در اختتامیه سومین هم‌اندیشی طنز رادیویی از هوشنگ مرادی‌کرمانی تجلیل شد

2 شبکه رادیویی کودک و طنز امسال راه‌اندازی می‌شود

معاون صدای رسانه ملی در مراسم اختتامیه سومین هم‌اندیشی طنز رادیویی که شامگاه دوشنبه با عنوان «شادیانه‌های کودکانه» در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، از راه‌اندازی دو شبکه جدید رادیویی با عنوان «کودک»‌ و «طنز»‌ خبر داد.
کد خبر: ۴۸۸۹۳۰

محمدحسین صوفی، راه‌اندازی دو شبکه رادیویی «کودک» و «طنز» را اقدام رادیو برای ایجاد فضایی شاد ذکر کرد و گفت: این دو شبکه در سال‌جاری راه‌اندازی می‌شود. شبکه رادیویی طنز با هدف تولید برنامه‌های طنز و معرفی طنزپردازان و فعالان این عرصه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تا بتواند فضای مفرحی را برای مردم و جامعه هنری فراهم آورد. شبکه کودک نیز برنامه‌هایی مختص به کودکان خواهد داشت. وی با یادآوری سابقه فرهنگی و هنری ایران اظهار کرد: بخشی از این میراث گرانقدر، انسان‌های هنرمندی هستند که در طول ادوار مختلف خدمات فرهنگی شایسته‌ای برای این ملت انجام دادند.

وی با بیان این ‌که رادیو منشأ خدمات گوناگونی در عرصه فرهنگ و هنر بوده است، از برگزاری هم‌اندیشی طنز رادیویی به عنوان یکی از این فعالیت‌ها یاد کرد و گفت: این هم‌اندیشی در دوره نخست به قدردانی از هنرمندان عرصه طنز رادیویی پرداخت و در سال دوم از مرتضی احمدی تجلیل کرد و امسال نیز از نویسنده توانای کودکان و نوجوانان و انسانی خلاق به نام هوشنگ مرادی‌کرمانی تجلیل کرد.

در این مراسم کودکان مهمانان اصلی برنامه بودند. کودکان حتی اجرای چند قسمت از مراسم را هم به‌عهده گرفتند و با خواندن شعر، ترانه و سرود اهمیت برنامه‌سازی برای کودک را به مدیران و دست‌اندرکاران رسانه ملی یادآور شدند. در کنار این کودکان، بسیاری از هنرمندان همچون عموهای فیتیله‌ای، مصطفی رحماندوست، منوچهر آذری و عذرا وکیلی (مجری سلام کوچولو) نیز حضور داشتند و با هنرنمایی‌شان رنگین کمان شادی را بر آسمان دل کودکان نقاشی کردند.

کودکان به شادی نیاز دارند

تجلیل از هوشنگ مرادی‌کرمانی نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان از دیگر اتفاقات مراسم هم‌اندیشی طنز رادیو بود. در بخشی از این مراسم، هوشنگ مرادی‌کرمانی برای دریافت لوح تقدیرش روی سن رفت. او در سخنان کوتاهی عنوان کرد: حرف تازه‌ای ندارم؛ امشب من را شرمنده‌ کرد‌ند. بویژه بچه‌هایی که در اینجا حضور دارند. من خوشحال هستم و الان دست و پایم را گم کرده‌ام. کودکانی که اینجا هستند همه به شادی، خنده و علم نیاز دارند. آینده از آن بچه‌هاست و هیچ انسان غمگین و افسرده‌ای نمی‌تواند سازنده باشد.

طنز را باید جدی گرفت

در این مراسم غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز درباره ضرورت بهره‌گیری از زبان طنز صحبت کرد و گفت: باید طنز را جدی گرفت و نباید آن را شوخی قلمداد کرد زیرا طنز مقوله مهمی است که امور جامعه بدون آن نمی‌گذرد. وی بر ضرورت بهره‌گیری از طنز در حوزه کودک تاکید کرد و گفت: درک طنز و شوخی به درجه‌ای از رشد فکری نیاز دارد و به سختی می‌توان طنزی را برای یک کودک چهار ساله تعریف کرد. از این‌رو یافتن طنزهای مناسب برای کودکان کار دشوار و تخصصی است؛ کسی که برای بزرگسالان کار طنز می‌‌نویسد، معلوم نیست که بتواند در حوزه طنز کودکان و نوجوانان نیز موفق باشد.

حدادعادل همچنین تولید طنز در تلویزیون را آسان‌تر از رادیو دانست و گفت: در تلویزیون می‌توان با حرکت، لباس، رنگ، صحنه‌آرایی و... توجه کودکان را جلب کرد، اما در رادیو ابزارهای بصری برای تولید طنز وجود ندارد و تنها با صدا و موسیقی می‌توان طنز تولید کرد. حدادعادل در پایان صحبت‌هایش، لطیفه‌هایی از کتاب‌های فارسی دوم تا چهارم ابتدایی در فاصله سال‌های 1329 تا 1339 برای حاضران قرائت کرد.

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ نیز هدف از برگزاری هم‌اندیشی طنز رادیویی را تداوم طنز در رادیو و تولید برنامه‌های شاد و توجه به قشر کودک و نوجوان عنوان کرد.

کامران کاظم‌زاده، حضور کودکان در سومین هم‌اندیشی طنز رادیویی را کسب تجربه‌های اجتماعی نو دانست و گفت: در این دوره 45 مقاله و 92 برنامه طنز در حوزه «شادیانه‌های کودکانه» به دبیرخانه رسید.

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ اظهار کرد: معاون صدا سال گذشته از این شبکه خواست تا برنامه مشاعره طنز را راه‌اندازی کند و بر این اساس رادیو فرهنگ برای نخستین بار چنین برنامه‌ای را تولید و پخش کرد. در این مراسم همچنین از برگزیدگان سومین هم‌اندیشی طنز رادیویی تقدیر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها