مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی: برخی افراد با وجود چند بار تمدید مهلت هنوز بدهی بانکی خود را پرداخت نکرده‌اند

فهرست سیاه بانک مرکزی برای بدهکاران بانکی

در حالی که مطالبات معوق بانکی با حفظ سیرصعودی خود به رقم بی‌سابقه ای رسیده است، بانک مرکزی دیروز رسما اعلام کرد برای بدهکاران بانکی «لیست سیاه» تشکیل داده است.
کد خبر: ۴۸۲۵۵۹

به گزارش خبرنگار ما، نشریه روند که ارگان مطبوعاتی بانک مرکزی محسوب می‌شود، درآخرین شماره خود با انتشار آماری از روند رشد مطالبات معوق بانک‌ها، از رشد این ارقام ابراز نگرانی کرد. از این نگرانی چنین برمی‌آید که بانک‌مرکزی با جدیت در پی آن است که فکری برای کاهش مطالبات معوق و جلوگیری از رشد آن بکند و یکی از ابزارهای مهمی که در این راستا در نظر دارد، تشکیل فهرست سیاه بدهکاران بانکی است تا افرادی که به هر دلیل از پرداخت بدهی خود به بانک‌ها خودداری کرده‌اند با قرار گرفتن در این فهرست و اعمال محدودیت‌های قانونی مجبور به بازپرداخت بدهی خود شوند، البته بانک مرکزی در گزارش خود اشاره‌ای به نام یا هویت اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار نکرده، اما از نوع اظهارنظر به نظر می‌رسد مقصود بانک مرکزی تولیدکنندگان، صنعتگران و آن دسته از اشخاص حقوقی هستند که با وجود تمدید مهلت چندین باره، برای پرداخت بدهی خود اقدام نکرده‌اند.

بانک مرکزی در اظهارنظر خود خاطرنشان می‌کند افرادی که از امتیاز استمهال وام‌های بانکی خود برخوردار شده‌اند، باید بیش از دیگران در پرداخت بدهی خود کوشا باشند. این بانک در ادامه تهدید کرده که با تشکیل این فهرست سیاه، اعضای آن نمی‌توانند وام دریافت کنند.

ارقام روبه‌رشد مطالبات معوق

در گزارش بانک مرکزی، میزان مطالبات سیستم بانکی کشور از بخش‌های دولتی و غیردولتی 359 هزار میلیارد تومان اعلام شده که این رقم مربوط به فصل نخست سال 90 است.این رقم در خرداد سال گذشته نسبت به خرداد 89 بیش از 36 درصد، در اردیبهشت سال گذشته نسبت به اردیبهشت 89 بیش از 39 درصد و در فروردین سال گذشته نسبت به فروردین 89 بیش‌از 42 درصد افزایش داشته است.

به عبارت دیگر در سال 89 میزان مطالبات سیستم بانکی از بخش‌های دولتی و غیردولتی 348 هزار میلیارد تومان بوده که مقایسه این رقم با 359 هزار میلیارد تومان طی فصل نخست سال 90 حاکی از رشد 11 هزار میلیارد تومانی این مطالبات طی یک سال است.

میزان مطالبات سیستم بانکی طی سال‌های 86، 87 و 88 به ترتیب 194 هزار میلیارد، 215 هزار میلیارد و 250 هزار میلیارد تومان بوده است که روندی رو به رشد و غیرقابل کنترل داشته و دارد.در واقع این ارقام حاکی از رشد 165 هزار میلیارد تومانی مطالبات سیستم بانکی از بخش‌های دولتی و غیردولتی از سال 86 تا فصل نخست سال 90 است.

وام نمی‌دهیم

در واکنش به رشد 165 هزار میلیارد تومانی مطالبات بانکی طی چند سال اخیر علی‌اصغر میرمحمدصادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی از تشکیل فهرست سیاه برای بدهکاران بانکی خبر می‌دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی برای کانالیزه‌ کردن منابع به سمت تولید واقعی گفت: من همیشه اعتقاد دارم که اگر طرحی توجیه داشته باشد و شخصی که تسهیلات را می‌گیرد بدحساب نباشد، بانک‌ها علاقه دارند تا تسهیلات خود را در چنین شرایطی اعطا کنند. در واقع عواملی وجود دارد که تولید‌کننده برای دریافت وام باید واجد آن باشد. برنامه‌ امسال بانک مرکزی بر این مبناست که افرادی که بدهی معوق ندارند و افرادی که در واقع در فهرست سیاه بانکی نیستند، مورد حمایت بیشتر قرار گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که فهرست سیاه بانک مرکزی متشکل از چه کسانی است، اظهار کرد: فهرست سیاه متشکل از کسانی است که بدهی معوق دارند و با این‌که بانک مرکزی بارها تمدید مهلت کرده و تمدید قرار‌داد با آنها نیز داشته است، ولی هنوز متاسفانه باز پرداخت منابعی که دریافت کرده‌اند را انجام نداده‌اند. لذا منطقی نیست که بانک‌ها با چنین افرادی دوباره کار کنند. البته برخی از افراد هستند که به‌طور ناخواسته و به دلیل عوامل اقتصادی موجود در کشور یا دنیا نتوانسته‌اند بازپرداخت وامشان را انجام دهند که بانک مرکزی این افراد را در فهرست سیاه قرار نمی‌دهد.

میرمحمدصادقی در مورد نحوه تشخیص این افراد توضیح می‌دهد: ستادهای استانی در کارگروه حمایت از تولید افراد بدهکار بانکی می‌آیند و توجیه‌های خود را ارائه می‌دهند. از طرفی افرادی که در ستادهای استانی کار می‌کنند، متخصص هستند و همچنین بانک‌ها در استان‌ها با شرایط آشنایی کامل دارند و در نتیجه بانک مرکزی به این طریق افراد بدهکار موجه از غیرموجه را از هم جدا می‌کند. ما معتقد هستیم باید به بدهکاران موجه تسهیلات داده شود و حتی بند 28 قانون بودجه‌ بیشتر مربوط به این دسته بوده است که براساس آن این افراد بتوانند تا پنج سال بازپرداخت وام‌های خود را تمدید کنند. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: براساس آمار برخی از بانک‌ها در تشخیص بدهکاران موجه خوب عمل کرده‌اند و از امتیازی که به تولید‌کننده‌ها داده شده تا از محل تولیدات خود اقدام به بازپرداخت تسهیلات کنند، خوب استفاده کرده‌اند. البته قانون اختیار اجرای بند 28 بودجه 91 را به هیات مدیره و مدیران عامل بانک داده و بانک مرکزی نمی‌تواند در این زمینه زیاد پیگیری کند.

بدهی 20 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی

در همین حال بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی میزان بدهی دولت به بانک مرکزی از رقم 20 هزار میلیارد تومان گذشته است. این در حالی است که مقایسه این رقم با میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در سال 86 نشان می‌دهد که طی این سال‌ها میزان این بدهی بیش از 10 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، طبق آخرین گزارش بانک مرکزی ایران مربوط به خرداد 90 میزان بدهی دولت به بانک مرکزی بیش از 20 هزار و 309 میلیارد تومان است که این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل آن بیش از 96 درصد رشد داشته است. این میزان در اردیبهشت 90 معادل 20 هزار و هفت میلیارد تومان گزارش شده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل خود بیش از 105 درصد افزایش یافته است. در مجموع میزان بدهی فصل نخست سال 90 دولت به بانک مرکزی 20 هزار و 309 میلیارد تومان ذکر شده که نسبت به فصل نخست سال 89 بیش از 17 درصد افزایش داشته است.

همچنین میزان بدهی دولت به بانک مرکزی طی سال‌های 86 تا فصل نخست سال 90 از 9784 میلیارد تومان به 20 هزار و 309 میلیارد تومان رسیده است. به عبارتی طی این سال‌ها میزان بدهی دولت به بانک مرکزی بیش از 10 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها