. وی ادامه می‌دهد: بعد از گذشت سه ماه از قرار دادن چنین بخشی روزانه 700 تا 800 پیامک دریافت می‌کنیم که به ما پیشنهاد می‌دهند سری به خانه آنها بزنیم و دستپخت خوب مادرشان را نشان بدهیم. البته این تماس‌ها بهانه‌ای برای دور همنشینی‌ها و قدردانی از پدرها و مادرهاست.

این تهیه‌کننده درباره بخش طب سنتی می‌گوید: ما با تهیه این بخش قصد داشتیم مخاطب را جذب کنیم تا پای برنامه بنشیند و یاد بگیرد که چطور می‌تواند با ساده‌ترین روش دردهایش را درمان کند.

کریمی با ذکر این نکته که هر روز برنامه به یک موضوع اختصاص دارد، می‌گوید: روزهای شنبه به مشاوره قبل و بعد از ازدواج و روزهای یکشنبه به موضوع‌هایی همچون فرهنگ کتابخوانی و... می‌پردازیم. دوشنبه‌ها اختصاص به تربیت دینی دارد. روزهای سه‌شنبه خانواده و طبیعت، روز چهارشنبه نقد و بررسی سریال و روزهای پنجشنبه موضوع برنامه درباره مهارت‌های زندگی است.

کریمی با اشاره به کارشناسان برنامه می‌گوید: تلاش می‌کنیم از کارشناسان مختلف استفاده کنیم تا برای مخاطبان جذابیت لازم را داشته باشد. به همین دلیل از آوردن کارشناسانی که برای مخاطب تکراری هستند، پرهیز می‌کنیم.

وی درباره این‌ که آیا قصد دارند مجریان قدیمی این برنامه را در آینده تغییر دهند یا نه؟ توضیح می‌دهد: سیمای خانواده یک برنامه خانوادگی است، به همین دلیل در تغییراتی که در این برنامه ایجاد کردیم، تلاش کردیم در میان مجریان هم یک خانواده شکل بدهیم. هرمز شجاعی مهر و شعله قهرمانی مجریان قدیمی این برنامه هستند که پدر و مادرها علاقه‌مند به اجرای آنها هستند. در کنار این مجریان قدیمی از مجریان جوان و مستعد هم استفاده کردیم تا در کنار این دوستان یک خانواده را شکل بدهند تا هم مخاطبان میانسال و هم جوانان رضایت داشته باشند و برنامه را تماشا کنند. امیدوارم توانسته باشیم نظر مخاطبان را جلب کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها