کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که به تبلیغات غیرواقعی مربوط به سلامت جنسی اعتماد نکنید

فریب تبلیغ داروهای ماهواره‌ای را نخورید

احتمال این‌که به سراغ یکی از شبکه‌های فارسی زبان ماهواره بروید و در کنار تبلیغات مختلف چاقی و لاغری به یک تبلیغ در خصوص بهبود، افزایش و رفع مشکلی جنسی برنخورید، بسیار کم است.
کد خبر: ۴۹۱۶۳۲

هر چند که بارها از سوی کارشناسان و متخصصان علوم پزشکی عنوان شده که اعتماد کردن به تبلیغات حوزه پزشکی در ماهواره اشتباه است، اما دست‌کم در خصوص موارد جنسی، عواملی مانند مسائل فرهنگی، پرهیز از مطرح شدن این مسائل، نبود آموزش شفاف در این حوزه و از همه مهم‌تر نبود آگاهی، سبب شده برخی از افراد نه تنها به این نوع تبلیغات باور داشته باشند، بلکه در عمل با یک تماس تلفنی و پرداخت مبالغی غیرواقعی به آنها اعتماد کنند.

به اعتقاد کارشناسان، متاسفانه به دلیل این‌که مسائل جنسی در کشور ما، تابو است، برخی افراد نمی‌دانند به چه کسانی برای درمان خود مراجعه کنند و درگیر تبلیغات دروغین می‌شوند. از طرفی کمبود مراکز مشاوره‌ تخصصی و دولتی در کشور سبب می‌شود اعتماد به تبلیغات و داروهای ماهواره‌ای در مخاطبان به وجود آید، در حالی‌که نه تنها این تبلیغات القاءکننده مشکلات جنسی محسوب می‌شوند، بلکه در اغلب موارد، تصوری اشتباه در خصوص رابطه جنسی در مخاطب ایجاد می‌کند که مخاطب را دچار توهم در چگونگی و کیفیت ارتباط می‌کند.

دکتر سیدمقداد طباطبایی، اورولوژیست با بیان این‌که برای هیچ‌کدام از مسائل جنسی که مورد توجه تبلیغات ماهواره‌ای قرار می‌گیرند شامل قرص، کرم یا برخی داروها امکان اثر خارق‌العاده و سریع وجود ندارد، می‌گوید: «حدود 20 تا 25 درصد از مردان در هر جامعه‌ای دچار مشکلات جنسی مانند انزال زودرس یا ناتوانی جنسی هستند.»

وی با تقسیم کردن تبلیغات ماهواره به مباحثی نظیر ناتوانی جنسی، انزال زودرس و حجم‌دهنده‌ها ادامه می‌دهد: «در خصوص مشکل انزال زودرس داروهایی که توسط پزشکان تجویز می‌شود، اغلب داروهای موثر بر اعصاب و سیستم عصبی است، اما در داروهای غیرمجاز اغلب از مواد مخدری نظیر متادون، ترامادول یا تریاک استفاده شده است که اولا اعتیادآور هستند، ثانیا اثر کوتاه‌مدت دارند که بعد از مصرف در مدت زمان مشخصی تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهند.»

این اورولوژیست ادامه می‌دهد: «اما در خصوص ناتوانی جنسی داروهایی که مورد تجویز قرار می‌گیرند، به‌خاطر عوارضی نظیر اختلالات بینایی یا عوارض قلبی باید حتما از سوی پزشک تجویز شود، چرا که مصرف خودسرانه آنها می‌تواند این عوارض را با شدت غیرقابل جبرانی بر فرد ایجاد کند.»

به گفته طباطبایی گروه افراد پرخطر برای مصرف این داروها شامل افرادی با سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی و اختلالات بینایی هستند که باید تحت نظر و مشاوره پزشک نسبت به مصرف آن اقدام کنند.

مجوز از وزارت بهداشت

در بیشتر تبلیغات جنسی ماهواره‌ای عنوان می‌شود که محصولات تبلیغی با مجوز و تحت نظارت وزارت بهداشت است، اما مسئولان این وزارتخانه، هرگونه ارائه مجوز به این‌گونه محصولات ماهواره‌ای را رد می‌کنند.

سعیدرضا شاهمرادی، مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در این خصوص هشدار می‌دهد که استفاده از داروها و دستگاه‌های درمان ناتوانی جنسی، چاقی، لاغری، زیبایی، افزایش قد و کوچک‌کننده بینی صدمات غیرقابل جبرانی به افراد وارد می‌کند.

او ادامه می‌دهد: «مدت مدیدی است که کانال‌های ماهواره‌ای به صورت گسترده، داروها، وسایل و دستگاه‌هایی را در زمینه‌ مسائل جنسی تبلیغ کرده و حتی ادعا می‌کنند که این وسایل دارای مجوز وزارت بهداشت ایران است درحالی که وزارت بهداشت به هیچ‌کدام از این دستگاه‌های درمانی مجوز نداده و معتقد است استفاده از این روش‌های درمانی صدمات جبران‌ناپذیری به افراد وارد می‌کند.»

وی ادامه می‌دهد: «استفاده افراد از این روش‌های درمانی موجب بروز ضرر و زیان‌های جسمی غیرقابل جبران بوده و تهدیدکننده سلامت مصرف‌کننده می‌شود. عرضه بسیار محدودی از دستگاه‌های مورد مصرف در ناتوانی‌های پاتولوژیک و فیزیولوژیک جنسی منحصراً از طریق داروخانه‌های سطح کشور و به ازای ارائه نسخه معتبر توسط پزشک معالج بیمار امکان‌پذیر است.»

علاوه بر این‌که تهیه هر نوع دارویی باید از داورخانه‌های معتبر صورت گیرد به گفته دکتر طباطبایی مساله دیگر ورود این داروها از راه‌های قاچاق و غیرقانونی است.

این اورولوژیست ادامه می‌دهد: «داروهای غیرمجاز و قاچاق معمولا در شرایط غیر بهداشتی نگهداری شده و در برخی از موارد حتی تاریخ مصرف آنها نیز گذشته است که مصرف آنها خطرات جدی را به دنبال دارد.»

ضرروت افزایش آگاهی نسبت به مشکلات جنسی

حالا که تبلیغات ماهواره توانسته از ضعف اطلاع‌رسانی و مشکلات فرهنگی در خصوص مشکلات جنسی نهایت استفاده را ببرند، ضرورت اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص این مسائل بیشتر از هر زمان دیگری روشن می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان فراهم کردن چنین فضایی در مراکز درمانی دولتی که مراجعه‌کنندگان بیشتری دارند خصوصا در شبکه‌های بهداشتی می‌تواند مسئولان بهداشتی را به هدف آموزش عمومی در خصوص مسائل جنسی برساند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت حتی عطاری‌ها هم حق فروش داروهایی برای درمان مشکلات جنسی را ندارند در حالی که شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر تبلیغات دارویی خود را بر اساس همین مسائل و تقویت نیروی جنسی و امثال آنها تعریف می‌کنند. بر این اساس لازم است که مخاطبان این‌گونه تبلیغات در صورت احساس مشکل به پزشک متخصص این مســـائل مراجعه کنند.

مستوره برادران‌نصیری / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها