سلطانیه: ‌آمانو دوشنبه به ایران می‌آید

جلیلی: راهبرد فشار بر ایران رو به پایان است

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران از حقوقش کوتاه‌نمی‌آید به برخی اظهارات غربی‌ها مبنی بر رو به پایان بودن زمان برای گفت‌وگو با ایران اشاره کرد و گفت: ما به آنها می‌گوییم آنچه رو به پایان است، زمان برای راهبرد فشار است چرا که این روش، جواب نداده است.
کد خبر: ۴۷۵۱۵۱

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت‌وگو با 1+5 طی سخنانی در همایش اقتصاد مقاومتی که پنجشنبه گذشته در دانشگاه علم‌و‌ صنعت برگزار شد با اشاره به مذاکراتی که سوم خرداد در بغداد برگزار می‌شود، افزود: آنچه که در این مذاکرات می‌توانیم درباره آن گفت‌وگو کنیم، همکاری‌های مبتنی بر حقوق مسلم ایران است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: بعد از نشست اخیر استانبول از برخی مقامات غربی اظهاراتی شنیده‌ام اما هشدار می‌دهم که دقت کنند و دچار اشتباه محاسباتی درباره ایران نشوند و بدانند مسیر فشار بر ملت ایران،‌ موجب مقاومت و پیشرفت بیشتر ملت ما می‌شود. وی گفت: مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌ها و تهدیدها موجب پیشرفتش شده است و امروز اگر ایران این پیشرفت‌ها را در اختیار دارد و با عزت در گفت‌وگوها شرکت کرده و از حقوق ملت خود دفاع می‌کند، به خاطر این مقاومت است.

دبیرشورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این‌که مسیر انتخاب‌شده از سوی ملت ایران برای پیشرفت، غیرقابل بازگشت است، افزود: آنها می‌خواستند مانع پیشرفت هسته‌ای ایران بشوند اما نتوانستند و ایران هسته‌ای شد.وی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای غربی می‌خواستند با اعمال فشار به ایران مقاصد سیاسی خود را دنبال کنند و مانع انسجام و همبستگی ملت ایران شوند، بدانند که این فشارها بیشتر موجب انسجام ملت ایران شده‌ و پیوند نظام و مردم را عمیق و ناگسستنی کرده است. جلیلی گفت: ما فکر می‌کنیم ظرفیت‌های ایران برای جهان فرصت است تا با استفاده از آن مناسبات جدید و عادلانه شکل گیرد.

لبخند اعضای 1+5 را فراموش نمی‌کنم

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با مروری بر سوابق مذاکرات ایران با 1+5 به مذاکرات ژنو2 اشاره کرد و گفت: ما در آن مذاکرات گفتیم که فعالیت ما در زمینه انرژی هسته‌ای، صلح‌آمیز است و استفاده از این انرژی را حق خود می‌دانیم و از آن کوتاه نمی‌آییم و بحث‌های مربوط به تعلیق را نیز نمی‌پذیریم.

وی افزود: ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران که مصارف پزشکی و تحقیقاتی دارد به سوخت غنی‌شده 20 درصدی احتیاج داشت و آژانس باید طبق مقررات و اساسنامه‌اش شرایط را برای دریافت این سوخت تسهیل می‌کرد، بنابراین ما در آن مذاکرات گفتیم آماده‌ایم آن را از کشورهایی که صفحه سوخت 20 درصد دارند خریداری کنیم، اما آنها خواستند از این مساله به‌عنوان اهرم فشار استفاده کنند.

جلیلی تصریح کرد: پس از مذاکرات در این زمینه آنها گفتند که نمی‌توانند آن را به ما بفروشند و فقط می‌توانند سوخت 20 درصد را با سوخت 5/3 درصد ما مبادله کنند، اما در این زمینه هم اتفاقی نیفتاد و نشان دادند که با پیشرفت ملت ایران مخالف هستند.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با بیان این‌که ما به آنها گفتیم اگر سوخت را تامین نکنند، خودمان تولید می‌کنیم، افزود: لبخندی را که موقع شنیدن این حرف بر صورت نمایندگان برخی کشورهای مذاکره‌کننده نقش بست و حکایت از این داشت که فکر می‌کنند ما نمی‌توانیم از عهده این کار برآییم هرگز فراموش نمی‌کنم. وی با تاکید بر این‌که تولید سوخت 20 درصد و تبدیل آن به صفحات سوخت، کار پیچیده و دارای محاسبات دقیق و مهمی بود، گفت: آنها معتقد بودند از روزی که جمهوری اسلامی ایران شروع به تولید سوخت و تبدیل آن به صفحات سوخت کند تا تحقق آن دو سال طول می‌کشد اما جا دارد همین‌جا از شهید شهریاری یاد کنم که محاسبات این کار را بدون هیچ‌گونه مطالبه‌ای انجام داد و جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه چنین ظرفیتی توانست کمتر از دو سال، سوخت را تولید و آن را به صفحات سوخت تبدیل کند و امروز نیز از آن استفاده می‌کنیم. جلیلی خاطرنشان کرد: اگر در ژنو 2 به ما سوخت می‌دادند، امروز این ظرفیت در داخل کشور وجود نداشت. آنها احساس می‌کنند با تحریم‌ها می‌توانند بر ملت ایران فشار بیاورند یا مانع پیشرفت ایران شوند، اما من به آنها می‌گویم که اتفاقا شما با پیگیری این مسیر، در زمین ایران بازی می‌کنید؛ چراکه موجب می‌شوید اندیشه جدید و کارآمدی در ارائه الگوی بومی سرعت بیشتری پیدا کند. وی تاکید کرد: امروز اگر در کشور ما پیشرفتی به وجود آمده است، حاصل مقاومت و اتکا به ظرفیت‌های بومی بوده است.

آمانو دوشنبه به ایران می‌آید

در همین حال، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر رسانه‌ها مبنی بر برنامه سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران را تایید کرد. علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یوکیو آمانو این هفته سفری به ایران خواهد داشت. نماینده ایران در آژانس، سفر آمانو به تهران را یک روزه و زمان آن را دوشنبه اول خرداد ماه اعلام کرد. به گفته سلطانیه دستور کار سفر آمانو دیدار با مقامات ایران و رایزنی درباره موضوعات مورد علاقه طرفین و گسترش همکاری‌های دوجانبه است.

این در حالی است که براساس توافق ایران و آژانس در مذاکراتی که هفته گذشته در وین برگزار شد، قرار شد که این مذاکرات دوشنبه این هفته ادامه یابد. اما بی بی سی به نقل از آژانس اعلام کرد که این نشست لغو شده است.

دیدار باقری و اشمیت برای تعیین دستور کار نشست بغداد

در همین حال و در شرایطی که قرار است مذاکرات ایران و 1+5، روز چهارشنبه هفته جاری در بغداد پی گرفته شود دیپلمات‌های غربی از ملاقات نمایندگان ایران و گروه 1+5 برای تعیین دستور کار نشست بغداد خبر دادند. به گزارش رویترز، علی باقری، معاون رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران و هلگا اشمیت، دیپلمات عالی‌رتبه‌ اتحادیه اروپا مسوول تدارک مقدمات نشست بغداد هستند و طبق گفته‌ یک دیپلمات، هفته گذشته در مکانی که جای آن فاش نشد آنها با یکدیگر ملاقات کردند. به گفته دیپلمات‌ها، پیش از مذاکرات آینده در پایتخت عراق، تماس‌های بیشتری بین دو طرف برقرار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها