با این که آیین‌نامه مربوط به اعطای مرخصی به زندانیان، پس از اصلاح، بسیار سختگیرانه عمل می‌کند اما به رسم هر‌سال، رئیس قوه قضاییه بخشنامه‌ای صادر کرد تا آن دسته از زندانیانی که نوع و مدت محکومیت و حسن اخلاق و رفتارشان آنها را مستحق دریافت مرخصی کرده، به مدت 15روز با قرار وثیقه در جمع خانواده حاضر شوند و در صورت واجد شرایط بودن، این مدت را تا 15 روز دیگر نیز تمدید کنند.
کد خبر: ۴۹۳۹۸۴

براساس این بخشنامه، زندانیان به چهار گروه محکوم به حبس، عاجزان از پرداخت جزای نقدی، محکومان مالی و جرایم غیرعمدی و زندانیان ممنوع‌المرخصی تقسیم شده‌اند که گروه چهارم به هیچ وجه مشمول مرخصی ماه رمضان نخواهند شد. محکومان جرایم سرقت مسلحانه، سرقت مقرون به آزار، جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی، آدم‌ربایی، جرایم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، اسیدپاشی، اختلال در نظام اقتصادی، محکومان به قصاص و اعدام، قاچاق مواد مخدر و روانگردان‌ها و سایر محکومانی که اخلاق و رفتارشان در محیط زندان سبب شده تا دادستان، قاضی ناظر زندان، رئیس زندان و شورای طبقه‌بندی، آنها را شایسته برخورداری از مرخصی ندانند در این گروه جای می‌گیرند.

بجز این گروه، محکومان به حبس ابد به شرط تحمل حداقل پنج سال حبس، محکومان به حبس بیش از ده سال به شرط تحمل حداقل دو سال حبس و محکومان به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از سه میلیون تومان باشد به‌همراه محکومان مالی که مقدار باقیمانده جزای نقدی‌شان یک تا سه میلیون تومان است به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس، مشمول این بخشنامه خواهند شد.

این در حالی است که زندانیان معسری (ناتوان مالی) که به سبب عجز از پرداخت دیه در جرایم غیرعمد بازداشت هستند نیز از مرخصی ماه رمضان برخوردار خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها