وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول گفت: نشست استانبول نقطه عطفی در مذاکرات بود؛ زیرا در نشست‌های قبلی در مورد کلیات صحبت می‌شد و به همان کلیات بسنده می‌شد و به نتیجه‌ای نمی‌رسید و هر طرفی مواضع خود را بیان می‌کرد. غرب در فاصله باقیمانده تا مذاکرات بغداد در جهت اعتمادسازی حرکت کرده و در این مسیر نسبت به رفع تحریم‌ها اقدام کند.
کد خبر: ۴۶۷۰۸۹

 علی اکبر صالحی، تصریح کرد: در حال حاضر ایران یکی از مدرن‌ترین مجتمع‌های تولید صفحات سوخت جهان را دارد که باعث افتخار است. وقتی با شرط و شروط‌های آنها مواجه شدیم به آنها گفتیم ما توانایی این را داریم که خودمان این سوخت را تولید کنیم، اما در رسانه‌های خارجی مطرح کردند ایران بلوف می‌زند و هیچگاه قادر نخواهد بود در فاصله زمانی کوتاهی مجتمع صفحات سوخت هسته‌ای خود را تولید کند.

وی با بیان اینکه دانشمندان هسته‌ای ما موفق شدند این دانش را به صورت بومی در ایران ایجاد کنند، گفت: شهید شهریاری یکی از عناصر عمده این پروژه تولید سوخت 20 درصد بود و به دیگر دانشمندانی که در این زمینه نیز بسیار تلاش کردند خسته نباشید می‌گوییم. آنها واقعا افتخار آفریدند. ای کاش می‌توانستیم نام آنها را ببریم و به مردم عزیزمان معرفی کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: طرف مقابل متوجه شد که ایران به چه دستاوردهای عظیمی دست یافته است و دریافت فشار و محدودیت نمی‌تواند ایران را از مسیر حرکت خود منحرف کند. درست است که تحریم‌ها و محدودیت‌ها کندی در کار ایجاد می‌کند اما یقینا آن را متوقف نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما طبق رویه خود تاکید کرده‌ایم اهل شفاف‌سازی،‌گفت‌وگو و برون‌رفت برد ـ برد هستیم. ظاهرا آنها از دید خود نگرانی‌هایی نسبت به فعالیت هسته‌یی ما دارند و ما نیز از دید خود حق و حقوقی برای خود قائلیم. ما حاضریم شرایط رفع نگرانی‌های ساختگی را که آنها در ذهن خود ایجاد کرده‌‌اند ‌فراهم کنیم؛ زیرا به کار خود اطمینان داریم.

صالحی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از هفت سال پیش تاکنون بارها تاکید کرده‌اند که با رویکرد مذهبی به دنبال سلاح هسته‌یی نیستیم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند این فتوا مبنای فقهی دارد و ما به اعتبار استدلال‌های فقهی آن را اعلام کرده‌ایم، نه برای مقاصد سیاسی. غرب در نشست استانبول با در نظر گرفتن این فتوا به این نتیجه رسید که باید چارچوب مشترکی برای پیشبرد مذاکرات با ایران شود تا بر مبنای آن عمل شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها