گروه‌های فلسطینی در واکنش به این گستاخی صهیونیست‌ها، خواستار حضور گسترده مردم در مسجدالاقصی شدند

حمله شهرک‌نشینان تندرو به مسجد‌الاقصی

جمعی از شهرک‌نشینان تندرو دیروز همزمان با سالگرد اشغال بخش شرقی بیت المقدس از سوی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی حمله کردند. به گزارش ایسنا، شهرک‌نشینان این حمله را در سایه حضور گسترده نیروهای امنیتی و پلیس رژیم صهیونیستی انجام دادند. این در حالی بود که نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی در همه قسمت‌های شهر بیت‌المقدس، ورودی‌ها و درهای مسجد الاقصی و نیز بازارها و خیابان‌های اطراف این شهر به منظور ممانعت از هر گونه درگیری مستقر شده‌ بودند. شهرک‌نشینان صهیونیست گفته بودند قصد دارند یک راهپیمایی گسترده 50 هزار نفری به سمت بخش قدیمی قدس و دیوار براق واقع در مسجد مبارک‌الاقصی برگزار کنند.
کد خبر: ۴۷۵۷۰۴

در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز، صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگو با رادیو صدای فلسطین تظاهرات شهرک‌نشینان یهودی در بیت‌المقدس را محکوم کرد. وی افزود: اسرائیل هرگز نتوانسته و نمی‌تواند شهر بیت‌المقدس را پایتخت خود قرار دهد و این شهر همواره یک شهر فلسطینی خواهد ماند. عریقات تاکید کرد: کسی که برای آینده و سرنوشت بیت‌المقدس تصمیم می‌گیرد ملت عرب ساکن فلسطین اعم از مسیحیان و مسلمانان هستند نه اسرائیلی‌ها.

مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین، اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان بیت‌المقدس را محکوم و آن را جنایات جنگی توصیف کرد و گفت: بنا بر کنوانسیون چهارم ژنو در سال 1948 اقدامات اسرائیلی‌ها اعم از خراب کردن خانه‌های فلسطینیان، مهاجرت اجباری ساکنان فلسطین، پاکسازی نژاد عربی و همچنین احداث دیوار حائل همگی جنایت جنگی به شمار می‌رود.

روز گذشته شماری از شهرک‌نشینان یهودی بنا به فراخوان سران و رهبرانشان با برگزاری تظاهراتی موسوم به «روز قدس» که براساس تاریخ عبری روز اشغال نیمه شرقی بیت‌المقدس توسط رژیم صهیونیستی است، این رویداد را جشن گرفتند. گرچه تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از وقوع درگیری در ساحت مسجدالاقصی منتشر نشده اما هر ساله اقدامات تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان با واکنش تند فلسطینی‌ها مواجه شده و درگیری‌هایی را به وجود آورده است. خبرگزاری فارس در همین رابطه گزارش داد: تعدادی از شهرک‌نشینان صهیونیست در جنوب نابلس با یورش به منازل و مایملک فلسطینیان 2 جوان فلسطینی را زخمی کردند. برخی منابع نابلس گفتند ده‌ها شهرک‌نشین با سنگ به منازل شهروندان و مایملک آنها در منطقه الشرقیه شهرک قبیله‌ای عصیره در نزدیکی شهرک صهیونیستی یتسهار حمله کردند و به دنبال آن درگیری بین اهالی این شهرک و شهرک‌نشینان صهیونیست رخ داد که به زخمی شدن نمر فتحی (24 ساله) بر اثر شلیک گلوله به گردن وی و احمد جبر جبریل (30 ساله) بر اثر پرتاب سنگ به صورت او منجر شد. از سوی دیگر تانک‌های رژیم صهیونیستی که در مرزهای شرق شهرک عبسان در شرق شهر خان یونس در جنوب نوار غزه مستقر هستند، با شلیک 2 گلوله دودزا موجب آتش‌سوزی در مزارع گندم این شهرک شدند.

فراخوان فلسطینی‌ها

در واکنش به اقدام گستاخانه صهیونیست‌ها، کمیته مقدماتی کنفرانس مردمی قدس خواستار حضور گسترده شهروندان فلسطینی در مسجد الاقصی به منظور مقابله با تلاش‌های جریان راست‌گرای یهودی برای ورود به این مسجد شد.

به گزارش ایسنا، حازم گرابلی عضو کمیته مذکور خاطرنشان کرد بهترین واکنش به فراخوان اخیر صهیونیست‌ها و فراخوان‌های شوم مشابه آنان تداوم حضور در مسجد الاقصی برای تاکید بر میزان پایبندی فلسطینیان به این مسجد و دفاع از آن در مقابل اهداف توسعه‌طلبانه جمعیت‌های یهودی است. وی از تمامی موسسات، تشکل‌ها و گروه‌های ملی فلسطینی در قدس خواست که اعضا و طرفداران خود را برای حضور در مسجد الاقصی تشویق کرده و به صدور بیانیه‌های محکومیت آمیز اکتفا نکنند.

از سوی دیگر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای به رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست نسبت به تبعات و عواقب هرگونه تعرض به مقدسات اسلامی و مسیحی و در راس آنها مسجد مبارک الاقصی هشدار داد و تاکید کرد: ما با استفاده از تمامی امکانات خود از قدس و مسجدالاقصی دفاع خواهیم کرد و به هیچ‌کس اجازه هتک حرمت آنها را نخواهیم داد. در این بیانیه آمده است: ما در جنبش حماس به رژیم اشغالگر قدس نسبت به تعرض به مقدسات‌مان هشدار می‌دهیم و از اهالی قدس و ساکنان اطراف بیت‌المقدس می‌خواهیم که برای حمایت از مسجدالاقصی در مقابل خطر اشغالگران و شهرک‌نشینان صهیونیست راهی مسجد الاقصی شده و در آن بست بنشینند.

حماس از اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی و اقشار مختلف امت مسلمان خواست که به مسوولیت‌های خود در قبال مقدسات فلسطین عمل کرده و تحرکی موثر برای حمایت از اهالی قدس و پایداری آنها در این شهر
نشان دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها