ابتدای دهه 80، 4 میلیون خودرو در کشور تردد داشت که این آمار اکنون به 15 میلیون افزایش یافته است

انتقاد از تردد خودروهایی با عمر 40 سال

رئیس پلیس راهور کشور با انتقاد از روند کند پروژه خروج خودروهای فرسوده، تردد خودروهایی با عمر بیش از 40 سال در جاده‌ها را خطری جدی و عاملی برای وقوع حوادث و تلفات مرگبار دانست.
کد خبر: ۴۶۹۱۰۰

به گزارش مهر، سردار اسکندر مومنی روز گذشته در همایش هم‌اندیشی «قانون ـ ترافیک؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شده بود، با بیان این‌که در ایران به ازای هر 3 نفر یک وسیله نقلیه وجود دارد و از هر 10 هزار نفر 2/8 نفر نیز قربانی تصادفات رانندگی می‌شوند، افزود: ایران دارای 1/1 درصد جمعیت جهان و 8/1 درصد وسایل نقلیه موتوری است، در حالی که 5/1 درصد از کشته‌های حوادث رانندگی جهان را به خود اختصاص داده است.

27 سال، میانگین سن رانندگان جدید

رئیس پلیس راهور با اعلام این‌که در سال گذشته یک میلیون و 700 هزار خودروی جدید شماره‌گذاری شد، گفت: در این مدت 900 هزار موتورسیکلت جدید شماره‌گذاری شده و یک میلیون و 900 هزار نفر گواهینامه جدید دریافت کردند که میانگین سنی آنها 27 سال است.

مومنی از افزایش تقاضای فزاینده خودرو و سفر خبر داد و افزود: در ابتدای دهه 80، چهار میلیون خودرو در کشور تردد می‌کرد که این آمار در انتهای این دهه به 15 میلیون وسیله نقلیه افزایش یافت، ضمن این‌که تعداد خودروها تا پایان دهه 90 به بیش از 30 میلیون و میزان وسایل نقلیه به 50 میلیون می‌رسد. در 3 سال گذشته نیز میزان شماره‌گذاری خودروها 36 درصد رشد داشته است.

سردار مومنی گفت: قانون جدید راهنمایی و رانندگی نکات مثبت و منفی فراوانی دارد که از آن جمله می‌توان به روزآمد بودن آن اشاره کرد، اما متاسفانه این قانون ضمانت اجرایی لازم برای برخورد با دستگاه‌های متخلف و مقصر در تصادفات را ندارد.

رئیس پلیس راهور ناجا از عدم شماره‌گذاری خودروهای دست‌ دوم خارجی نیز خبر داد.

اعلام اسامی خودروهای ناایمن، بزودی

داوود براتی، معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان این‌ که سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران حوادث و آتش‌سوزی‌ها در خودروها را به صورت دقیق تجزیه و تحلیل می‌کند، گفت: سازمان آتش‌نشانی ظرف هفته‌های آینده تجزیه و تحلیل آمار حوادث و کاستی‌ و مشکلات خودروها در پایتخت را منعکس می‌کند.

براتی در مورد وضع خودروهای گازسوز در تهران افزود: آتش‌نشانی همواره نگرانی خود را از تردد خودروهای گازسوز که تبدیل به کانون‌های پرخطر ثابت و متحرک شده، اعلام کرده است.

وی با بیان این ‌که با این که در سیستم خودروهای گازسوز امکانات ایمنی پیش‌بینی شده است که مکانیزم عملکرد آن با کنترل بموقع باید ریسک خطر را کاهش دهد، اما متاسفانه هرازگاهی شاهد رخ دادن حادثه برای خودروهای با سوخت LPG و CNG هستیم، توضیح داد: در خودروهای دارای سوخت LPG هرازچندگاهی شاهد هستیم که در بسیاری از شهرها و روستاها رانندگان یا دارندگان خودروها با سیلندرهای 11 کیلویی گاز مایع اقدام به شارژ مخازن خود می‌کنند که بسیار خطرناک است و تاکنون حوادث متعددی ناشی از نشت گاز و تبعات بعدی آن از جمله آتش‌سوزی و تلفات انسانی را به بار آورده است.

براتی با بیان این ‌که در مخازن گاز شیر فیوزهایی تعبیه شده است که در صورت بروز خطر به صورت خودکار قطع می‌شود،‌ افزود: این فیوزهای ایمنی به گرما و افزایش فشار ناگهانی حساس بوده و در صورت بروز اختلال در وضع دما و فشار در سیستم گازرسانی خود به خود قطع می‌شود تا بموقع از خطر جلوگیری به عمل آید.

براتی با بیان این‌ که از نظر ایمنی تست دوره‌ای این خودروها حداقل یک بار در سال باید انجام شود، گفت: مخزن گاز این‌گونه خودروها و سایر قطعات و اجزای سیستم باید سالانه به صورت کامل مورد بررسی، تست یا تعویض قرار گیرد.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان این ‌که تا آنجا که اطلاع دارم، خودروهای گازسوز تست‌ دوره‌ای نمی‌شود، گفت: کنترل درستی نیز روی تولید قطعات و همچنین بکارگیری آن صورت نمی‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها