ریزش سکه‌ای موها خطری ندارد و به دیگران هم سرایت نمی‌کند

ریزش منطقه‌ای مو؛ ناشناخته اما قابل درمان

می‌گویند موی فرد یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی اوست، برای همین هم انواع شامپوها و نرم‌کننده‌ها یا دیگر محصولات آرایشی و بهداشتی برای مراقبت و محافظت از موها به بازار آمده و هر کدام‌ هم طرفداران خاص خودش را دارد. با این حال، بیماری‌ها و اختلالات خاصی هم وجود دارد که می‌تواند موهای زیبا و پرپشت افراد را نشانه ‌رود یا حتی بدتر از آن، ممکن است آنها را از بین ببرد.
کد خبر: ۵۰۲۶۹۸

«آلوپسی آره‌آتا» یکی از این بیماری‌هاست که شاید کمتر در مورد آن شنیده باشید. این بیماری به صورت طاسی منطقه‌ای خودش را نشان می‌دهد و متاسفانه تاکنون هم علت اصلی بروز آن مشخص نشده است.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این بیماری در گفت‌وگو با جام‌جم چنین توضیح می‌دهد: ریزش موی سکه‌ای یا منطقه‌ای بیماری‌ای است که طی آن مو به طور تکه‌ای در بخش‌هایی از پوست سر، ریش، ابرو یا سایر نقاط بدن می‌ریزد.

وی ضمن بیان این که ریزش موی منطقه‌ای براساس شدت و وسعت درگیری به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، می‌گوید: در حالتی از این بیماری فقط یک منطقه درگیر می‌شود. در انواع دیگر آن، ممکن است تا پنج منطقه درگیر شده و گاهی تعداد مناطق بیشتر شده و به هم متصل می‌شود.

در ریزش موی «توتالیس» کل موهای سر فرد می‌ریزد، ولی در ریزش موی کلی یا «یونیورسالیس» موهای سر وحتی موهای بدن فرد هم دچار ریزش می‌شود.

البته همراه با ریزش مو معمولا مشکل دیگری روی پوست سر و صورت به چشم نمی‌خورد، ولی همین ریزش هم می‌تواند بسیار دردسرساز باشد.

ریزش مو به علل ناشناخته

هیچ کس دوست ندارد چنین شرایطی را تجربه کند؛ افراد در هر سن و سالی که باشند، از ریزش مو می‌ترسند و نگران آن هستند، اما چه کاری از دست ما ساخته است؟ آیا می‌توان از بروز این وضع پیشگیری کرد؟

دکتر احسانی ضمن بیان این که علت بروز بیماری به طور دقیق مشخص نیست، می‌گوید: ریزش مو در این بیماری ممکن است تکرار شود، ولی متاسفانه علت به‌وجودآورنده آن ناشناخته است. این بیماری یک بیماری خودایمنی است؛ به این معنی که طی آن، بدن علیه مو وارد عمل شده، به آن حمله می‌کند و موجب ریزش منطقه‌ای یا سکه‌وار موها می‌شود.

به گفته وی، با این که عامل اصلی به‌وجودآورنده بیماری هنوز مشخص نیست، ولی استرس می‌تواند آن را تشدید کند. علاوه بر این، وجود سابقه خانوادگی هم احتمال بروز بیماری را افزایش می‌دهد و می‌توان گفت زمینه‌های ارثی هم در این مورد موثر است.

چه سنی، چه جنسی؟

ریزش مو ناخوشایند است و سن و سال هم نمی‌شناسد؛ همان قدر که جوان‌ها از این مشکل ناراحت می‌شوند، افراد میانسال و سالمند هم حس خوبی نسبت به آن ندارند.

البته این بیماری در سنین سالمندی رخ نداده و خیلی زودتر از اینها خودش را نشان می‌دهد. آن طور که دکتر احسانی می‌گوید ریزش منطقه‌ای موها معمولا در سنین بیست تا چهل سالگی بروز می‌کند. البته بچه‌ها هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، ولی احتمال بروز آن میان این گروه کمتر است و در صورتی که کودکی دچار این مشکل شود، درمان آن هم سخت‌تر خواهد بود.

به گفته این متخصص پوست و مو، در این بیماری معمولا ‌موهای ناحیه سر دچار ریزش می‌شود، ولی با این حال ممکن است موهای قسمت ریش، ابرو، مژه یا سایر نقاط نیز با این مشکل روبه‌رو شود.

خانم‌ها چطور؟ آیا آنها هم به این بیماری مبتلا می‌شوند؟ این پرسش ها برای بسیاری از خانم‌ها پیش می‌آید و حتی می‌توان گفت روبه‌رو شدن با این نوع بیماری‌، دغدغه بسیاری از آنهاست.

این پزشک متخصص در این زمینه یادآور می‌شود: احتمال بروز بیماری برای هر دو جنس برابر است و زنان و مردان به یک نسبت در معرض ابتلا قرار دارند.

موها، دوباره درمی‌آید یا نه؟

حالا که علل بروز بیماری ناشناخته است، پس نمی‌توان از ایجاد آن پیشگیری کرد، اما درمان چطور؛ بیماری قابل درمان است یا نه؟ موهایی که ریخته، باز هم رشد می‌کند یا برای همیشه باید آنها را فراموش کنیم؟

دکتر احسانی با اشاره به این که نمی‌توان به بیمار اطمینان که داد حتما دوباره موهایش درمی‌آید، یادآور می‌شود: با این که بیماری درمان قطعی ندارد، ولی در اغلب موارد موهای فرد دوباره رشد می‌کند و تنها در کمتر از 10 درصد موارد ممکن است شرایط به حالت اولیه بازنگردد و موها رشد نکند.

وی درباره شیوه‌های درمان بیماری نیز چنین توضیح می‌دهد: برای درمان بیماری در مراحل اولیه، با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک از داروهای موضعی یا تزریقی کمک گرفته می‌شود؛ به این معنا که اگر ضایعات محدود بوده و سن بیمار هم مناسب باشد، از تزریق دارد و استفاده می‌کنیم، ولی چنانچه تعداد ضایعات زیاد باشد، به دلیل این که ممکن است تعدد تزریق‌ها با درد همراه شود، داروهای موضعی قوی‌تر برای بیمار تجویز می‌شود. در شرایطی هم از داروهای خوراکی برای موارد پیش‌رونده کمک می‌گیریم.

این متخصص پوست و مو می‌افزاید: در موارد شدید داروهای سیستمیک و خاصی که از سوی پزشک تجویز می‌شود باید مورد استفاده قرار گیرد که البته عوارضی هم دارد. به گفته این پزشک متخصص، در گذشته بر عفونت‌های موضعی تاکید می‌شده و تصور می‌کردند افرادی که سابقه سینوزیت یا عفونت‌های دندانی دارند، بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار می‌گیرند؛ در حالی که امروزه دیگر چندان تاکیدی در مورد این بیماری وجود ندارد.

این بیماری واگیر ندارد

خیلی‌ها به محض دیدن فردی که دچار این مشکل شده و قسمتی از موهای صورتش ریخته است، از ترس این‌که مبادا خودشان هم به این بیماری مبتلا شوند، از او کناره می‌گیرند و سعی می‌کنند با او تماس نداشته باشند.

چنین افرادی بدون هیچ دلیل علمی و تجربی تصور می‌کنند دست دادن، روبوسی یا حتی نشستن نزدیک این افراد می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود. به یقین بیماران هم از این نوع برخورد ناراحت هستند و دوست دارند همه بدانند بیماری آلوپسی، خطرناک نیست و واگیر ندارد.

دکتر احسانی هم در این زمینه تاکید می‌کند: این بیماری خطری نداشته، به دیگران هم سرایت نمی‌کند و حتی ممکن است موهای فرد خود به خود دوباره رشد کند.

نیلوفر اسعدی بیگی / گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها