مجید جلالی، مربی فوتبال حداقل ماهی 4 بار به سفر می‌رود

دوست دارم موزه های مردم شناسی را ببینم

من در دروازه دولاب تهران، خیابان عارف به دنیا آمدم؛ آن زمان، دروازه دولاب از حاشیه‌های تهران به شمار می‌رفت که باغ‌های زیادی داشت و فضای وسیعش موقعیت مناسبی برای بازی و تفریح ما ایجاد کرده بود. دنیای ما در آن زمان متفاوت بود؛ چون در هر کوچه، شاید هفت یا هشت خانه بود که همین خانه‌ها هم از فاصله داشتند. به همین خاطر خلاف امروز که در کوچه‌ها آپارتمان‌های بسیار با تعداد واحدهای زیاد قرار دارد و بچه‌ها جایی برای بازی ندارند،‌ ما امکان دویدن و فوتبال بازی کردن در آن خیابان‌های عریض را داشتیم.
کد خبر: ۴۸۵۴۶۳

معمولا تفریح ما رفتن به سینما در خیابان شاه‌آباد و لاله‌زار بود. آن زمان لاله‌زار تفریحگاه مردم بود. شاه‌آباد هم حدفاصل خیابان بهارستان و چهارراه استانبول قرار داشت؛ البته باید به خیابان ری هم اشاره کنم؛ در خیابان ری بستنی‌فروشی اکبرمشتی بود که ما گاهی اوقات عصرها با پدر و مادرمان به آنجا می‌رفتیم. خیابان بهارستان هم جایی برای خرید بود که افراد به آنجا می‌آمدند و در طول خیابان قدم می‌زدند و خریدهایشان را هم می‌کردند. در همان نزدیکی کوچه برلن هم یکی از مراکز خرید تهران به حساب می‌آمد؛ جایی که در قدیم اولین گزینه انتخاب برای خرید حساب می‌شد، ولی این روزها برای خیلی‌ها آخرین گزینه انتخاب به حساب می‌آید. این مناطق عصرها شلوغ می‌شد و می‌توان گفت در کل شلوغ‌ترین نقطه‌های تهران همین جاها بودند، چون فروشگاه‌های زیادی داشت. پدرم هم لباس‌های عید من مثل کت و شلوار و... را از همین فروشگاه‌ها برایم تهیه می‌کرد و نوع تفریح کودکی ما با امروز متفاوت بود.

من خیلی اهل سفر هستم و به‌طور متوسط در هر ماه چهار بار به سفر می‌روم، به همین دلیل می‌توانم بگویم که تمام استان‌های ایران را دیده‌ام. بعضی از سفرهایم به خاطر مسابقات بوده است و بعضی هم به خاطر برگزاری کلاس‌هایم و بعضی هم صرفا برای گردش بوده که این دسته آخر جزو سفرهای خانوادگی ماست.

ترجیح می‌دهم به شهرهای کوچکی بروم که حالت سنتی خودش را حفظ کرده است. مثلا چند وقت پیش به سبزوار رفته بودم؛ هوای خوب، حفظ شدن شکل سنتی در شهرهای کوچک و قدیمی و برخورد خوب مردمانش همگی موجب می‌شود که من چنین شهرهایی را بیشتر بپسندم، ولی چنین حالتی را ما حتی در محله‌های قدیمی تهران هم خیلی کم می‌بینیم. انگار همه عوض شده‌اند. مثلا در همان دروازه دولاب،‌ بیشتر آن آدم‌های قدیمی که باصفا بودند و حالت سنتی‌شان را حفظ کرده بودند، دستشان از دنیا کوتاه شده است؛ هرچند باز هم گاهی اوقات می‌توان چنین آدم‌هایی را در این مناطق پیدا کرد.

راستش را که بخواهید نسل‌ها فرق کرده است؛ آنها که قدیمی‌ترند، تا اندازه‌ای هنوز سبک زندگی و فکری آن زمانشان را حفظ کرده‌اند، ولی جوان‌ترها نه مثل نسل‌های قدیمی‌تر زندگی و نه رفتار می‌کنند؛ همه تغییر کرده‌اند. ‌

تهران جاهای دیدنی زیادی دارد، ولی من بیشتر فقط مناطق خوش آب و هوای آن را دیده‌ام مثل دربند و لواسانات. علاوه بر این اهل کوه رفتن هم هستم. در عین حال همیشه دلم خواسته است که موزه حیات وحش، موزه مردم‌شناسی و... را ببینم، اما فرصت برایم فراهم نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها