سازمان جهاد کشاورزی قرار است برای حصارکشی مزارع به کشاورزان تسهیلات بدهد

خشکسالی گرازها را به مزارع کرمان کشاند

خشکسالی‌های 11 سال اخیر و کمبود آب در استان کرمان باعث تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش و هجوم گونه‌های مختلف حیوانات به شهرها و روستاهای مختلف این استان شده است.
کد خبر: ۴۸۸۹۶۵

این حیوانات که به دلیل خشکسالی دیگر قادر به زندگی در زیستگاه‌هایشان نیستند برای خوردن آب و علوفه و تهیه غذا به مزارع کشاورزی، باغات و مناطق مسکونی حمله و خسارات بسیاری به محصولات کشاورزی باغی و دام‌های کشاورزان وارد می‌کنند، به گونه‌ای که در آخرین مورد چند روز قبل گرازهای وحشی با حمله به مزارع کشاورزی شهرستان بافت بخش عظیمی از محصولات کشاورزی را از بین بردند.

امیرعباس نخعی ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت با اشاره به این که گرازها با حمله به 700 هکتار از مزارع گندم، جو، سیب‌زمینی و حبوبات این شهرستان حدود 15 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان وارد کرده‌اند، می‌گوید: این حیوانات وحشی پوست درختان باغات را می‌کنند و با ایجاد لرزش روی درختان باعث ریزش میوه‌های آنها می‌شوند.

تخریب زیستگاه‌های حیات وحش

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان هم با اشاره به این که خشکسالی‌های چند سال اخیر در استان کرمان باعث تخریب زیستگاه‌های حیات وحش و مراتع شده است، می‌گوید: این خشکسالی‌ها از یک سو باعث کمبود آب و غذا برای حیات وحش و از سوی دیگر باعث مهاجرت آنها به نقاط دیگر و کاهش تولیدمثل و جمعیت گونه‌های مختلف حیات وحش شده است.

عباسعلی دامنگیر می‌افزاید: خشکسالی همچنین باعث تخریب حدود 80 درصد زیستگاه‌های حیات وحش استان کرمان و کاهش تعداد گونه‌های حیات وحش شده است.

کشتار حیوانات توسط مردم خسارت‌دیده

با هجوم حیواناتی همانند گراز به مناطق مسکونی و مزارع کشاورزان و وارد کردن خسارت به محصولات کشاورزی، برخی از مردم و کشاورزان خودسرانه اقدام به کشتن این حیوانات می‌کنند.

عده‌ای با اسلحه شکاری آنها را می‌کشند و عده‌ای دیگر با گذاشتن طعمه و آلوده کردن آن به سم اقدام به مسموم کردن و کشتن حیواناتی همانند گرگ، روباه، یوزپلنگ و خرس می‌کنند؛ موضوعی که واکنش شدید سازمان محیط زیست استان کرمان را در بر داشته است، به گونه‌ای که مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن هشدار جدی نسبت به این اقدامات خودسرانه می‌گوید: مردم و کشاورزان در صورت برخورد با این حیوانات و وارد شدن خسارت توسط آنها به مزارع کشاورزی‌شان باید این موضوع را به بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها یا پاسگاه‌های محیط‌زیست منطقه اطلاع دهند تا با بررسی موضوع، مجوز دفع و شکار تعداد محدودی از این حیوانات صادر شود.

وی می‌افزاید: با توجه به این که بسیاری از گونه‌های در معرض خطر حیات وحش همانند خرس‌ها که گاهی به مزارع و دام‌ها حمله می‌کنند، به صورت خودسرانه توسط مردم و کشاورزان شکار می‌شوند، سازمان محیط زیست در صورت مواجهه با شکار این حیوانات افراد متخلف را به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد تا برای آنها جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته شود.

دم گراز برای دریافت پول فشنگ

حمله حیوانات وحشی در حالی خسارات زیادی به محصولات کشاورزی مردم وارد می‌کند که سازمان‌های متولی همانند محیط زیست و جهاد کشاورزی نمی‌توانند کمک زیادی به کشاورزان برای جبران خسارت وارده کنند. در این میان فقط گاهی شکارچیانی که گرازها را شکار می‌کنند با تحویل دادن دم گراز شکار شده به سازمان جهاد کشاورزی فقط می‌توانند پول فشنگی که گراز را با آن شکار کرده‌اند، دریافت کنند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به این که این سازمان اعتبار خاصی برای جبران خسارت وارده حیات وحش به محصولات کشاورزی ندارد، می‌گوید: این سازمان فقط در مواردی خاص مانند زمانی که یک آهو به مزارع خسارت وارد کند، میزان خسارت را به محیط زیست کشور اعلام می‌کند که در پایان هر سال در یک حد خاص این خسارت پرداخت می‌شود که آن هم مشکل مردم را حل نمی‌کند. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت نیز از پیگیری سازمان جهاد کشاورزی برای اختصاص اعتبار و تسهیلات به کشاورزان برای حصارکشی دور مزارع و جبران خسارات وارده به محصولات کشاورزی خبر می‌دهد.

حکمت قاسم‌خانی ‌/‌ جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها