«یک خانواده محترم» در بخش بهترین فیلم اول نامزد دریافت دوربین طلای کن شد

نخل طلای جشنواره کن به «عشق» رسید

جشنواره فیلم کن 2012 در حالی به کار خود پایان داد که فیلم سینمایی «عشق» ساخته میشائیل هانکه، کارگردان اتریشی نخل طلا را از آن خود کرد و عنوان فیلم برگزیده شصت و پنجمین دوره این جشنواره فرانسوی را به خود اختصاص داد تا دیگر بار نام «عشق» در جهان بدرخشد.
کد خبر: ۴۷۷۷۵۹

در این مراسم که یکشنبه شب برگزار شد، داوران بخش مسابقه اصلی به ریاست نانی مورتی، فیلمساز ایتالیایی جایزه اصلی این دوره جشنواره را به تازه‌ترین ساخته میشائیل هانکه، فیلمساز اتریشی اعطا کردند. داستان «عشق» درباره از خود گذشتگی در آخرین روزهای زندگی زناشویی است.

ژان لویی ترنتینیان، بازیگر 81 ساله فرانسوی در «عشق» تولید مشترک فرانسه، آلمان و اتریش نقش مردی را به عهده دارد که وقتی همسرش سکته می‌کند مراقبت از او را به عهده می‌گیرد. البته هانکه پیش از این هم در سال 2009 نیز با «روبان سفید» جایزه نخل طلای کن را از آن خود کرده بود. این کارگردان که بیشتر حول محور دغدغه‌های انسان مدرن فیلمسازی می‌کند امسال برای دومین بار این جایزه معتبر سینمایی را از آن خود کرد.

چه کسانی جوایز را از آن خود کردند؟

جایزه بزرگ هیأت داوران به فیلم «واقعیت» تولید مشترک کشورهای ایتالیا و فرانسه رسید. ماتئو گارونه، فیلمساز ایتالیایی جایزه‌اش را از لیلا حاتمی بازیگر ایرانی گرفت و دست پر به خانه بازگشت.

«واقعیت» درباره یک ماهی‌فروش است که می‌کوشد ستاره یک برنامه تلویزیونی شود. گارونه سال 2008 نیز برای فیلم «گومورا» درباره نفوذ گسترده مافیا در جنوب ایتالیا برنده جایزه بزرگ جشنواره کن شد.

در این دوره از جشنواره کن کارلوس ریگاداس برای فیلم «پس از تاریکی، نور» جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. این فیلم تولید مشترک مکزیک، فرانسه، آلمان و هلند و داستان مردی جوان به نام خوان و خانواده‌اش است که در نواحی روستایی مکزیک زندگی می‌کنند. ریگاداس سال 2007 برای فیلم «نور خاموش» جایزه هیات داوران کن را گرفت. در جشنواره فیلم کن فیلمنامه نویسان زیادی چشم به جوایز کن دوخته بودند. از میان آنها کریستیان مونگیو ، فیلمساز رومانیایی برای فیلم «آن طرف تپه‌ها» تولید مشترک رومانی، فرانسه و بلژیک جایزه بهترین فیلمنامه را برد. مونگیو سال 2007 نیز با فیلم «چهار ماه، سه هفته و دو روز» برنده جایزه کن شده بود.

در شصت و پنجمین جشنواره کن از میان بازیگران زن، کریستینا فلوتور و کاسمینا استراتان، 2 بازیگر اصلی «آن طرف تپه‌ها» هم به‌طور مشترک جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کردند. این فیلم بر مبنای یک اتفاق واقعی در سال 2005 ساخته شده که در آن زنی جوان در صومعه دورافتاده در رومانی حین انجام مراسمی که برای رهایی او از شیطان برپا شده، می‌میرد. مادس میکلسن برای بازی در تریلر روان‌شناختی «شکار» به کارگردانی توماس وینتربرگ از دانمارک جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفت. او در این فیلم نقش یک معلم کودکستان را بازی می‌کند که به اشتباه به آزار و اذیت یک‌کودک متهم می‌شود.

جایزه ویژه هیأت داوران به «سهم فرشتگان» ساخته کن لوچ تولید مشترک بریتانیا، فرانسه، بلژیک و ایتالیا اعطا شد. لوچ 75 ساله در 2006 هم برای فیلم «باد بر مرغزار می‌وزد» جایزه نخل طلا را دریافت کرده بود.

در جشنواره کن به بهترین فیلم اولی‌ها دوربین طلای کن اهدا می‌شود که این جایزه امسال به فیلم آمریکایی «جانوران محیط وحش جنوب» ساخته بن زیتلین رسید. این فیلم روز شنبه نیز برنده جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه به انتخاب فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) شد و از سوی داوران کلیسای جهانی هم مورد قدردانی قرار گرفت.

«جانوران محیط وحش جنوب» درباره دختری 6 ساله به نام هاشپاپی است که همراه پدر فقیر خود در نزدیکی می‌سی‌سی‌پی زندگی می‌کند. این فیلم سال گذشته در جشنواره ساندنس در بخش داستانی فیلم‌های آمریکایی جایزه بزرگ هیات داوران و همین‌طور جایزه فیلمبرداری را دریافت کرد. مادس میکلسن برای فیلم «شکار» جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. جایزه بهترین فیلم کوتاه این دوره جشنواره کن نیز به «سکوت» ساخته رزان یسیلباس از ترکیه اعطا شد.

داوران چه کسانی بودند؟

یوان مگرگور بازیگر بریتانیایی، دایان کروگر بازیگر آلمانی، الکساندر پین کارگردان آمریکایی، هیام عباس بازیگر و کارگردان فلسطینی، آندرا آرنولد فیلمنامه‌نویس و کارگردان بریتانیایی، امانوئل دوو بازیگر فرانسوی، ژان ـ پل گوتیه طراح مد فرانسوی و رائول پک کارگردان اهل هائیتی دیگر داوران بخش مسابقه اصلی بودند.

سهم ایران از نخل طلا

امسال 2 فیلم ایرانی نیز در شصت و پنجمین جشنواره کن حضور داشت؛ «مثل یک عاشق» ساخته عباس کیارستمی و «یک خانواده محترم» ساخته مسعود بخشی.

کیارستمی یا بهتر بگوییم تنها ایرانی دارنده نخل طلای کن که امسال فیلم سینمایی «مثل یک عاشق»، تولید مشترک فرانسه و ژاپن را به کن برد نتوانست جایزه‌ای را از آن خود کند.

کیارستمی پیش از این در سال 1997 با ساخت فیلم «طعم گیلاس» نخل طلای کن را از آن خود کرد. زیر درختان زیتون، باد ما را خواهد برد و ده نیز نامزد دریافت این جایزه شده بودند.

«یک خانواده محترم» نیز دیگر فیلم ایرانی حاضر در کن بود. اولین فیلم داستانی مسعود بخشی با این‌که نتوانست جایزه‌ای را کسب کند، به علت روایت داستانی از روزهای جنگ تحمیلی، مورد توجه حاضران قرار گرفت. این فیلم در بخش غیررقابتی جشنواره کن به نمایش درآمد و نامزد دریافت جایزه دوربین طلا در بخش 2 هفته کارگردانان کن نیز شد.

ایران و بازار کن

در بازار فیلم جشنواره کن امسال، فیلم‌های سینمایی «سلام بر فرشتگان»، فرزاد اژدری و «گیرنده» مهرداد غفارزاده؛ از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، همراه با «فلامینگو شماره 13» به کارگردانی حمیدرضا علیقلیان و تهیه‌کنندگی هومن توفیقی که پخش بین‌المللی آن توسط این مرکز صورت می‌پذیرد، به نمایش در آمد.

فیلم سینمایی انیمیشن «رستم و سهراب» از دیگر تولیدات این مرکز که قرار بود در بازار فیلم کن به نمایش درآید، پس از واگذاری آن به یک شرکت پخش‌کننده بین‌المللی و به دلیل درخواست مدیریت آن شرکت از جدول نمایش حذف شد تا با توجه به برنامه‌ریزی‌های پخش کننده جهانی خود پیش برود.

فیلم «ضد صهیونیستی» ساخته دیوُ دونه؛ هنرمند مشهور فرانسوی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و از سوی محسن علی‌اکبری تهیه شده بود، به دلیل ممانعت مسوولان جشنواره کن، در بازار فیلم این جشنواره به نمایش در نیامد. این فیلم 90 دقیقه‌ای که تولید مشترک ایران و فرانسه است، افشاگر اهداف صهیونیست‌هاست و توسط «دیو دونه» کارگردان، نمایشنامه‌نویس و طنزپرداز مشهور فرانسوی ساخته شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها