برخی بر این باورند مغز مردان در مقایسه با زنان بزرگ‌تر است. در حقیقت این باور، باور درستی است. به طور متوسط وزن مغز مردان حدود 1200 گرم است که حدود 2 درصد از وزن بدن آنها را تشکیل می‌دهد. با در نظر گرفتن این‌که معمولا وزن مردان در مقایسه بیشتر از زنان است، می‌توان گفت وزن مغز مردها 100 گرم بیشتر از وزن مغز زن‌هاست.
کد خبر: ۴۶۸۴۵۳

 اما باز هم یک سوال قدیمی به ذهن می‌رسد؛ آیا براستی اندازه مغز می‌تواند توانمندی‌های ذهنی افراد را تحت تاثیر قرار دهد؟ ابتدا به نظر می‌رسد با توجه به این‌که اندازه مغز مردان بزرگ‌تر است از توانایی‌های ذهنی بیشتری برخودارند، چراکه آنچه انسان‌ها را از موجودات دیگر متمایز می‌سازد این است که ما انسان‌ها در مقایسه با آنها مغز بزرگ‌تری داریم، اما اگر اندازه و ابعاد مغز به معنی باهوش‌تر بودن است در این صورت باید بپذیریم موجوداتی مانند شیرماهی‌ها که وزن مغز آنها حدود 1/1 کیلوگرم است دارای توانایی‌های ذهنی شبیه به انسان‌ها هستند. یا این‌که نوعی کوسه که وزن مغزش حدود 7/7 کیلوگرم است بسیار باهوش‌تر از انسان‌هاست. به گفته محققان، بین رشد ناگهانی مغز در سال‌های اول زندگی و ابتلا به اوتیسم ارتباط مستقیمی وجود دارد. بر این اساس، رشد بسیار سریع مغز در کودکان مبتلا به اوتیسم مانع ایجاد ارتباطات ذهنی در مغز می‌شود که در هنجارسازی رفتارها نقش دارد.

همچنین رشد مغزی کودکان مبتلا به بیش فعالی نیز در مقایسه با دیگر کودکان 3 تا 4 درصد کمتر است، اما درباره ارتباط میان اندازه مغز و سطح IQ نظرات متفاوتی وجود دارد. گروهی از محققان بر این باورند با افزایش وسعت بافت مغز توانایی فرآیندهای شناختی آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. بر این اساس باید بین سطح هوش افراد و میزان ماده خاکستری لوب آهیانه‌ای ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد و از آنجا که عوامل وراثتی در تعیین ویژگی‌ها و خصوصیات لوب آهیانه‌ای نقش مهمی دارد، می‌توان گفت سطح هوش افراد تابعی از عوامل ژنتیکی است و اندازه و ابعاد مغز هیچ نقشی در افزایش سطح هوش افراد ندارد. بررسی و مطالعه مغز دانشمندانی مانند اینشتین نشان داده ابعاد کلی مغز این گروه از افراد در مقایسه با دیگر افراد متفاوت نبوده، بلکه ابعاد قسمت‌هایی از مغز که در انجام فعالیت‌های ذهنی بخصوصی نقش مؤثری را ایفا می‌کند قدری بزرگ‌تر بوده است.

مریم وکیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها