در حالی که اولاند روز گذشته رای خود را در شهر تول در مرکز فرانسه به صندوق انداخت، نیکلا سارکوزی و همسرش کارلا برونی نیز در پاریس رای دادند

اقبال اندک فرانسوی‌ها به انتخابات ریاست جمهوری

پس از دو هفته رقابت تنگاتنگ و فشرده شبانه‌روزی میان 10 نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، رای‌گیری از افراد واجد شرایط روز گذشته از ساعت 8 صبح به وقت محلی در فرانسه آغاز شد.
کد خبر: ۴۶۹۱۱۴

به گزارش ایرنا، با توجه به اختلاف چند ساعته، انتخابات ریاست جمهوری در برخی از سرزمین‌های ماوراء فرانسه و خارج از کشور ازظهر روز شنبه آغاز شده بود.بنا به گزارش منابع خبری، رای‌گیری از افراد واجد شرایط تا 8 شب روز گذشته ادامه داشت. طبق قوانین انتخاباتی، زمان انتخابات قابل تمدید نبوده و افراد موظف هستند در زمان در نظرگرفته شده به یکی از شعب و دفاتر اخذ آرا مراجعه کرده و به نامزد مورد نظر رای دهند.

دست‌اندرکاران انتخابات، تعداد 85 هزار شعبه و دفاتر اخذ آراء برای این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در نظرگرفته‌ بودند.براساس آمارهای موجود 5‌/‌44 میلیون نفر از شهروندان فرانسوی در سطح 33 هزار شهر و روستای این کشور واجد شرایط رای دادن بودند. رای دادن در فرانسه اجباری نیست در حالی که برخی کشورهای حوزه اروپا از جمله لوکزامبورگ، بلژیک، ایتالیا، یونان و رومانی با وضع قانونی، حضور واجدین شرایط رای دادن در پای صندوق‌های انتخاباتی را اجبار کرده است.

در حالی که اولاند که شانس پیروزی دارد، روز گذشته رای خود را در شهر تول در مرکز فرانسه به صندوق انداخت، نیکلا سارکوزی رئیس جمهور و همسرش کارلا برونی نیز در پاریس رای دادند.

مشارکت پایین

در همین حال، نشریه فرانسوی فرانس اینفو طی گزارشی با استناد به اطلاعات مؤسسه نظرسنجی LH2، از احتمال ثبت رکورد جدید عدم مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته خبر داد.به گزارش فارس، این نشریه فرانسوی در گزارشی نوشت: بر اساس‌ پیش‌بینی‌های موسسات نظرسنجی، برخلاف میزان بالای مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری 2007 فرانسه، تمایل مردم این کشور برای شرکت در انتخابات 2012 پایین است و میزان خودداری فرانسویان از دادن رای در دور نخست انتخابات، رکورد جدیدی را به ثبت خواهد رساند.بر اساس این گزارش، علاوه بر دلسردی مردم فرانسه برای شرکت در انتخابات، همزمانی دور نخست انتخابات با تعطیلات آخر هفته نیز مزید بر علت شده و موجب کاهش حضور مردم در پای صندوق‌های رای خواهد شد.به گزارش منابع فرانسوی، ارزیابی‌های مبتنی بر نخستین تحلیل‌ها از نتایج دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از ساعت 30/6 بعدازظهر روز گذشته به وقت محلی فرانسه در اختیار رسانه‌ها و احزاب این کشور قرار گرفت، اما طبق قوانین فرانسه رسانه‌ها حق نداشتند تا پیش از ساعت 8 شب نتایج اولیه را اعلام عمومی کنند. هر رسانه‌ای در صورت تخطی از این قانون، 75 هزار یورو جریمه خواهد شد. دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه 6 می آینده (17 اردیبهشت) برگزار خواهد شد.

شانس اندک سارکوزی

طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته در فرانسه، فرانسوا اولاند و نیکلا سارکوزی 2 نامزدی هستند که به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت و اولاند به عنوان نامزد حزب سوسیالیست در مقایسه با سارکوزی از شانس بیشتری برای راهیابی به کاخ الیزه برخوردار است.نیکلا سارکوزی که در سال 2007 با وعده‌های بسیاری از جمله کاهش بیکاری، افزایش قدرت خرید مردم، حل مشکل مسکن و رفع کسری بودجه پا به الیزه گذاشت، پس از گذشت 5 سال نتوانسته وعده‌های خود را عملی کند و هم‌اکنون اغلب فرانسویان از وی و سیاست او ناراضی هستند.

انتخابات روز گذشته در حالی برگزار شد که بنا بر اعلام پلیس پاریس، حدود 300 نفر از ناراضیان اقتصادی و اجتماعی فرانسه روز شنبه در قالب جنبش افراد خشمگین از ناحیه ایل دوفرانس، شهرهای تولوز، بایون، مارسی، آنژ و لیل به منظور اعلام اعتراض خود به نمایش انتخاباتی فرانسه اقدام به برگزاری تجمع در پاریس کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها