پوتین ضمن هشدار به مقامات غربی گفت: اقدام درباره سوریه خارج از شورای امنیت بی‌فایده خواهد بود

تلاش ارتش سوریه برای اخراج تروریست‌ها از دمشق

به دنبال چند روز درگیری‌های خونبار در دمشق روز گذشته فضای این شهر به نسبت روزهای گذشته آرام‌تر گزارش شد. منابع خبری درعین حال گفتند که ارتش تلاش می‌کند تروریست‌ها را از مناطق مختلف دمشق به عقب رانده و امنیت را در شهر برقرار کند.
کد خبر: ۴۸۹۹۴۳

به گزارش فارس، در درگیری بین ارتش و نیروهای مخالفان در محله برزه در ریف دمشق حداقل 11 نفر کشته شدند. تروریست‌ها که طی چند روز اخیر متحمل تلفات سنگینی در دمشق و دیگر مناطق سوریه شدند، باز هم مانند همیشه مدعی شدند این عقب‌نشینی تاکتیکی بوده است. خبرنگار شبکه المیادین از دمشق گزارش داد هم‌اکنون ارتش کنترل اوضاع در منطقه یبرود، الضمیر، مفرزه و التل در ریف دمشق و محله سیده زینب را در اختیار گرفته است. ارتش سوریه منطقه المیدان دمشق را نیز روز جمعه پاکسازی کرد و بیش از 130 تروریست در این حملات کشته شدند.

با این حال به دلیل شدت درگیری‌ها طی چند روز گذشته دولت برزیل اعلام کرد اتباع خود را از سوریه خارج کرده است. به گزارش ایلنا، وزارت خارجه برزیل با تاکید بر این‌که سفارت خود را در سوریه تعطیل نمی‌کند، اعلام کرد یک دیپلمات در دمشق می‌ماند تا به امور برزیلی‌های ساکن سوریه رسیدگی کند. بنا بر اعلام وزارت خارجه برزیل، این دیپلمات‌ها در حال حاضر در بیروت مستقر شده‌اند.

روز جمعه شورای امنیت با صدور قطعنامه جدیدی ماموریت ناظران بین‌المللی در سوریه را برای یک ماه دیگر تمدید کرد. شورای امنیت سازمان ملل مقرر کرد تا ماموریت هیات ناظران بین‌المللی در سوریه برای یک ماه دیگر تمدید شود، ولی ریاست این ناظران از رابردت مود، ژنرال نروژی به باباکارگای سنگالی انتقال یافت. باباکارگای، مشاور سازمان ملل در امور حفظ صلح و پیش از آن پنج سال رئیس هیات ناظران بین‌المللی در جمهوری کنگو بود.

وی پس از انتصاب به این مسئولیت تصریح کرد که همه چیز به تحولات میدانی بستگی دارد و افزود: ما باید اعتراض کنیم براساس اطلاعاتی که داریم قدرت تغییر شرایط را نداریم و همه چیز به تحولات آینده بستگی خواهد داشت.

هیات ناظران بین‌المللی از سه ماه قبل و براساس طرح 6 ماده‌ای کوفی عنان در سوریه ماموریت خود را آغاز کردند و دولت سوریه اجازه حضور به این نیروها در مناطق مختلف را داده است.

هشدار پوتین

روز پنجشنبه گذشته شورای امنیت نتوانست قطعنامه کشورهای غربی را در مورد سوریه به تصویب برساند، زیرا با وتوی چین و روسیه مواجه شد. در ادامه این کشمکش‌های سیاسی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به کشورهای غربی درباره اقدام علیه سوریه خارج از چارچوب‌های شورای امنیت هشدار داد.

وی در نشست شورای عالی امنیت ملی روسیه گفت: اقدام درباره سوریه خارج از شورای امنیت بی‌فایده خواهد بود و تنها تاثیری که خواهد گذاشت این است که اعتبار سازمان ملل را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با توجه به تحولات سوریه در ادامه تبلیغاتی مدعی شد که در صورت انتقال سلاح شیمیایی از سوریه به لبنان، تل‌آویو آماده جنگ می‌شود. به گزارش فارس، ایهود باراک به کانال ده تلویزیون این رژیم گفت: به ارتش دستور دادم آمادگی اطلاعاتی و نفری خود را تا حد لزوم بالا ببرد تا قادر باشیم اجرای عملیات را بررسی کنیم. وی از هجوم مردم سوریه به مرز فلسطین اشغالی نیز بشدت ابراز نگرانی کرد و وعده داد در چنین حالتی ارتش صهیونیستی مقابله خواهد کرد.

انفجار با ماده C4

و آخرین خبر این‌که یک منبع سوری از جزئیات انفجار صورت گرفته در ساختمان امنیت ملی این کشور که به کشته شدن تعدادی از مسئولان بلندپایه امنیتی سوری و احتمال دست داشتن سازمان اطلاعات ترکیه و اردن در این خصوص پرده برداشت.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یک منبع سوری اظهار کرد: ماده منفجره C4 در حجمی کوچک‌تر از یک دستگاه موبایل در زیر میز مسئولان امنیتی سوری در جریان نشست آنها در ساختمان امنیت ملی سوریه کار گذاشته شده بود.

این منبع اعلام کرد که انفجار مذکور توسط یک دانشجوی جوان که از چند سال گذشته با دفتر امنیت ملی سوریه همکاری داشته صورت گرفته است. این فرد توانسته بود اطمینان هشام بختیار، رئیس «دفتر امنیت ملی» سوریه را به خود جلب کند و این مواد منفجره را در ساختمان امنیتی کار بگذارد. مسئولان سوری این احتمال را می‌دهند که فرد مذکور از سوی سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه و اردن به این کار گماشته شده باشد.

این منبع افزود: ماده منفجره C4 از مواد منفجره قدرتمند به شمار می‌آید که تنها سازمان‌های اطلاعاتی پیشرفته آنها را در اختیار دارند.

بمبگ ذاران می‌توانند این بسته منفجره را از راه دور و در هر زمانی که بخواهند منفجر کنند. سازمان امنیت ملی سوریه متشکل از سه طبقه بوده و تنها دو ساختمان با سفارت ترکیه فاصله دارد. این منبع از سرنوشت جوان دانشجوی متهم سخنی به میان نیاورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها