رژیم صهیونیستی با تمامی خواسته‌های اسرا و در راس آن، خروج آنان از سلول‌های انفرادی موافقت کرد

شکست اسرائیل در نبرد با شکم‌های خالی اسیران فلسطینی

بیش از 1600 اسیر فلسطینی که از 28 روز پیش در اعتراض به شرایط زندان خود دست به اعتصاب غذا زده بودند، سرانجام موفق شدند با شکم‌های خالی اراده زندانبانان خود را درهم شکسته و آنها را وادار به تسلیم کنند. این تجربه یک بار دیگر نشان داد که برای مقاومت در برابر ستمگران صهیونیستی راه‌های متفاوتی وجود دارد و اعتصاب غذای زندانیان یکی از موثر ترین راه‌هایی است که با رسوا کردن دشمن می‌تواند دست‌کم بخشی از حقوق محرومان را به آنها برگرداند. مردم نوار غزه پس از شنیدن پذیرش شروط اسرای فلسطینی و پایان اعتصاب غذای آنان به جشن و پایکوبی پرداختند. زنان فلسطینی در حالی که از مقاومت فرزندان خود خوشحال بودند می‌گفتند:‌ امروز روز پیروزی است.
کد خبر: ۴۷۴۴۱۷

توافقنامه اسرا

کمیته عالی رهبری اعتصاب غذای اسرای در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی، عصر روز دوشنبه توافقنامه‌ای را با نمایندگان این رژیم به امضا رساند که به موجب آن اسرا به اعتصاب غذای 28 روزه خود پایان می‌دهند و در مقابل، رژیم صهیونیستی با تمامی خواسته‌های اسرا و در راس آنها خروج آنان از سلول‌های انفرادی موافقت می‌کند. به گزارش ایسنا، شیخ صالح العاروری، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و مسوول پرونده اسیران در گفت‌وگوی ویژه با مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین خاطرنشان کرد: به موجب این توافق، تمامی اسیران دربند سلول‌های انفرادی طی 72 ساعت آینده از حبس خارج خواهند شد و درباره بازداشت‌شدگان موقت هم یا باید کیفرخواست علیه آنها صادر شود یا در پایان دوره بازداشت موقتشان آزاد شوند.وی افزود: براساس این توافق، به حبس انفرادی تمامی اسیران دربند سلول‌های انفرادی از جمله حسن سلامه، ابراهیم حامد و عبدالله البرغوثی پایان داده می‌شود و خانواده‌های اسیران نوار غزه اجازه ملاقات با عزیزانشان را پیدا می‌کنند. علاوه بر این، اداره زندان‌های صهیونیستی موظف شده است شرایط اسیران در داخل زندان‌ها را بهبود بخشیده و به دوران قبل از سال 2000 میلادی بازگرداند.

در همین رابطه مقامات مصری که در امضای این توافقنامه نقش مهمی داشته‌اند گفتند تلاش‌های طرف مصری و سازمان اطلاعات این کشور توانست به بحران اسیران اعتصاب‌کنندگان غذای فلسطینی پایان دهد. در همین حال، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد پیروزی کرامت اسیران فلسطینی دربند زندان‌های رژیم صهیونیستی، دستاوردی بزرگ در زمینه خواسته‌های آنهاست. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز گفت: این پیروزی به دنبال پایداری اسیران در برابر اسرائیل محقق شد. از سوی دیگر به گزارش فارس، تونی بلر مسوول کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه از توافق اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی و اسرای فلسطینی برای پایان دادن به اعتصاب غذای این اسرا استقبال کرد. وی با صدور بیانیه‌ای گفت: این‌که مسوولان اسرائیل با پایان یافتن حبس انفرادی تمامی اسرا و تعیین چارچوب برای بازداشت اداری موافقت کرده‌اند، باعث خرسندی ما شد.

خبرگزاری مهر نیز درتحلیلی اعلام کرد امضای توافقنامه اعتصاب اسرای فلسطین با رژیم صهیونیستی دلایل مختلفی دارد که حفظ رابطه با مصر پس از مبارک مهم‌ترین هدف اسرائیلی‌ها به شمار می‌رود. این توافقنامه میان نمایندگانی از رژیم صهیونیستی به ریاست یورام کوهن رئیس شاباک و نمایندگانی از فلسطین و با میانجیگری مصر به امضا رسید.امضای این توافقنامه بویژه در سالروز اشغال فلسطین موسوم به «روز نکبت» یک پیروزی برای ملت فلسطین به شمار می‌رود.

سالروز نکبت

از سوی دیگر، همزمان با شصت و چهارمین سالگرد روز اشغال فلسطین (روز نکبت) مراسم گوناگونی در سرزمین‌های فلسطینی برگزار می‌شود. روز نکبت مصادف با 15 می 1948 (24 اردیبهشت 1327) است که رژیم اسرائیل شکل گرفت و صدها هزار فلسطینی از خانه و کاشانه خود بیرون رانده شدند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین دریکی از مراسمی که در کرانه باختری تشکیل شده بود گفت: رژیم صهیونیستی رو به نابودی است و بدون به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به مرکزیت قدس، صلح محقق نخواهد شد. وی افزود: ما به کسانی که تاریخ جدیدی را برای ملتمان ساختند، درود می‌فرستیم؛ کسانی که ما را از نکبت به انقلاب و به تاسیس کشور رهبری کردند. ما به تمام اسیران خود در زندان‌های اسرائیل درود می‌فرستیم.در یک خبر دیگر اعلام شد گروه‌های انقلابی مصر مردم این کشور را به برگزاری تظاهرات گسترده در میدان التحریر به مناسبت شصت‌وچهارمین سالروز یوم النکبه (فاجعه اشغال فلسطین) فراخواندند. اغلب گروه‌های اسلامی مصر از برگزاری چنین تجمعی استقبال کرده‌اند. به سنت هرساله مراسم گوناگونی همزمان با سالگرد روزنکبت در سوریه، اردن، لبنان و فلسطین برگزارمی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها