کولرهای گازی، ماهانه 70 هزار تومان به هزینه برق مصرفی خانوار اضافه می‌کند

مصرف ماهانه کولرهای گازی، معادل نیمی از یارانه نقدی یک خانواده 3 نفره

مصرف 2 ماه کولرهای گازی می‌تواند یارانه یک ماه یک خانواده 3 نفره را ببلعد؛ این واقعیتی است که از اظهارات معاون وزیر نیرو برمی‌آید.
کد خبر: ۴۷۸۱۷۱

در حالی که هر خانواده 3 نفره ایرانی ماهانه حدود 136 هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند، اگر این خانواده در فصول گرم بخواهد از کولرگازی استفاده کند باید نیمی از یارانه خود را به پرداخت هزینه برق کولرگازی اختصاص دهد.

در همین رابطه معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به مشترکانی که از کولرهای گازی استفاده می‌کنند، هشدار داد؛ استفاده از این کولرها هزینه برق مصرفی را ماهانه 700 هزار ریال افزایش می‌دهد.

محمد بهزاد گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان، از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 7 درصد افزایش پیک مصرف داشته‌ایم که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 4 درصد افزایش یافته است.

وی میزان افزایش مصرف انرژی را از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 6 درصد اعلام کرد و افزود: متاسفانه این ارقام بسیار هشداردهنده است و اگر با همین وضعیت پیش رویم، پیک مصرف برق در تابستان امسال به بیش از 46 هزار مگاوات خواهد رسید. وی از مشترکان بخش‌های مختلف بویژه بخش خانگی درخواست کرد، میزان مصرف برق خود را کنترل و مدیریت کنند. وی با اشاره به مصرف بالای کولرهای گازی، گفت: استفاده از کولرهای گازی و اسپیلیت‌ها که در سال‌های اخیر، استفاده از آنها بسیار رایج شده است، حدود 50 تا 60 درصد مصرف برق را افزایش می‌دهد و این در حالی است که استفاده از کولرهای آبی با برچسب A به همین میزان مصرف برق را کاهش می‌دهد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرد: محاسبه‌ها نشان می‌دهد که هزینه برق استفاده از کولرهای آبی دریک ماه 140 هزار ریال، اما هزینه برق کولرهای گازی ماهانه 840 هزار ریال تمام می‌شود و این به آن معنی است که هر مشترک به ازای استفاده از کولر گازی در یک دوره 2 ماهه باید یک میلیون و 400 هزار ریال هزینه برق بیشتری بپردازد. بهزاد با تاکید بر لزوم اجرای مدیریت مصرف به صورت جدی در خانواده‌ها، گفت: مشترکان باید به کنترل مصرف خود نظارت جدی داشته باشند تا بتوانیم مانند سال گذشته، تابستان را بدون محدودیت سپری کنیم و با مشکل خاصی مواجه نشویم.

بهزاد یادآور شد: در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، در کشور تجهیزات و وسایل خانگی با برچسب A و B که پایین‌ترین درجه مصرف را دارند، تولید می‌شود و با توجه به نامگذاری سال‌جاری، حمایت و توجه خاصی به ساخت داخل شده است.

بهزاد گفت: با توجه به موضوع اصلاح الگوی مصرف، ورود تجهیزات و همچنین ساخت وسایل پرمصرف به شدت کنترل می‌شود و با همکاری شرکت سابا و پژوهشگاه نیرو، اقدام‌های لازم در حال پیگیری است و امسال کنترل بیشتری برای جلوگیری از ساخت تجهیزات پرمصرف صورت می‌گیرد.

طلب 1000 میلیارد تومانی دولت از مشترکان برق

معاون وزیر نیرو همچنین حجم معوقات جاری وزارت نیرو از مشترکان برق کشور را 1000 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان اموال و دارایی‌های وزارت نیرو فروخته شده است.بهزاد در گفت‌وگو با مهر با اشاره به صدور مجوز از جانب هیات دولت برای قطع برق مشترکان بدهکار افزود: با وجود صدور این مصوبه قانونی فعلا وزارت نیرو برنامه‌ای برای قطع برق مشترکان بدهکار ندارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام این‌که تمام مشترکان باید هزینه‌های مصرف برق خود را به دولت پرداخت کنند، تصریح کرد: در حال حاضر مشترکان بخش خانگی و تجاری جزو مشترکان خوش‌حساب برقی دولت به‌شمار می‌روند. بهزاد با یادآوری این‌که در حال حاضر حجم مطالبات جاری برقی وزارت نیرو حدود 1000 میلیارد تومان برآورد می‌شود، تصریح کرد: با وجود افزایش حجم بدهی‌ها، روند مذاکرات برای وصول مطالبات معوق مطلوب ارزیابی می‌شود.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان فروش یا تهاتر اموال و دارایی‌های وزارت نیرو توضیح داد: سال گذشته در مجموعه وزارت نیرو حدود 10 هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی‌ها به فروش رسید.

این مقام مسوول از بندهای قانونی بودجه 90، فروش اموال و دارایی‌ها و واگذاری نیروگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین منابع اجرای این طرح یاد کرد و گفت: دولت در بودجه سال‌جاری هم منابعی را از محل فروش دارایی‌ها و اموال برای وزارت نیرو تعریف کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها