فاطمه عزیزپوریان / جام‌جم خرم‌آباد

شهر بازی‌های لرستان جان ‌کودکان را تهدید می‌کند

هر از گاهی از گوشه و کنار استان لرستان خبر قطع انگشتان کودکی، پرت‌شدن کودکی از روی چرخ و فلک یا... به گوش می‌رسد. اخباری که حکایت از استاندارد نبودن تجهیزات شهربازی‌ها و بی‌توجهی متولیان آنها به این مساله و سلامت مردم دارد.
کد خبر: ۴۷۲۰۲۲

ضرورت استانداردسازی شهربازی‌های استان لرستان، موضوعی است که در دو‌سه سال اخیر، بارها از سوی اداره کل استاندارد لرستان مطرح شده، ولی تاکنون مورد توجه شهرداری‌ها قرار نگرفته است، امری که البته منجر به تهدید این مراکز تفریحی به پلمب و اعلام جرم علیه آنها از سوی اداره استاندارد استان شده است.مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی لرستان با بیان این‌که استانداردسازی شهربازی‌های کشور از سال 81 در دستور کار قرار گرفته است،‌ می‌گوید: این در حالی است که این مساله در لرستان از سال 89 مورد توجه مسوولان قرار گرفته است.

محمدرضا واعظی‌پور می‌افزاید: در این سال تمام شهربازی‌های استان بجز شهربازی شهرستان‌ بروجرد در 2 نوبت مورد ارزیابی قرار گرفت و تجهیزات این شهربازی‌ها مغایر با استانداردهای مربوط تشخیص داده شد.

وی با بیان این که در پی مشاهده این مغایرت، برخی وسایل این شهربازی‌ها پلمب و برخی دیگر نیز قابل پیگیری اعلام شد، خاطرنشان می‌کند: در همین راستا به تمام شهرداری‌های استان، فرصتی 6 ماهه برای رفع نواقص داده شد.واعظی‌پور، شهربازی کیو در خرم‌آباد را تنها شهربازی پروانه‌دار در سطح استان اعلام کرده و عنوان می‌کند: کیو تنها شهربازی استان است که با پیگیری اداره کل استاندارد و با هزینه بهره‌بردار آن موفق به دریافت مجوز مشروط 6 ماهه شد.

مدیرکل استاندارد لرستان با تاکید بر این که تجهیزات شهربازی‌ها مشمول استاندارد اجباری است، به بازرسی مجدد این اداره در اواخر سال گذشته اشاره کرده و می‌گوید: تاکنون تجهیزات شهربازی‌های مستقر در شهرهای خرم‌آباد و بروجرد مورد بازرسی قرار گرفته است و طی یک ماه آینده نیز از کل شهربازی‌های استان بازدید خواهد شد.

به گفته واعظی‌پور، شهربازی‌های بروجرد با وجود نواقص موجود شرایط بحرانی ندارند، ضمن این که فرصتی برای استانداردسازی تجهیزات به آنها داده شده است.

وی با اشاره به تعطیلی شهربازی‌های 2 شهرستان پلدختر و الیگودرز به دلیل عدم انطباق تجهیزات آنها با استانداردهای موجود تاکید می‌کند: تمام تجهیزات شهربازی‌های استان تا ابتدای تیر امسال باید مطابق الزامات استاندارد ملی باشد، در غیر این صورت در زمان مقرر پلمب و علیه بهره‌برداران اعلام جرم خواهد شد.واعظی‌پور با بیان این که رسالت این اداره کل تنها اطلاع‌رسانی است، می‌گوید: این اداره کل هیچ تعهدی نسبت به استانداردسازی تجهیزات شهربازی‌ها ندارد و بهره‌برداران موظفند از خدمات شرکت‌های بازرسی فنی تاییدصلاحیت‌شده سازمان ملی استاندارد ایران، استفاده و نسبت به استانداردسازی تجهیزات مراکز خود اقدام کنند.

منصور ده‌مرادی مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر خرم‌آباد نیز با اشاره به 3 شهربازی موجود در خرم‌آباد می‌گوید: شهربازی کیو، تنها شهربازی استاندارد در شهر خرم‌آباد و استان لرستان است که پس از طی مراحل استانداردسازی تجهیزات خود، موفق به دریافت پروانه استاندارد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها